העברת אמצעי לחימה מסוריה לכוחות החיזבאללה הפכה עניין שבשגרה. על כן, מדגישים קציני צה"ל כי במלחמה הבאה בצפון יש להיערך לכך שאלפי רקטות ישוגרו לעבר עורף ישראל.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

מי שאמור להתמודד עם האיום הוא גדוד עיטם, שהצטרף לאחרונה לאגד הארטילרי בפיקוד הצפון ומשתייך לחיל התותחנים. כבר היום, מחזיק הגדוד במערך האיכון של צה"ל, ומתפעל מכ"מים הפרוסים בארץ ומאכנים ירי תלול מסלול לעבר מדינת ישראל. כך למשל, כל טיל שנורה מרצועת עזה נקלט היום במכ"ם הר"ז (רב זרועי), שמתריע על כך לכוחות חיל האוויר ופיקוד העורף, שאחראים על הפעלת מערכת "צבע אדום". לאחר זיהוי המכ"ם את מיקום הנפילה הצפוי, מופעלת בהתאם מערכת "כיפת ברזל".

מכ"ם ר"ז (צילום: דו"צ)
מכ"ם ר"ז | צילום: דו"צ

בחודש האחרון קלט הגדוד מכ"ם ר"ז נוסף לשורותיו בצפון. מדובר במכשיר מתקדם, שמסוגל לקלוט גוף בליסטי הנורה ממאות קילומטרים. המכ"ם, שאחראי על הגנת השמיים ומכסה טווחים גדולים, מאפשר להשיב אש בצורה מדויקת יותר, לאור העובדה שהוא מזהה את מיקום הירי ומעביר את מיקומו באופן דיגיטלי.

"יש לנו כעת יותר אמצעים לכסות את שטח האויב בחזית הצפונית, ונדע להתריע יותר טוב ומדויק יותר מה הולך ליפול ואיפה", מספר לחדשות 2 Online מפקד גדוד עיטם, סא"ל יגאל קצב.

מערך האיכון מורכב ממכ"מים מסוג נורית ור"ז, שהצבתם בגבולות השונים נקבעת בהתאם להערכת מצב מבצעית. הגדוד מפעיל גם את יחידת המטאורולוגיה המשתמשת בבלוני תצפית, דרכם יכולים לוחמי הגדוד לחזות את מזג האוויר - ובאמצעות חוזי זה לבצע ירי ארטילרי באופן מדויק.

הפרת הבלון המטאורולוגי (צילום: דו"צ)
הפרת הבלון המטאורולוגי | צילום: דו"צ
ומכאן הכל נשלט (צילום: דו"צ)
ומכאן הכל נשלט | צילום: דו"צ

הבלון מתפוצץ באוויר ומעביר נתונים

"אנו עובדים על שילוב של המטאורולוגיה והמכ"ם", מציין מפקד יחידת המטאורולוגיה רב-סרן לירוי שפיר - ומסביר כיצד עובד התהליך: "אנו מפריחים לאוויר בלון שמשדר וקולט נתונים אלקטרומגנטים ומחשב נתונים מטאורולוגיים בכל הקשור לאיכון". הבלון נוסק לגבהים של 20-15 קילומטר ואחרי שהוא מסיים לספק את "המברק המטאורולוגי" הוא מתפוצץ - והנתונים מועברים למערכות.

מפקד הגדוד, סא"ל יגאל קצב
מפקד הגדוד, סא"ל יגאל קצב | צילום:

"הגדוד הוקם ונבנה לאור איום שהולך ומתעצם אצל האויב שלנו - ירי התלול מסלול הוא האיום המשמעותי ביותר שניתקל בו בביטחון שוטף, ובטח במלחמה או במבצע רחב היקף", אומר סא"ל קצב.

"בעידן זה, האתגר המבצעי המשמעותי ביותר הינו איתור וגילוי ירי הרקטות מצד האויב", מדגיש קצין תותחנים ראשי, תא"ל רועי ריפטין. "הלוחמים והלוחמות פרוסים בכל גבולות הארץ בשגרה ובחירום, מצוידים במכ"מים בעלי יתרון טכנולוגי מובהק, המהווים שיפור מבצעי משמעותי לאין ערוך. בעת הצורך, לדוגמה במבצע, הגדוד יאתר את שיגורי הרקטות בכדי לתת התראה ולאפשר לתושבים זמן הגעה למרחב ממוגן, תוך בניית תשתית ידע של מקורות הירי לצורך תקיפתם בזמן הקצר ביותר".

לפניות לכתב: Matanh@ch2news.tv