מנכ"ל ווטסאפ, יאן קום (צילום: Hubert Burda Media HBM)
"הרגשנו מהיום הראשון שפרסום למשתמשים הוא מאוד לא נכון". מנכ"ל ווטסאפ, יאן קום | צילום: Hubert Burda Media HBM

״הרגשנו מהיום הראשון שפרסום למשתמשים הוא מאוד לא נכון. לשים מודעות במקום כה אישי כמו הטלפון יהיה שגוי״. כך אמר היום מנכ״ל ומייסד וואטסאפ, יאן קום, בכנס הטכנולוגיה DLD שמתקיים השבוע במינכן.

וואטסאפ היא פלטפורמת המסרים האישיים הנפוצה בעולם, ומתחרה בהצלחה בהודעות הטקסט הסלולריות, בהודעות אינבוקס בפייסבוק ועוד.

יש לה 430 מיליון משתמשים נכון לעכשיו, והיא נהנית מפופולריות רבה במיוחד בישראל. אבל מעל החברה מרחפת תמיד שאלת הכסף - איך מייצרים הכנסות מפופולריות כה גבוהה?

״על השולחן שלי יש שלט ועליו כתוב No games no ads no gimmicks' אנחנו מסתכלים היום רק על חווית משתמש ורק על תקשורת והעברת הודעות. על כסף נסתכל בעתיד, ב-2016, 2018, אפילו 2020״.

״ילדותי במדינה סובייטית השפיעה על וואטסאפ״

למייסד וואטסאפ סיפור אישי לא פשוט, שמתקשר ישירות עם הקמת החברה שמשפיעה על החיים של כולנו. קום הגיע בגיל 16 עם משפחתו מאוקראינה לקליפורניה. המשפחה היתה ענייה והוריו אספו תלושי מזון.

עוד NEXTER בעמוד הפייסבוק שלנו 

״זה היה כל כך קשה ויקר לשמור על קשר עם האנשים שנשארו מאחור. ועכשיו אני שומע סיפורים של אנשים שיכולים לשמור על קשר בלי לשלם בזכותנו.

קום נשאל, האם העובדה שגדל במדינה סובייטית שאין בה מודעות ופרסומות השפיעה על האסטרטגיה של וואטסאפ.

״לגמרי. סביבה שלא מוצפת במסרים מסחריים אפשרה להתמקד בחינוך. בכל מדינה אחרת יש הצפה והתפוצצות של מסרים, אז וידאנו שהמוצר שלנו לא מוצף.

האם אתם מודאגים מהאפשרות שמאזינים לכם ולמשתמשים שלכם?
״בדרך למינכן צפיתי בסרט ׳חיים של אחרים׳. הוא נגע בי אישית. גדלתי במדינה שבה אני זוכר שההורים שלי לא דיברו חופשי בטלפון. אמרו ׳זה לא לטלפון׳. עלי זה השפיע. רמת פרטיות חשובה לנו כדי שהמשתמשים יוכלו להשתמש בוואטסאפ חופשי. אנחנו לא אוספים מידע. לא יודעים איפה אתה גר, מה מינך מה אתה אומר ואוהב. הטקסטים לא נשמרים בשרתים שלנו.יש הצפנה בתקשורת כדי למנוע ציתותים, אבל עבורנו המוצר בנוי כך שנדע כמה שפחות על המשתמשים״.

היו לכם בעיות עם האפליקציה לאפל?
״את אנדרואיד בנינו יותר מהר ובקלות. נהנינו יותר וזה היה קל לבנות, לתקן ולדחוף למיליוני משתמשים. זה חשוב מאוד למי שבונה מוצר כזה לאנשים רבים".

עד כמה גדול זה יהיה?
״המטרה שלנו היתה היתה להיות בכל סמארטפון בעולם. יש בעולם 2 מיליארד, אז אנחנו עוד לא מספיק טובים. אנחנו רוצים שווטסאפ תהיה מספיק גדולה. שאנשים יחלקו דעות.

אתה בטוח שלא תמכרו את החברה?
״זו מטרתנו. לבנות משהו שנהיה גאים בו״.