עמית סגל על הניצחון-כישלון של נתניהו

אז מה הלאה? כפי שזה נראה עכשיו, בנימין נתניהו יהיה בסבירות גבוהה ראש ממשלה. השאלה היא בשביל מה? הרי נתניהו העביר מסר לאורך כל הבחירות שהוא עשה טעות כשלא הלך לממשלת אחדות, אבל התוצאות כופות עליו "בחוסר ברירה ממשלת ימין מובהקת". זה קורה בגלל שהעבודה לא תוכל להרשות לעצמה להצטרף, קדימה יעדיפו אולי להישאר באופוזיציה ולראות את נתניהו עם 65 מנדטים ואז יהיה ביבי תלוי בבית היהודי, בש"ס, בליברמן והאיחוד הלאומי. ההיסטוריה מלמדת שממשלות כאלו בדרך כלל לא נגמרות טוב.

ליברמן בסופו של דבר קיבל 15 מנדטים, אבל הוא עדיין יכול לראות עצמו מאוכזב כי הוא איבד את מעמדו. הימין רושם ניצחון מובהק - תוך שלוש שנים הימין הוסיף 15 מנדטים. אבל, עם כמעט הפסד של בנימין נתניהו.

הסיפור הגדול של הבחירות הוא אופן חלוקת הקולות. קדימה היא מפלגת הערים הגדולות- ת"א, גבעתיים, חיפה, רמת גן. הליכוד, הימין- בערים האחרות. כל הערים שספגו קסאמים בשנים האחרונות הצביעו ליכוד. מפלגה של הערים ומפלגה של הפריפריה.

פעיל ליכוד מאוכזב ערב הבחירות (רויטרס) (צילום: רויטרס)
בליכוד לא מאמינים למראה המדגם | צילום: רויטרס

רינה מצליח תבקש מהימין תוצאות

אם וכאשר תקום ממשלת ימין - היא יכולה להסתדר עם האמריקנים ולהוביל תהליכים חיוביים. כשהימין מגיע לשלטון, הוא נהיה יותר ממוקד והוא מסתדר עם מדינות העולם. הימין הוא היחיד בארץ שיכול להוביל מהלכים שהיו יכולים להיות בעייתים אם אחרים היו מובילים אותם. טוב שבמדינה תקום ממשלה עם מדיניות מובהקת, שנים שאין כאן ממשלות כאלו. אם רוב הציבור בחר בימין, נבקש מהימין להביא תוצאות. התרגלנו לממשלות אחדות, אבל אנחנו צריכים לייצג את מה שהעם בישראל רוצה.

אודי סגל על שנת הקיפאון המדיני הצפויה

מה שקרה בלילה מוביל את ישראל לקיפאון מדיני. באופציה שבה נתניהו נדחק לקואליציה צרה ימנית, עם אנשים שאומרים שכרגע הם לא רוצים הסדר, זה מסלול התנגשות עם נשיא ארה"ב, אובמה. כשלבני מקימה קואליציה עם ליברמן ונתניהו, זה אומר לאובמה "יש לנו בעיה עם היציבות השלטונית. כדי להעביר מהפך, נלך שוב לבחירות".

שנה של קיפאון משמעותה שנה של משבר עם ארה"ב. מגיעים קולות בודדים בלבד בינתיים מארה"ב, שאומרים שהם מוטרדים מהתוצאות שמראות על הקצנה בעמדה המדינית של ישראל. שם כבר יודעים שהממשלה כנראה תהיה יותר ימנית. השמאל הישראלי נכשל, מפלגת העבודה ומרצ השיגו רק 16 מנדטים, ביחד.