רוב הסיכויים שאפליקציית הניווט בסמארטפון שלכם היא Waze (או גוגל מאפס, או Here אם אתם ממש חייבים להיות שונים). אם אתם נוהגים במכונית עם מערכת מדיה מהשנים האחרונות, כנראה שמותקנת בה אייגו או במקרים אחרים, כמו רכבי יונדאי מהשנה האחרונה, גם ווייז.

מהיום (ד') בחצות ועד מוצאי שבת, חברת הניווט הישראלית NNG תאפשר להוריד בחינם את אפליקציית הניווט iGO (אנדרואיד | iOs). עלות האפליקציה עומדת ביום רגיל על 100 שקל.

הגירסה החדשה, שעונה לשם NextGen, רוצה לגרום לכם לזנוח את ווייז, מפות גוגל, Here של נוקיה (שנמכרה לאחרונה ליצרניות הרכב הגרמניות) או אפליקציית הניווט הלא מוצלחת של אפל. השאלה החשובה היא האם היא נותנת כל מה שווייז יודעת לתת לנו וגם מעבר לזה. המשיכו לקרוא ותדעו.

יודע להגיד ז'בוטינסקי

בדקנו בשבילכם את גרסת אייגו החדשה על סמארטפון אנדרואיד ועל מערכת משולבת ברכב. ל-NextGen יש הרבה דברים מעניינים להציע. קודם כל, הממשק שלה מציע תצוגה תלת-מימדית של בניינים. מי שהשתמש במכשירי הניווט היעודים (PND) בעשור הקודם, בוודאי זוכר את התצוגה הזו. מעבר לזה, אייגו מאוד רוצה שתתמצאו בנתיב הנסיעה שלכם ולא תתעמקו במסך, כמו שאתם עושים לפעמים עם ווייז. למשל, כאשר אתם מתקרבים לפנייה עמוסת נתיבים ומחלפים, אייגו מציגה קודם כל את שלטי הנתיבים באותם צבעים ובאותו מיקום המופיע בכבישים. לאחר מכן היא מחליפה את תצוגת המסך הרגילה לתמונה של מספר הנתיבים, עם חיווי חצים ברור של המיקום בו אתם צריכים להיות. קשה מאוד לפספס פניות עם אייגו - וזה יתרון חשוב.

באייגו, בדומה לווייז, יודעים להקריא בקול את שמות הרחובות והכבישים, כך שיותר קל להבין לאן נוסעים. הקול עדיין נשמע רובוטי, אבל למקומות שאליהם נסענו לא היו בעיות הגייה. בווייז בלטו בעיות של רובוט שלא יודע להגות, נניח, את שמו של ז'בוטינסקי או הקיצור ראשל"צ לעיר ראשון לציון. בנוסף, ב-NNG (בדומה לווייז) פיתחו מנוע קולי להכתבה של כתובות ונקודות עניין. אהבנו מאוד את היכולת לשלוט ב-NextGen באמצעות הקול, כך שלאחר חיפוש כתובת או נקודת עניין, ניתן להגיד לו גם להתחיל לנווט (מה שלא קיים בווייז). השימוש בהפעלה קולית דורש חיבור לאינטרנט. במערכות משולבות ברכב זה נעשה באמצעות סים שמותקן ברכב, או באמצעות חיבור דרך הטלפון הסלולרי שהופך לנתב.

אייגו גם עוזרת לכם למצוא חניה ביעד שלכם. כאשר תתקרבו ליעד, היא תאפשר לכם ללחוץ על כפתור ולנווט לחניון הקרוב. בנוסף, האפליקציה מתריעה באמצעות אייקונים על המסך על פסי האטה וקרבה לבתי ספר. בקרוב היא גם תזכיר בקול לנהג, לאחר סיום הניווט או סגירת האפליקציה, לא לשכוח ילד או בעל חיים ברכב.

הבעיה - עומסי תנועה

השאלה הראשונה שכל משתמש ווייז ישאל את עצמו היא עד כמה אייגו מצליחה לדייק בדיווחים על עומסי תנועה? התשובה במקרה הזה היא לא תמיד. אייגו אומנם מציעה דיווחי תנועה (לא בדרך שבה עובדת ווייז, שהיא חוכמת ההמונים), בין השאר, דרך מידע המתקבל מחברות הסלולר על מהירויות התנועה הממוצעות של מכשירי סלולר באזור. העדכון אמור להיות כל דקה.

בפועל, המצב לא משהו. במהלך מספר בדיקות, בחלק מהמקרים ווייז דיווחה על פקקים ואייגו לא (במציאות היו פקקים). זמן ההגעה המשוער היה כמובן שונה, כאשר זה של אייגו היה נמוך. כאן בתמונה פקק בווייז מימין, כאשר אייגו משמאל מראה דרך פנויה.

בפועל, זמן ההגעה של ווייז היה נכון או הכי קרוב לזמן ההגעה האמיתי. לאחר בדיקה של מספר ימים, קשה להגיד שאפשר לסמוך על אייגו מבחינת זמני הגעה מדויקים או בדיווחים על פקקים. כאן בתמונה פקק אמיתי במציאות (משמאל) ואילו מימין המסלול שבו הפקק לא ממש דווח (מימין). בחלק מהנסיעות אייגו אכן הצליחה לדווח נכונה על הפקקים.

כמשתמשים קבועים של ווייז מאז השקתה הרשמית ב-2009, אחד הדברים שהכי הפריעו לנו באייגו הוא חוסר היכולת לדווח. כאשר רואים פקק, דרך חסומה בעקבות עבודות בכביש או רכב משטרה, קשה מאוד להמשיך לנסוע, מבלי לדווח לנהגים אחרים על כך, במיוחד כשרואים שהמידע הזה לא מופיע באותו זמן באייגו (והרבה פעמים גם בווייז). אגב, נהגים שלמדו לסמוך על ווייז שתתריע בפניהם על ניידות משטרות המחכות להם מעבר לפינה, יגלו שדבר כזה לא קיים באייגו, אלא רק התראות על מצלמות מהירות.

עדכוני מפות הם דבר חשוב מאוד באפליקציות ניווט, במיוחד מאחר שכבישי ישראל משתנים כל הזמן, מתווספים מחלפים או כבישים נחסמים בעקבות עבודות הרכבת הקלה. בעוד שבווייז העדכון הוא מיידי, באייגו הדבר שונה. בחברה מספרים שכל כמה שבועות מתבצעים עדכוני ביניים וארבע פעמים בשנה מתבצע עדכון מקיף וגדול. אם יש שינוי משמעותי מאוד, ב-NNG אמורים לבצע עדכון מהיר יותר. משתמשים שהתרגלו לכך שברגע שצץ שינוי הכי קטן בכביש, ווייז יודעת עליו, יתקשו לגלות שלמפה שלהם באייגו עלול לקחת יותר זמן לדעת על כך.

למצוא קניונים

חסרונות נוספים באייגו הם בזמן קבלת שיחה. בווייז (בגרסת האנדרואיד), כאשר שיחה מתקבלת, מסך הסמארטפון עובר לזמן קצר מאוד למסך השיחה ולאחר מכן מקפיץ באופן אוטומטי את ממשק הניווט. בצורה הזו, גם במהלך שיחה ניתן לראות את מפת הניווט של ווייז. לעומת זאת, באייגו הדבר דורש לחכות עד שהשיחה תסתיים ואז ממשק הניווט יוקפץ באופן אוטומטי. ניתן גם לבצע את זה באופן ידני תוך כדי השיחה.

באייגו החליטו לשלב מקלדת משלהם (יש גם מקלדת QWERTY) ולא לאפשר להקליד עם המקלדת הרגילה של הסמארטפון. לא מדובר בחסרון משמעותי מאוד, אבל משתמשים שרגילים למקלדת שלהם, פחות יחבבו את המקלדת של אייגו, אשר לטעמנו לא מספיק נוחה.

באייגו אפשר לחפש נקודות עניין ולא רק כתובות. אם משתמשים בגירסה שמחוברת לאינטרנט, מספר המקומות גדול ועדכני יותר כמובן, אך מצאנו לא מעט קניונים ומקומות חשובים גם בגירסה לרכב שמנותק מהרשת. למי שחובב את העניין, באייגו יש גם ניווט שטח, שלא קיים בווייז (שם יש רק ניווט עירוני).

עוד תכונה שחבל שלא הוסיפו באייגו היא האפשרות לסנכרן את ספר הכתובות בתפריט המועדפים. אנחנו נוהגים להחליף סמארטפון כל שנה וחצי עד שנתיים, ובאייגו לא מאפשרים סינכרון של המועדפים. התוצאה היא שבכל החלפת מכשיר נצטרך להזין את ספר הכתובות באפליקציית הניווט של החברה מחדש. חבל.

התרגלנו שווייז מתריעה מתי אנחנו צריכים לצאת לפגישה (לפי זמן הנסיעה), כאשר לחיצה נוספת פשוט מזניקה את האפליקציה ואת הניווט, כך שלא צריך להתחיל להזין כתובת ליעד (בתנאי שהוא כבר הוזן ביומן הפגישות).

חיבור לאינטרנט

ב-NNG אוהבים לציין שאפליקציית הניווט שלהם לא דורשת שימוש בתעבורת נתונים עבור המפות (רק עבור דיווחי התנועה והכתבה קולית). אמנם מדובר בחסכון בחבילת הגלישה החודשית, אבל בינינו - רוב הצרכנים מחזיקים חבילות גלישה גדולות מאוד, שלא ממש יפריע להם "לבזבז" נתונים על ווייז. כדאי לקחת בחשבון שאייגו היא אפליקציה התופסת מקום רב יותר בסמארפון - 460 מגה-ביייט, לעומת 120 מגה-בייט פחות או יותר בווייז (בגרסת אנדרואיד). לצרכנים בעלי סמארטפון עם זיכרון מוגבל או עמוס אפליקציות, תמונות וסרטונים, מדובר ביתרון גדול של ווייז.

בשורה התחתונה, לאייגו יש יתרונות והיא מציעה חוויית ממשק נעימה, אבל תכונות שהתרגלנו לקבל בווייז חסרות כאן. כמו כן, מהניסיון שלנו, NextGen לא מספיק אמינה בדיווחים על עומסי תנועה, אולי כדאי ש-NNG תמצא דרך אחרת לקבל את הנתונים על עומסי הכבישים, ואז יהיה לה מוצר שבאמת יספק אלטרנטיבה למתחרים.

ציון 4 מתוך 5 בסולם NEXTER

 

להורדת האפליקציה אייפון | אנדרואיד