מבזק הטכנולוגיה: אורנג' בדור ה-4 (צילום: דניאל נחמיה, חדשות 2)
החזר רטרואקטיבי על נוהל פסול שנמשך שנים. נקודת שירות של אורנג' | צילום: דניאל נחמיה, חדשות 2

אם אתם לקוחות אורנג' - ייתכן שבחשבון שקיבלתם בשבועות האחרונים או תקבלו בשבועות הקרובים תחכה הפתעה נעימה. המוני לקוחות ותיקים של החברה קיבלו בחשבונית יולי החזרים כספיים בסך מאות שקלים. לקוחות אחרים, שעזבו את החברה בשנים האחרונות, צפויים לקבל בקרוב צ'קים בדואר על סכומים דומים, אם הם עדיין מחזיקים באותה כתובת.

הסיבה להחזר, כפי שמופיע בחשבונית, היא "זיכוי חד פעמי עבור חיוב בגין הסרת Sim-Lock בהתאם לפסק דין ברע"א 6735/13", והסכום נע בין פחות מ-100 לכמה מאות שקלים. פסק הדין המדובר ניתן על ידי נשיא בית המשפט העליון, כבוד השופט אשר גרוניס, לפני כחודש וחצי, בעקבות תביעה ייצוגית נגד החברה שהגיש סמיון ז'נין.

התביעה, שהוגשה ב-2010, דרשה מהחברה לפצות את לקוחותיה על כך שגבתה מהם תשלום תמורת פתיחת מכשירים לכרטיסי SIM של רשתות אחרות. בעבר, נהוג היה שמכשירים שנמכרים על ידי ספקיות הסלולר ננעלים לשימוש בעזרת כרטיסי זיהוי הלקוח שלהן בלבד. מעבר לרשת אחרת או נסיעה לחו"ל עם מכשיר שנקנה אצל ספקית סלולר ישראלית במטרה להשתמש בו ברשת מקומית היתה כרוכה בתשלום שנע סביב 100 שקל למכשיר.

ב-2011 עבר תיקון לחוק התקשורת, בו הדגיש משרד התקשורת כי המנהג הזה פסול ואף מנוגד לחוק ולתנאי רשיונן של ספקיות הסלולר, לפיהם נאסר עליהן להתנות שירות באי קבלת שירות ממתחרה. התיקון הטיל עליהן להפסיק למכור מכשירים שלא ניתן להשתמש בהם בעזרת כרטיסי SIM של ספקיות אחרות ולאפשר ללקוחות לפתוח מכשירים קיימים חינם.

התביעה, שהוגשה עוד בטרם עבר התיקון, קיבלה ממנו עידוד ובשנה שעברה פסקה שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים גילה כנפי-שטייניץ כי על פרטנר להחזיר ללקוחותיה את כל הכספים שגבתה מהם בעבר על פתיחת המכשירים. החברה הגישה ערעור לבג"ץ, שהסתיים בפשרה לפיה תחזיר החברה ללקוחותיה 41% מהסכום שנגבה מהם במהלך השנים ועמד על כ-5.1 מיליון שקל, מה שמעמיד את סכום הפיצויים על כ-2.1 מיליון שקל לפני ריבית והצמדה.

לפי החלטת הפשרה, החלה החברה להעניק החזרים לכל הלקוחות שפתחו מכשירים בחשבוניות החודשיות של חודש יולי. בשלב הבא נשלחו צ'קים ללקוחות שעזבו בינתיים את החברה. לקוחות-לשעבר יוכלו לפדות את הצ'קים עד 90 יום מיום הוצאתם.

נציין כי לקוחות פלאפון ששילמו במהלך השנים על פתיחת מכשירים כבר קיבלו פיצויים, לאחר שתביעה שהגיש נגד החברה דוד ספיר הסתיימה בהסכם פשרה דומה בינואר האחרון. סכום הפיצויים הכולל ששילמה פלאפון היה נמוך יותר ונאמד בכחצי מיליון שקלים.