ג'ויסטיק
ג'ויסטיק. יותר פופלרי משלט רחוק? | צילום:

דיוויד ג'ונס, ראסל קי, סטיב האמונד ומייק דיילי – ארבעה חברים סקוטים – החליטו יום אחד, אי שם בשנות השמונים, להקים חברת פיתוח למשחקי וידאו. משהו פשוט, הם חשבו. אולי משחקי חלליות. סביר להניח שהם כלל לא ציפו להפוך לחברה שעומדת מאחורי אחת מהשערוריות המתמשכות של תעשיית משחקי הווידיאו וחשוב מכך – שעשרים שנה אחר כך, הם ירוויחו שלוש-מאות מיליון דולר ביום אחד.

אם לא ברור לכם על מה אני מדבר, אוסיף את השם המפורש: GTA 4 – או בשמו המלא, Grand Theft Auto IV. אם הפעמונים עדיין לא מצלצלים, זה סימן שאתם פשוט לא מודעים לתעשיית הבידור הגדולה והרווחית ביותר בימינו: משחקי הווידיאו. הוליווד אולי נראית נוצצת ותעשיית המוזיקה עושה הרבה רעש, אבל המציאות בשטח מראה שהכסף האמיתי נמצא בתעשייה שרבים חושבים שעדיין מוכוונת בעיקר לילדים.

המספרים לא משקרים

קצת על גיימינג במספרים:
• Activision, מפיצת המשחקים הגדולה ביותר בעולם נכון להיום, הרוויחה ב-2007 יותר משני ביליארד דולר – שזה קצת פחות מהרווח שהכניסו מכירות משחקים רק בבריטניה.
• ב-2007 חלה צמיחה של יותר מארבעים ושלושה אחוזים בכמות המשחקים הנרכשים בהשוואה לשנת 2006.
• מדי חודש נמכרות ברחבי העולם יותר משתי מיליון קונסולות משחק – נתון שאפילו לא מכיל בתוכו את הכמות האדירה של מחשבים שנמכרים.
• בעולם הווירטואלי של World of Warcraft משחקים כבר יותר מתשעה מליון משתתפים ולממלכה הדמיונית יש יותר אזרחים מלישראל.
• הסימס, משחק המחשב הנמכר ביותר, מכר יותר ממאה מליון עותקים.

כל אלה הן הצלחות מסחררות, אך חשוב לזכור שלמרות שהמספרים לא משקרים, הם גם לא מספרים את האמת המלאה.

בימינו, כאשר סוכמים את רווחי תעשיית המשחקים, מגיעים ליותר מארבעים מיליארד דולר לשנה, עם צפי שתוך חמש שנים הסכום יכפיל את עצמו. מנגד, חשוב להדגיש שסכום הרווחים הזה כולל גם את ההכנסות ממכירת משחקים בחנויות וגם את ההכנסות ממכירות ברשת. בנוסף, למשוואה הזאת נכנסים גם ההכנסות ממכירות קונסולות משחק והכנסות ממנויים לשירותי משחקים – בין אם אלו משחקי תפקידים רשתיים המוניים ובין אם אלו משחקים פשוטים וצבעוניים שמיועדים יותר לילדים מאשר לשחקנים רציניים. זה לא עולם שלם – אלו מספר עולמות, מעורבבים יחדיו, שפונים כל אחד לקהל משלו.

השוק רחוק מלהיות בטוח

גיימינג זה עולם של חוסר ודאות. הכוחות הגדולים בשוק מתחילים לשחק עם פורמטים חדשים להפצת משחקים, והתעשייה, שעדיין נמצאת בחיתוליה, עדיין מחפשת דרכים חדשות למכור את תוצריה. משחקים שמופצים בפרקים, כמו סדרת טלוויזיה, צצו רק לאחרונה, יד ביד עם הפצה דיגיטלית שפוגעת ברווחי החנויות. אם תרצו לסכום את הרווחים של משחק מסוים, צריך יהיה לעקוב אחרי מכירת עותקים בחנויות, מכירת המשחק ישירות דרך הרשת, התשלום שמשלמים מנויים, ובנוסף יש גם חברות שמאפשרות קנייה של תוספות למשחק, או אביזרים בתוך המשחק, בכסף אמיתי.

מנגד, עלויות הפיתוח של כותרים בולטים עולות משנה לשנה – פיתוחו ושיווקו של GTA 4 עלה יותר ממאה מליון דולרים – והמחיר הזה לא תמיד מבטיח מכירות טובות. הקהל יכול לדחות משחק עקב שיווק לא ראוי או פיתוח לא מוצלח שהואץ ולכן התוצר הסופי עלול לצאת לשוק כשהוא לא מוכן. לפעמים הסיבות הרבה יותר משניות; עקב עיכובים בתהליך הפיתוח המשחק יוצא בעונה בה יש הרבה פחות מכירות, למשל בתקופה שסביב חג המולד, אז נמכרת כחצי מכמות המשחקים שנמכרת לאורך כל השנה.

סופר כסף
גיימינג. עולם של ארבעים ביליון דולר | צילום:

גם בתוך השוק החלוקות רחוקות מלהיות יציבות – כרגע הקונסולה המוכרת ביותר היא ה-Wii, ומנגד המחשב האישי, שפעם היה הבסיס לתעשיית המשחקים, הפך לענף הכי פחות מוכר בתעשייה. יש שמאשימים את הפיראטיות, אחרים את העלות הגבוהה של המחשבים, ויש גם שגורסים שהקהל שמשתמש במחשב פשוט לא מחפש כותרים גדולים וראוותניים. למעשה קיימים מפתחים שאומרים שמבחינתם המחשב איבד את חשיבותו, והם לא יפתחו אליו משחקים, אלא רק ימירו משחקים שבמקור פותחו לקונסולות אחרות. כל ההצהרות האלו, אגב, באו אחרי שרבים הכריזו על 2007 כשנה הטובה ביותר למשחקי מחשב, אי פעם.

כסף קל? לא בטוח

השורה התחתונה היא שאין שורה תחתונה ושום דבר לא וודאי. כמעט ואין מילות קסם בתעשייה – אפשר להניח ש-Sims 3, שעל פיתוחו הכריזו לאחרונה, ימכור יותר משני אחיו הגדולים. מצד שני, לאור הכישלון של האח החורג בסדרת הסימס (Sims Online), אפשר גם להניח שהוא ימכור דווקא פחות. גם בתחום החומרה תמיד יש הפתעות – כמו שקרה עם קונסולת ה-Wii היפנית, שנכון לזמן זה מוכרת הרבה יותר משתי מתחרותיה, ה-XBox 360 והפלייסטיישן 3.

אז כן, כמה חברים סקוטים באמת יכולים לשבת, לפתוח אולפן ותוך עשרים שנה לשבת על הצלחה כלכלית בקנה מידה מונומנטלי. אבל אם אתם רוצים לשים את האצבע על מקום ספציפי כדי להשקיע בו, אתם עלולים להיתקל בבעיה. בתוך כל הארבעים מיליארד דולר האלה קיימת תעשייה כל-כך מגוונת, שיש מקום להצלחות ממש כמו לכישלונות.