mako (צילום: mako)
אתר mako. עלייה של 123% מהסקר הקודם | צילום: mako

כמות הגולשים באתר-mako הוכפלה בחצי השנה האחרונה, עם כניסות של למעלה ממיליון גולשים בשבוע בממוצע (עלייה של 123% מהסקר החצי שנתי הקודם) - כך עולה מסקר TIM למחצית השניה של שנת 2008 שמתפרסם היום. 

גם אתר רשת זכה לעלייה חדה יחסית, עם שיפור של 40% באחוזי הכניסות אליו. מעבר לכך, אף אתר ברשימת עשרים האתרים הנצפים ביותר לא יפיל אתכם מהכיסא – מלבד אולי להופעתו של אתר החיפוש b144 במקום ה-14, בפעם הראשונה בה הוא משתתף בסקר. אחרי גוגל שעדיין שולט ביד רמה, האתרים הפופולאריים בישראל הם הפורטלים הישראליים הגדולים – וואלה, Ynet, נענע10, mako ו-NRG המהווים מחצית מהעשירייה הפותחת.

שאר האתרים בעשירייה באים מחו"ל – גוגל, יוטיוב ופייסבוק. בעשירייה השנייה אפשר לראות נוכחות מהותית של אתרים קטנים וממוקדים יותר – זאפ, יד2 ודפי זהב, בנוסף לאתרי חדשות בנושאים ספציפיים, כגון גלובס ודה-מרקר, ובתחתית הרשימה, במקום ה23, הרשת החברתית הישראלית מקושרים מופיעה לראשונה.

מבחינת עליות וירידות בכמות הכניסות, המצב סטטי למדי ברוב המקרים; גוגל ו-וואלה ירדו בשני אחוזים בהשוואה לחצי השנה הקודמת, בזמן שיוטיוב עלה ב2% ופייסבוק ב7%. העלייה המשמעותית ביותר נרשמה על ידי האתר בו אתם קוראים כרגע. הכניסה המרשימה של b144, עם 17% אחוזי גולשים ומקושרים, עם 9%, מעידים שסביר להניח שנראה אותם עולים בסקרים הבאים למקומות גבוהים יותר.

גם הרשתות החברתיות בעלייה

בגזרת הרשתות החברתיות נרשמה עליה מכובדת של עשרה אחוזים בכמות המשתתפים בלפחות רשת חברתית אחת, כאשר יוצא הדופן הוא קבוצת הגיל 50+ - הגולשים מקבוצה זה שומרים על יחס קבוע של 25% נוכחות ברשתות חברתיות. מה שאומר שסביר להניח שאבא שלכם לא בפייסבוק ושסבא שלכם בכלל לא שמע על זה – אבל בשביל זה לא צריך סקר.

מעשן סיגר (צילום: Medioimages/Photodisc, GettyImages IL)
לא שאנחנו משוויצים או משהו | צילום: Medioimages/Photodisc, GettyImages IL

העלייה יוצאת הדופן היא בקרב בני נוער – מקרב בני קבוצת הגיל 13-17 נרשמה עליה של יותר מ25%, ועכשיו יותר מ75% אחוז מהם רשומים לרשת חברתית כלשהי. בכך הרשתות החברתיות הפכו לראשונה לפופולאריות יותר בקרב בני הנוער מאשר בקבוצת הגיל 18-29. עוד מהפך קטן שקרה הוא שעכשיו רשתות חברתיות פופולאריות יותר בקרב נשים מאשר בקרב גברים, בהפרש זעיר של אחוז בודד.

בסך הכל, הרגלי הגלישה שלנו לא השתנו בצורה יוצאת דופן בחצי השנה האחרונה. האתרים שהיו פופולאריים נשארו כך, ובין אם זה התוכן האיכותי ובין אם זה האח הגדול, mako הוא האתר היחיד ששינה את מקומו בצורה מהותית בדירוג. הרשתות החברתיות גדלו בקרב רוב האוכלוסייה בכלל, והפכו למקום מרבצם של בני הנוער בפרט. מעבר לזה, האינטרנט אותו אינטרנט ואנחנו אותם ישראלים.

חשוב לציין שהסקר נסגר לפני תחילת מבצע "עופרת יצוקה", וסביר להניח שבסקר הבא נראה תזוזה משמעותית לכיוון אתרי חדשות.