שימוש בטלפון נייד גרם לשלוש תאונות בלבד בשנים האחרונות, כך לפי נתוני המשטרה הרשמיים שחשף השבוע רפ"ק ערן סדן, מהנדס תנועה ארצי. הדברים נאמרו בפאנל על הסחות דעת בנהיגה שהתקיים בכנס לתחבורה ותשתיות של איגוד המהנדסים בחיפה. סדן מעריך כי למעשה, הסחות דעת מטלפון נייד גורמות לתאונות רבות יותר, אך קשה להוכיח זאת, והנהגים האחראים לתאונות מוסרים סיבות אחרות, כמו "כלב שחור שהתפרץ לפתע לכביש" ותירוצים אחרים.

היכן יש הכי הרבה ומעט תאונות דרכים? (צילום: דוברות מד"א, חדשות)
הנהגים לא מודים בתאונות שנגרמו משימוש בסלולר | צילום: דוברות מד"א, חדשות

לדברי סדן, הקלדת טקסט בטלפון נייד היא הסחת הדעת השלישית ברמת הסיכון שהיא גורמת, אחרי טיפול בילד במושב האחורי והרמת חפץ מרצפת המכונית, אך זוהי תופעה גוברת. סדן אומר כי כיום, במקרים של תאונות קטלניות, מבקשת המשטרה מרשם תקשורת מחברות הסלולר, אך לא תמיד ניתן להשתמש במידע כעובדות בבתי המשפט. קשה להוכיח כי שעת התאונה הייתה בדיוק שעת השיחה. כתיבת טקסט שלא שודר לא נרשמת כלל ובעיה נוספת היא השימוש בווייז. לדבריו, כיום 50% מהנהגים עושים שימוש באפליקציה העובדת על תעבורה סלולרית רציפה ולכן קשה לאתר פעולות אחרות שנעשו במקביל בטלפון.

סדן סיפר בכנס גם כי האכיפה הוגברה וכיום יש 200 אופנועים בשירות המשטרה, שרוכביהם המצודים במצלמה מציצים לתוך המכוניות ומצלמים כדי לאתר שימוש בטלפון נייד. על פי החוק, מותר לעשות שימוש בסלולרי רק אם הוא נמצא במאחז קבוע. עם זאת, הודה סדן כי החוק הקיים לא עומד בקצב ההתפתחות הטכנולוגית וכך נוצרות לקונות בחוק. לדוגמא, החוק לא אוסר הקלדת כתובת במכשיר ניווט שאינו סלולרי  בעת נסיעה, אך הקלדת הכתובת באפליקציית ניווט בסלולרי כן מהווה עברה על החוק.

פרופ' תומר טולדו, ראש המסלול להנדסת תחבורה בטכניון, הציע לקדם נורמות שישנו את השימוש בטלפון בעת נהיגה. לדבריו, ניסיונות לעצור את התופעה באמצעות אפליקציות או אכיפה אינם מספיקים. טולדו סבור כי יש לשנות את הנורמה ולהפוך את השימוש בסלולר בעת נהיגה ללא מקובל, כמו איסור קטיפת פרחי בר או שימוש בחגורת בטיחות.

ד"ר ציפי לוטן, המדענית הראשית של עמותת אור ירוק, ציינה כי כיום הצורך בזמינות מתמדת הוא גדול בעיקר בקרב שני קהלים - נהגים צעירים, שנמדדים בחברה גם על מהירות התגובה שלהם למתרחש בסלולר, ונהגים מקצועיים, שהמעסיקים שלהם מצפים מהם לעבוד בעת הנהיגה. אחד הפתרונות הוא שינוי הנורמה דרך מקומות העבודה - הצהרה על נורמה ארגונית שאינה מעודדת שימוש בסלולר בזמן נהיגה.

הכנס נערך ביום שלישי בהשתתפות כ-400 מהנדסים ומומחים. בין המשתתפים: דני מריאן, יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה, והמהנדסת בסימה מזאויי, שאירגנה את הכנס ושימשה כיו"ר שלו.

לכתבה המקורית באתר TheMarker

עוד ב-TheMarker:
>> האפליקציה הישראלית המיותרת שכובשת את העולם
>> כך איבדה המשטרה הפינית שק כסף ששילמה נוקיה להאקרים