בניית אתרים
צילום: Leontura, Istock

מי צריך אתר אינטרנט? כולם. עסקים גדולים וקטנים, סופרים, מטפלים אישיים, פרילנסרים, מי לא. אם העסק שלכם גדול ואתם צריכים אתר גדול, ההמלצה היא לשלם למישהו בעל ניסיון שיעשה את זה עבורכם. אם, לעומת זאת, אתם אנשים פרטיים, והאתר שאתם רוצים לבנות לא נועד למטרת רווח אלא כדי לחלוק הגיגים או כדי להציג את העסק הקטן שלכם ברשת – אם זה המצב, אין שום סיבה ללכת ולשלם לאף אחד שיבנה את האתר עבורכם. עם קצת מאמץ ולימוד אתם יכולים להטביע את החותם שלכם ברשת לגמרי בעצמכם. איך עושים את זה? ובכן:

שם טוב זאת התחלה מצוינת

כפי שוודאי שמתם לב, לכל אתר יש שם ספציפי – ואני לא מדבר על מה שמופיע בכותרת, אלא על שורת הכתובת. הכתובת של האתר היא הזהות של האתר. כאשר אתם אומרים לאנשים להיכנס לאתר שלכם אתם תתנו את כתובת האתר. על כרטיסי ביקור תופיע כתובת האתר וכשתגידו לסבתא להיכנס לאתר שלכם, אתם תתנו לה את הכתובת שלכם. הכתובת, אם כן, היא הדבר הראשון שאתם רוצים להשיג (למעשה, עוד קודם לכן כדאי לכם כבר לבנות את האתר; אבל נגיע לשם בהמשך).

נכון לרגע זה רוב כתובות האינטרנט הטובות נתפסו כבר. חלק על ידי אנשים שמשתמשים בהם וחלק על ידי חברות ואנשים פרטיים שקנו את הכתובות כדי למכור אותן בשלב מאוחר יותר. אם אתם בונים אתר פרטי, קרוב לוודאי שהדבר הנוח ביותר לעשות הוא לקנות אתר על שמכם – drorchohen.com לדוגמה. אפשרות אחרת היא לנסות ללכת על שם משוגע שהוא לא יותר מערבוב אותיות, כמו omgitsdror.com (רימיתי, הכנסתי את השם דרור שוב). אפשרות שלישית היא להשתמש בסיומת שאינה com.

כמו שכולנו יודעים לכל כתובת יש שלוש חלקים. החלק הראשון הוא ה-www, השני הוא השם הייחודי שתבחרו והשלישי הוא הסיומת שמצביע על סוג האתר - com לאתרים מסחרים באנגלית, org לאתרים של ארגונים, edu לאתרי מוסדות חינוכיים וכדומה.

אין חוק שאומר שאתם חייבים להשתמש בסיומות האלו על פי החלוקה הזו, אבל קחו בחשבון שאם תחליטו לקנות את drorchohen.edu, אנשים שיכנסו לאתר יצפו שהוא יהיה קשור לחינוך בצורה כלשהי. בכל מקרה, אם בחרתם שם שנראה לכם השם הטוב ביותר בפלנטה, והסיומת com תפוסה, תמיד תוכלו לנסות לרכוש את org או אפילו את me או name. אבל איך יודעים אם השם שבחרתם תפוס או לא?

בכל אתר בו ניתן לרכוש שם דומיין ניתן גם לבדוק אם השם שבחרתם חופשי או לא. האתר של godaddy הוא בין הוותיקים והמוצלחים ברשת. הוא מאפשר לכם להקליד שם לבחירתכם, ואז הוא יוודא אם השם פנוי או לא. אם השם פנוי יש לכם מזל, תוכלו לרכוש אותו מיד. אם השם לא פנוי, godaddy יציעו לכם אלטרנטיבות פנויות.

אפשרות נוספת היא לרכוש שם עם הסיומת co.il, אותן ניתן לחפש ולרכוש באתרים כמו livedns. שוב תוכלו לבדוק אם מישהו כבר קנה את הכתובת או לא ואז לרכוש אותה. היתרון בסיומת ישראלית היא שיש סיכוי גדול יותר שהשם שבחרתם יהיה פנוי, אך גם זה לא מובטח. בכל מקרה, לא משנה היכן בחרתם לקנות את הדומיין, הקנייה היא לשנתיים שאחריהן תאלצו לשלם דמי חידוש. המחירים נעים בין 40 שקל לשנה ומגיעים ל-200 שקל לשנתיים בקירוב (בהתאם למבצעים שונים).
לאחר שבחרתם את שם האתר מגיע השלב השני: רכישת חבילת אחסון.

אחסון

האתרים ברשת מאוחסנים בתוך כוננים קשיחים, אשר מחוברים למחשבים הנקראים שרתים. כאשר אתם מקלידים שם של אתר, הדפדפן מכוון לכתובת מספרית ברשת – הבית שלכם ברשת האינטרנט, לצורך העניין. הכתובת הזו משויכת לשרת ספציפי ולאתר המאוחסן בו. איך יודעים איזה בית כדאי לקנות? וממי?

אתרים כמו אלו שנתנו לדוגמה קודם לכן, מהם תוכלו לרכוש שמות דומיין, מציעים גם חבילות אחסון – אבל יש עוד חברות רבות שווה לבדוק. חברה כמו Fatcow מציעה מחירים אטרקטיביים מאוד בתמורה להרבה מאוד שירותים. כאשר תתחילו לחפש מקומות אחסון תגלו שיש עשרות חברות מוכרות שמקבלות ביקורות טובות – ועוד כמה מאות שכדאי להתרחק מהן. רובן הגדול יציג לכם אתר מכוער, מבלבל ועמוס שיגרום לכם לחשוב שאם אתם לא רציניים לגבי בניית אתר אז תלכו מפה. יחד עם זאת ברגע שמתעלמים מכל הצלצולים מסביב אפשר לנווט באתרים האלו, אך נותרים עם השאלה: איך יודעים במי לבחור?

קסדות בניה
צילום: istockphoto

הדבר הנכון הוא לבדוק מה מציעות החברות האלו בתמורה למחיר. כמה נפח תקבלו? מה גודל התעבורה המותרת לכם? אילו פרוטוקולים מותר לכם להעלות? איזה סוג שירות תקבלו? האם יש מישהו מהצד השני של הטלפון שיענה או שאתם עומדים לקבל עזרה באימייל בלבד? אם יש לכם בעיה עם השפה תרצו למצוא חברות ישראליות שיאחסנו את האתר שלכם – כאלה שמעסיקות אנשים שיכולים לדבר בשפה שלכם, בשעות שגם אתם ערים בהן. העלויות לאחסון אתרים יכולות לנוע בין 3 דולר לחודש לבין 20 דולר, וכל חברה רושמת בצורה מפורטת מהם התנאים שתקבלו בתמורה לתשלום הזה. למה כדאי לשים לב?

נפח. אם אתם מתכוונים לבנות אתר מבוסס טקסט, לנפח אין כמעט חשיבות. גם אם תיקחו אתר של 100 מגה, קשה להאמין שתמלאו אותו. אם לעומת זאת אתם צלמים ואתם רוצים להעלות אלבומים ודוגמאות עבודה, כנראה שלנפח תהייה חשיבות גדולה יותר עבורכם. אל תתפתו לקחת משהו זול; למרות שתמיד תוכלו לשדרג יש לכם הזדמנות לקבל מבצעים טובים אם תיקחו חבילה עם נפח גדול מההתחלה. זה לא אומר שאתם צריכים להתפתות ולקחת חבילה עם נפח גדול בלי סיבה.

תעבורה. זה אולי הדבר החשוב ביותר. הרבה חברות מציעות אחסון בלי הגבלה או אחסון בנפח עצום ואנשים מזנקים על ההזדמנות – רק כדי לגלות שהתעבורה על הפנים. מהי תעבורה? לכל רכיב באתר שלכם יש משקל (זה מה שתופס את הנפח על השרת). כאשר אני נכנס לאתר שלכם הגודל של האתר שלכם זורם במורד רוחב הפס ומגיע אליי. אם יש לכם אתר ששוקל 10 מגה ואני צופה בכולו, אני אוכל לכם 10 מגה מהתעבורה (שלרוב מחושבת בצורה חודשית). אם התעבורה שלכם היא 1,000 מגה לחודש (1 ג‘יגה), אז 100 אנשים שיכנסו לאתר שלכם בחודש יאכלו את כל רוחב הפס ואתם תקבלו הודעה שהאתר שלכם לא זמין עד לחודש הבא.

פרוטוקולים. זו מילה גדולה שטכנופובים לא אוהבים, אבל המשמעות שלה די פשוטה. כל אתר שתבחרו להעלות משתמש בכל מיני שפות. בוודאי נתקלתם ב-HTML וב-PHP ובקללות אחרות. לשמחתכם יש מעט מאוד מקומות אחסון שלא תומכים בשמות הפרוטוקולים הגדולים. עבור המשתמש הפשוט זה כל מה שצריך.

לאחר שמצאתם את החבילה המתאימה לכם מגיע השלב בו אתם צריכים לחבר בין הדומיין שלכם לבין מקום האחסון. אם רכשתם את השם ואת החבילה מאותו המקום החברה לרוב תחבר בין ביניהם לבד. אם לא, אל תיבהלו. אתם תקבלו מספק האחסון שלכם כתובת DNS, אותה תזינו בחשבון שלכם בחברה בה קניתם את שם הדומיין. בתור 24 שעות מהרגע שהזנתם את הנתונים (או מהזמן שהם הוזנו עבורכם) האתר שלכם יהיה זמין ברשת. בשלב הזה אנשים שיכנסו לכתובת יראו עמוד שמודיע להם שאין עדיין אתר ושיחזרו בזמן אחר. למה אין שם אתר? כי לא בנינו אותו עדיין. עכשיו אנחנו מוכנים לזוז.

בניית האתר - המשחק המקדים

אלא אם יש לכם הברקה לשם ואתם חייבים לקנות אותו לפני שמישהו יגנוב לכם אותו, בניית האתר היא כנראה הדבר הראשון שתעשו ורק לאחר שהוא מוכן תלכו לרכוש דומיין וחבילת אחסון. למה? כי בצורה הזו מיד לאחר שרכשתם את שרת האחסון תוכלו להעלות את האתר שלכם, וכשאותן 24 שעות שהזכרתי קודם יעברו, האתר שלכם יופיע במלוא הדרו על הרשת, מוכן ומזומן להצגה לכל הסבתות.

בשלב הראשון אתם רוצים להחליט איזה סוג אתר אתם צריכים. האם האתר הוא כרטיס ביקור? האם הוא הולך להיות אתר אליו תעלו באופן קבוע מידע, כמו מאמרים בנושא מסוים? האם האתר הוא אתר משפחתי או אתר שכנראה יפנה ללקוחות? להרבה מההחלטות האלו תהייה השפעה על חבילת האחסון לה תזדקקו, כך שחשוב לענות על השאלות האלו לפני כל דבר אחר.

לאחר שהחלטתם איזה אתר אתם רוצים לבנות, הדבר הבא שתרצו לעשות הוא להסתובב באינטרנט ולעשות מחקר. הביטו באתרים אחרים שנבנו לאותו השימוש שאתם רוצים לאתר שלכם. רשמו לעצמכם הערות לגבי עיצוב, צבעים ושימושיות; איך הניווט נעשה באתר, האם הוא נוח, איך הטקסט מסודר. זכרו, אתם לא אנשי מקצוע ואפילו בונים אתרים מקצועיים דואגים לעשות את המחקר הזה כל הזמן כדי לקבל השראה, ללמוד דברים חדשים וכדי לגנוב מה שמוצא חן בעיניהם והם לא חשבו עליו קודם. קחו נייר וכתבו לכם את מה שלמדתם ומה שמצא חן בעיניכם, ובמקביל ציירו לכם קצת עיצובים לדרך בה תרצו שהאתר יראה, כמה עמודים יהיו בו, איפה תשימו תמונות ונקודות אחרות שיעלו לכם בראש.

שלב התכנון הזה יעזור לכם לבחור את הכלי הטוב ביותר עבורכם לבניית אתר.

בניית האתר - הכלים

הדבר הראשון שחשוב לדעת הוא מה לא לעשות.

אל תתפתו לבנות אתרים ב-Word ולייצא ל-HTML. שרון גפן, פרילנסרית העובדת כמעצבת ומקימת אתרים, מזכירה ש"אנשים יכולים לבנות אתר בוורד ואפילו בפאואר פוינט. זה גם ייראה ככה. יהיו בעיות תאימות מול סטנדרטים בינלאומיים והאתר לא יראה טוב בכל הדפדפנים“. על מנת להתגבר על הבעיה הזו ממליצה שרון להתקין וורדפרס – אחת ממערכות ניהול התוכן ובניית האתרים הפופולרית ביותר ברשת. היא כוללת סט כלים רב עוצמה שיתאים למשתמש הפשוט ביותר, וגם למעצבים בעלי ותק עצום. הגמישות של המערכת הביאה לכך שמיליוני אנשים ברחבי העולם יעשו בה שימוש.

איש עומד על www
צילום: Ryan McVay, GettyImages IL

ההתקנה של וורדפרס לוקחת חמש דקות. כדי לעשות זאת אתם מפנים את הדפדפן שלכם אל האתר העברי של המערכת ומורידים קובץ קטן אל המחשב שלכם. בתוך הקובץ תמצאו הוראות התקנה ברורות ופשוטות. לאחר שסיימתם להגדיר את המערכת אתם תעלו אותה לשרת שרכשתם ותוכלו להתחיל ולעצב את האתר החדש שלכם. אתם תמצאו שהמערכת מאפשרת לכם לשנות עיצוב בקלות (מתוך עשרות תבניות המופצות בחינם או נמכרות במחירים מגוחכים), אבל חשוב יותר - לוורדפרס יש מאות תוספים שיאפשרו לכם להרחיב את האתר ואת היכולות שלו. הוספת עמודים, שינוי העיצוב, כתיבת הטקסט, ניהול תגובות (במידה ותרצו בלוג) כל אלו נעשים מתוך פאנל ניהול שכתוב בעברית ובנוי בצורה פשוטה ונוחה לשימוש.

כמובן שיש מי שגם הדברים הפשוטים ביותר מלחיצים אותו. הצצה על פאנל הניהול והיכולות של וורדפרס עלולה לגרום לכם לחשוב שכנראה בניית אתרים היא לא בשבילכם, ועדיף לתת למישהו כמו שרון לבנות את האתר עבורכם. לפני שאתם מתייאשים, נסו את הפתרונות הבאים:

חנית כהן, תום סלע ואלעד זלומונס הקימו עבור אנשים כמוכם בדיוק את השירות של בלוגלי. הרשמה קצרה ויש לכם בלוג מוכן לפעולה עם בחירת עיצובים וכל שאר הדברים שתרצו. הבלוג עצמו ניתן בחינם כאשר המחיר שתשלמו הוא שלא תוכלו להשתמש בשם שלכם. במקום זה תקבלו כתובת בבלוגי כך שהכתובת תהייה www.drorchohen.blogli.co.il. אם בכל זאת תרצו להשתמש בשם שלכם תוכלו לעשות זאת בתשלום הוגן מאוד.

אם אתם רוצים להשתולל עם העיצוב והכלים השונים, תוכלו תמיד לפנות לשירות של LiveCity שיעזור לכם לבנות את האתר שלכם וגם יאחסן אותו עבורכם. באתר של LiveCity תמצאו חבילות שמגדירות כמה עמודים תוכלו לבנות, מה גודל האתר ושאר הנתונים עליהם דיברנו בהקשר של האחסון. יש הרבה מאוד דברים יפים שאפשר לבנות עם השירות שלהם ולא מעט גופים גדולים, כמו גם אנשים פרטיים בונים את האתר שלהם כאן.

לא משנה מה הכלי בעזרתו בחרתם לבנות את האתר, הדבר החשוב הוא לדעת מה אתם רוצים. קל ללכת לאיבוד בעיצובים ובחירת ”הדבר המגניב“ הנוסף שהאתר יעשה, אבל קשה מאוד להישאר ממוקדים ולדעת מה אתם רוצים מהאתר שלכם. אם תשבו ברצינות ותחשבו על האתר, מציאת הכלי המתאים לכם תהייה קלה הרבה יותר ובסופו של דבר האתר ישרת אתכם בצורה הטובה ביותר.

שרון ממליצה לחשוב על נגישות, להימנע מתמונות זזות וממבזקי חדשות שנעים במהירות. "זה עניין של טעם אישי אבל דברים שזזים מסיחים את הדעת ממה שחשוב – התוכן שלכם. אל תפעילו קבצי מוסיקה שינגנו מיד עם טעינת האתר; יש אנשים שגולשים עם רמקולים פועלים וזה יכול להיות מאוד לא נעים. לבסוף אל תכבידו בפלאש – האתר שלכם יזוהה בצורה טובה יותר במנועי החיפוש, הוא גם יהיה קל ונעים יותר למשתמשים הפשוטים ביותר, אלו שלא התקינו או עדכנו את נגן הפלאש“.

אם אתם עדיין חושבים שלבנות אתר זה לא בשבילכם, פשוט תנסו. קחו שעה ונסו לעצב לכם אתר, על הנייר אפילו ולאחר מכן בעזרת בלוגלי. כך יהיה לכם מושג אמיתי אם זה בשבילכם או לא, ומי יודע אולי תפתיעו את עצמכם.

>> הסטארט-אפים הישראלים שכבשו את העולם
כל העדכונים הכי חמים מהארץ ומהעולם ישירות לנייד
שלחו את המילה מבזק למספר 5000 ותתחילו להתעדכן