ארה"ב סייעה עם מודיעין נגד חמאס (צילום: AP)
מטה ה-NSA | צילום: AP

הממשל בארצות הברית חשף פרוטוקולים מדיוני בית המשפט בהם מודים אנשי הסוכנות לביטחון לאומי NSA כי ריגלו אחר אזרחים אמריקנים שלא כחוק.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפות לחדשות 2 בפייסבוק

אנשי הסוכנות אמרו לבית המשפט כי הפרות החוק נבעו מ"ניהול רע ורשלנות" כהגדרתם, ולא מכוונה רעה. באחד המקרים הודו סוכני ה-NSA כי מעקב לא חוקי בוצע כתוצאה משגיאת הקלדה. בדיון, שהתקיים בשנת 2009, הציגו אנשי הסוכנות ערובות לכך שלא יפרו שוב את החוק.

בנוסף, מופיעה במסמכים הפסיקה הראשונה של בית המשפט האמריקני שאישרה לממשל לעקוב אחר תיבות דואר אלקטרוני של אזרחים. היא ניתנה בחודש מרץ 2004, בתקופתו של הנשיא הקודם ג'ורג' בוש.

עם זאת, חשיפת פרשת ההאזנות של הממשל האמריקני בארצות הברית ומחוצה לה הוכיחה שלא רק ממשל בוש אחראי להאזנות, אלא גם ממשלו של הנשיא הנוכחי ברק אובמה. בבית הלבן אומרים כי ההאזנות משמשות את הממשל האמריקני במלחמתו בטרור. אחד משני הטיעונים שהציגו אנשי ה-NSA בפני בית המשפט כהצדקה למעקב אחרי טלפונים ניידים - צונזר, כמו חלקים נרחבים מהמסמכים.

הפרשה שנחשפה יצרה מבוכה דיפלומטית גדולה לוושינגטון, שנאלצה להודות בקיומן של האזנות הסתר, על פי דיווחים - גם למנהיגי ואזרחי מדינות ידידותיות כמו גרמניה, צרפת וספרד. שר החוץ האמריקני ג'ון קרי הודה כי "בכמה מקרים זה יצא מפרופורציות". הנשיא ברק אובמה הבטיח כי יבצע שינויים במדיניות ההאזנות ואמר כי ארצות הברית לא מאזינה ולא תאזין למנהיגים זרים, אך לא שלל כי היא עשתה זאת בעבר.