ביום שני בשעה 17:50 יצא לירון פיין מהרצליה לכיוון מודיעין. הוא נעזר בווייז בשביל למצוא את הדרך המהירה ביותר, וקיבל הצעה לקחת טרמפיסטית. לשם כך הוא היה צריך לעצור בתל אביב, והתוכנה הבטיחה לו שזה יעכב אותו ב-8 דקות בלבד, אך שהוא יפוצה על כך בסכום של 32.5 שקלים כהשתתפות בדלק. אבל בהמשך התברר לו שלא טרמפיסטית, לא 8 דקות, ולא 32.5 שקלים.

עדכון: תגובת ווייז נוספה בתחתית הכתבה.

"אנחנו צריכים לשפר את זה"

רק כעבור 35 דקות הוא הגיע לנקודת האיסוף, ורק אחרי שכבר סטה מדרכו גילה שהסטונדטית היא בכלל עובדת של ווייז, וכל מטרת הנסיעה היא לבדוק את התוכנה, ולא באמת להסיע אותה, לפי עדותו. "אנחנו עושים בדיקות לאפליקציה, מנסים אותה, משפרים אותה. לקח לך יותר זמן מהצפוי להגיע אלי, אנחנו צריכים לשפר את זה", היא אמרה לו.

"אחת הסיבות שהסכמתי לקחת אותה, היא שהיעד שלה היה בדיוק היעד שלי! אני גר מול קניון עזריאלי במודיעין, שקרוב מאוד לרכבת", אומר פיין ל-NEXTER. עם זאת, הוא ציין כי "מי שרוצה להגיע מקניון עזריאלי לקניון מודיעין, פשוט לוקח רכבת - זה הכי מהיר שיש. למה שהיא תחכה לי 35 דקות שאגיע?". רק בדיעבד הבין שלא היתה צריכה להשתמש בו באמת כטרמפ. כמו כן, רכבת מתל אביב למודיעין עולה 15 שקלים בלבד. פחות באופן משמעותי מ-32.5 השקלים שהובטחו לפיין, שעליהם גם היה על הסטודנטית להוסיף עמלה שנגבית על ידי גוגל.

"לו ידעתי שזו נסיעה למטרת בדיקת תוכנה, לא הייתי סוטה מדרכי אפילו קצת, שלא לדבר על 35 דקות פקקים", הוא אומר, "אני חשבתי שאני עוזר לאדם אמיתי להגיע הביתה, אדם שבוטח בי, מאמין בי וסומך עלי".

איפה הכסף?

פיין פירסם את הסיפור בעמוד הפייסבוק שלו. הוא כתב שהתלונן בפני הסטודנטית, שאמרה לו כי אכן עליהם לשפר את הדיוק בזמנים. בסוף הנסיעה, כאשר ביקש לקבל את התשלום, ציינה בפניו הסטודנטית (שעל זהותה הוא שומר בסוד), כי עליו להגיע למינימום של 50 שקלים לפני שגוגל תבצע העברה לחשבונו.

אלא שהוא לא מעוניין להשתמש בשירות אחרי החוויה שעבר - כך שלא יראה את הכסף. כמו כן, יהיה עליו לבדוק אם עליו לשלם על הסכום הזה מסים, ולהסדיר אותם - תהליך שלא בהכרח משתלם בסכומים הללו.

"סכומי החזר ההוצאות שנצברו לזכותך ישולמו לך פעם בחודש או בתדירות גבוהה יותר בהתאם למה שהפלטפורמה של Waze Carpool מאפשרת", נכתב בתנאי השימוש, שמאוד גמישים בנוגע למתי וכמה ישולם לנהגים. בהמשך מצויין כי "גוגל (...) לא תהיה אחראית להסדיר את התשלומים עבורך (...) אם היתרה שצברת במועד התשלום או ההעברה הינה פחותה מסכום התשלום המינימלי, כמפורט במרכז העזרה של Waze Carpool לתשלומים. Google רשאית לשנות את סכום התשלום המינימלי מעת לעת".

באותו מרכז העזרה, שאליו מפנים מתנאי השימוש, אכן מצויין כי גוגל אירלנד תשלם לנהגים רק אם הסכום גבוה מ-50 שקלים.

ומה עם הביטוח?

נושא הביטוח לא חד משמעי, וזו בעיה שהועלתה עם השקת השירות. בתנאי השימוש של גוגל מצוין כי על הנהג "לוודא שברשותו כיסוי ביטוחי מתאים עבור כל הנסיעות וכל תאונה שעלולה לקרות במהלך נסיעה". נכון לעכשיו, חברת ביטוח ישיר היא היחידה שהצהירה באופן פומבי, שנהגים שמבוטחים אצלה יוכלו לאסוף משתמשים באפליקציית שיתוף הנסיעות של Waze, תחת ביטוח החובה של החברה.

ומה לגבי חברות אחרות? סוכני ביטוח פרטיים, ובהם גם הסוכן של פיין, אומרים כי הנסיעה יכולה להיחשב כ"נסיעה בשכר" - כפי שיש במוניות ואוטובוסים שנדרשים לביטוח מיוחד, ולכן חברת הביטוח יכולה להימנע מלשלם במקרה של תאונה.

מצד שני, אפשר לטעון שתשלום עבור כיסוי הוצאות זו לא נסיעה בשכר, ולא מדובר בעסק, אלא פשוט בטרמפ. אלא שאז, אם אכן תתרחש תאונה ותתנהל תביעה מול הביטוח, הנהג יצטרך לשאת בכל העלויות בזמן שהוא נעזר בטיעון הזה ומחכה שיאושר.

"אם היתה תאונה, היו תובעים אותי וחברת הביטוח היתה מתנערת!", אומר פיין, "וכך ווייז היתה מסבכת אותי עד הצוואר, רק בגלל שהם נידבו אותי נגד רצוני להיות בודק תוכנה שלהם. זה מרתיח".

ניר גונן, שמזדהה בפייסבוק כעובד ווייז, הגיב כך לתלונה של פיין בפרופיל הפייסבוק של שחר זריהן, ששיתף את הסיפור. "החוויה לא צריכה להיות כזו, ובהחלט יש כאן דברים שצריך לשפר ולשנות. העברתי את זה הלאה ונשפר את זה, ונראה איך אפשר להבהיר שמדובר בבודק/ת של וויז עוד לפני שעלו על הרכב והצהירו על זה, וכך נהגים שמרגישים כמוך יוכלו לסרב להצעת הנסיעה. רוב הבדיקות בפרודקשן מתבצעות ע"י בודקים שמועסקים ע"י החברה. יש חלק מאוד קטן מהן שמערב נהגים או נוסעים שאינם כאלה. אני מצטער אם אתה רואה את זה בתור אטימות". 

ווייז: "אין שום ניסוי סודי"

בווייז לא התייחסו לעניין הביטוח, ומהחברה נמסר בתגובה: "ווייז הודיעה לאחרונה על השקת פיילוט לנסיעות משותפות וכנהוג בפיילוט, מבצעת החברה בדיקות על מנת לשפר את השירות ולהביאו לאיכות גבוהה. בתוך כך, לוקחים גם עובדי החברה חלק בפיילוט הציבורי, ומבצעים נסיעות כמו כל נוסע אחר שמשתמש בשירות לנסיעה מהבית או ממקום העבודה. אין שום 'ניסוי סודי'. הנוסעת הודיעה לנהג על עובדת היותה עובדת וויז מתוך מטרה לקבל משוב אודות השירות ותו לא.

"הנהג קבל טרם הנסיעה את מלוא המידע הנדרש , ובחר לאסוף את הנוסעת בהתאם. המידע שנמסר לו התייחס לזמן הסטיה במסלול נסיעתו הכולל ממקום הימצאו לנקודת היעד ולא את זמן הנסיעה לנקודת האיסוף (למען הסר ספק, נוספו 8 דקות לזמן הנסיעה הכולל עד ליעד הסופי ולא עד למקום האיסוף).

"בניגוד לנטען בפוסט, הנהג זכאי להחזר הוצאות בגין הנסיעה כפי שסוכם עם קבלתה. עם זאת, וכפי שידוע לאלפי הנהגים המשתמשים באפליקציה וכמקובל במערכות מבוססות תשלומים, קיים סכום צבירה מינימלי בסך 50 שקלים לשם ביצוע העברת התשלום. חרף זאת, אם הנהג (או כל משתמש אחר) בוחר לעזוב את השירות ולא לעשות בו שימוש נוסף - סכום הנסיעה שנצבר לזכותו יועבר לו גם אם לא עבר את סכום הצבירה המינימלי.

"אנו מתייחסים בכובד ראש להערות שמתקבלות בקשר לשירות ופועלים באופן שוטף כדי לשפרו. בישראל פועלת כבר קהילה משגשגת של משתמשי waze carpool אשר לוקחים חלק בפיילוט ההשקה של השירות ונהנים מיתרונותיו ומעצם היותם חלק משירות חדשני זה".