N12
פרסומת

תחזית האוצר שהוצגה לממשלה ערב אישור התקציב: צניחה של 19% בצמיחה

התחזית צופה ירידה של 36.4 מיליארד שקל בהכנסות המדינה ב-2024 בהשוואה לתחזית הקודמת, וקריסה בצמיחה ברבעון האחרון של 2023 • הצמיחה החזויה ל-2024: 1.6% בלבד, ובמקרה של לחימה עצימה בצפון - צמיחה שלילית של 1.5% • התחזית שהוצגה לשרים פורסמה בחשבון הלינקדאין של אגף הכלכלן הראשי ולא דרך ערוצי הדוברות הרגילים

ליאור באקאלו
פורסם: | עודכן:
נתניהו סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס
הקישור הועתק

הכלכלן הראשי באוצר פרסם היום (שלישי) את הסקירה הכלכלית שהציגו אנשי האגף בפני שרי הממשלה ושהתחזיות בה משמשות לבניית מסגרת התקציב. הסקירה לא פורסמה דרך מערך הדוברות המקובל של האוצר אלא בחשבון הלינקדאין של האגף. פרסום הסקירה דווח לראשונה בכלכליסט.

לפי תחזית הכלכלן הראשי ד"ר שמואל אברמזון, הצמיחה ברבעון האחרון של 2023 צפויה להסתכם בהתרסקות חריפה של 19% לאחר צמיחה של 3% בשלושת הרבעונים של השנה. התחזיות המעודכנות של האגף מעריכות כי בשנת 2024 יצמח המשק הישראלי ב-1.6% בלבד לעומת תחזית ל-2.7% שניתנה ביוני האחרון לפני המלחמה. תחזית זו קרובה לתחזיות ה-OECD שחוזות לישראל צמיחה של 1.5% ב-2024 בשעה שבנק ישראל אופטימי יותר וצופה צמיחה של 2%.

לפי הפוסט שפרסם הכלכלן "תחזית זו [של 1.6% צמיחה] מבוססת על ההנחה המרכזית לפיה ברבעון הראשון של שנת 2024 יסתיים השלב האינטנסיבי של הלחימה כאשר שגרת לחימה תימשך עד סוף השנה". לפי תחזיות האוצר במצב זה הצמיחה לנפש תסתכם בצמיחה שלילית של 0.3%.

פרסומת

מצגת הכלכלן הראשי מציינת כי בתרחיש חמור הכולל "לחימה עצימה בגזרה הצפונית במשך רבעון" עלולה הצמיחה השנה להסתכם בצמיחה שלילית של 1.5%. מוקדם יותר היום ביצע צה"ל תקיפה נרחבת של 27 מטרות חיזבאללה בלבנון ותרגל תרחיש של תקיפה קרקעית בתוך המדינה.

בנוסף מציין הכלכלן הראשי כי תחזית ההכנסות ל-2024 צפויה להסתכם בכ-450 מיליארד שקל - 36.4 מיליארד שקל פחות מהתחזית הקודמת שניתנה ביוני האחרון, השווים לירידה של 1.9% תוצר.

הסקירה שהוצגה לשרים ערב אישור התקציב הציפה בפניהם שוב את הדגשת הגופים הבין-לאומיים ב"צורך באחריות פיסקלית". זאת תוך שמצגת האגף בחרה להבליט את המלצת ה-OECD ל"תעדוף מחדש של הוצאות" ו"לפעול להגדלת ההכנסות", וכן את המלצת קרן המטבע העולמית (IMF) להקצות מחדש של הוצאות כדי להעביר מסר מרגיע לשווקים.