פוליטיקה - אומנות האפשר: בעוד יומיים יגשו שוב אזרחי ישראל אל הקלפי, בניסיון הרביעי להכריע מי ירכיב את הממשלה. בתוך מדינת השבטים מפלגות רבות, ולכל אחת מהן ערכים ואינטרסים שאותם הן מייצגות. ביקשנו מהמפלגות הקטנות לשתף את הדרישות הראשונות שלהן - אלו שבלעדיהן לא ייכנסו לממשלה. מהגבלת הכוח של בג"ץ שדורש סמוטריץ', דרך תיקון חוק הגיוס של החרדים ועד כינון הסדר מדיני של מרצ - אלו התנאים של המפלגות שיכריעו את הכף. 

>> כל הראיונות: המשדר המיוחד עם ראשי המפלגות ב"פגוש את העיתונות"

הציונות הדתית - נכריח את נתניהו לתקן את מערכת המשפט

העברת פסקת ההתגברות ורפורמה במערכת המשפט: "אני רוצה לבסס אחרת לחלוטין את היחסים בין מערכת המשפט לכנסת ולממשלה", הצהיר סמוטריץ' בריאיון לרינה מצליח אתמול. "אני רוצה להעביר את פסקת ההתגברות, לפצל את תפקיד היועמ"ש כדי שלא יחזיק הרבה כוח – שיהיה מקצועי ולא פוליטי".

סמוטריץ' ובן גביר מתאחדים
נחושים להגביל את בג"ץ - סמוטריץ' ובן גביר

נזכיר כי משמעותה של העברת פסקת התגברות בחוק-יסוד כבוד האדם וחירותו, הינה לאפשר לכנסת הנבחרת להתגבר ולעקוף את החלטת בג"ץ לפסול חוק שפגע לשיטתם בחוק היסוד.

בוועידת המשפיעים של N12 סמוטריץ' אמר: "נכריח את נתניהו לתקן את מערכת המשפט. זה הבסיס ליכולת לבסס מדיניות ימין. אי אפשר להסדיר התיישבות כי בג"ץ יפסול, אי אפשר להוציא את המסתננים כי בג"ץ יפסול, אי אפשר לייהד את הנגב והגליל כי בג"ץ יפסול, אנחנו נדרוש את זה הרבה לפני דברים אחרים".

הורדת שכר הלימוד‎: יו"ר הציונות הדתית השיק לפני כחודש את תוכנית החינוך של המפלגה שבמסגרתה התחייב להוזיל ב-30% את שכר הלימוד בישראל - בדגש על החינוך הדתי.

העברת חוק גיור ממלכתי: סמוטריץ' חושש מגיורים פרטיים ו"פיראטיים" שיאפשרו לרבנים פיקטיביים לגייר לא יהודים "כמו אריתראיים או סודנים", ובכך לפגוע בתכליתו של חוק השבות וברוב היהודי בארץ. פתרונו בעניין הוא להעביר חוק שייעגן את הגיור במסלול ממלכתי ולא יאפשר גיורים חלופיים כמו הגיור הרפורמי שאישר בג"ץ רק לאחרונה.

הסדרת ההתיישבות הצעירה: חוק הסדרת ההתיישבות הצעירה נועד להשלים את הליכי ההסדרה של השכונות ויישובים שהוקמו בשטחי יהודה ושומרון בשנים האחרונות. החוק עבר בקריאה טרומית בחודש דצמבר האחרון, ועל פיו בתקופת ההסדרה, יקבלו התושבים הגרים במקומות אלה את כל השירותים המוניציפליים שלהם זכאי כל אזרח, לרבות חיבור לתשתיות מים וחשמל.

בריאיון באולפן N12 התייחס יו"ר הציונות הדתית לחוק שהוא פועל לקדם, וטען שאם לפיד ייכנס לקואליציה, החוק יטורפד. "עם לפיד - אין פסקת התגברות, אין הסדרת יישובים ואין שמירת זהות יהודית", אמר. 

מרצ - זכויות להט"בים והסדר מדיני

נישואין אזרחיים וזכויות להט"ב: במצע של המפלגה נכתב כי המפלגה תפעל לכונן נישואין אזרחיים ובכלל נישואים של בני אותו מין. כמו כן, הם יפעלו לקדם רישום של זוגות להט"ב באופן זהה לרישום הורות הטרוסקסואלים. בנוסף, המפלגה דוגלת בקידום חקיקה שתאפשר אימוץ ילדים מישראל ומחו"ל ובתיקון חוק הפונדקאות.

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ (צילום: החדשות12)
יו"ר מרצ ניצן הורוביץ | צילום: החדשות12

חידוש תהליך השלום וקידום הסדר מדיני: המפלגה מאמינה ברעיון שתי מדינות לשני עמים. בריאיון לאולפן N12 אמר יו"ר המפלגה הורוביץ כי הוא מעוניין בהסדרה מדינית עם הפלסטינים ובסיום ההתנחלויות. "היעד המדיני העליון הוא קיום בשלום ובשיתוף פעולה עם כל שכנותיה וסיום השליטה על הפלסטינים", נכתב במצע המפלגה.

על רקע המשבר הכלכלי בעקבות מגפת הקורונה מתמקדים במפלגה ומשקיעים באופן מאסיבי בהחזרת מובטלים לעבודה. כמו כן, תדרוש המפלגה קידום התוכנית למיגור הפשיעה בחברה הערבית. "הפשיעה בחברה הערבית היא בעיה אמיתית", נכתב באתר המפלגה לפני כמה חודשים. "בעיית ייסוד שצריכה התייחסות עומק ולא טיפול קוסמטי".

>> ריאיון של ניצן הורוביץ במשדר ראשי המפלגות ב"פגוש את העיתונות"

כחול לבן - הגבלת כהונת ראש ממשלה 

תוכנית לטיפול בילדים ונוער שנפגעו במשבר: בכחול לבן דורשים להפעיל תוכנית לאומית לטיפול בילדים ונוער שנפגעו עמוקות בשל משבר הקורונה, בדגש על מענה בריאותי עד שיוכלו להתחסן, כמו גם מענה חינוכי להדבקת הפערים שנוצרו בשנה האחרונה.

"הקורונה חשפה את הצורך של מערכת החינוך הישראלית לעשות התאמות לעולם המשתנה", אומרים בכחול לבן. "היא חשפה גם את חשיבותם והצורך בחיזוק מעמדם של צוותי החינוך וההוראה ואת קידום ההתאמות ללמידה במאה ה-21".

שיחה עם בני גנץ (צילום: ועידת המשפיעים 2021, קשת12)
בני גנץ: הגבלת כהונה עד 8 שנים | צילום: ועידת המשפיעים 2021, קשת12

הגבלת כהונת ראש הממשלה: במפלגתו של גנץ דורשים גם להגביל את כהונת ראש הממשלה עד ל-8 שנים. "על מנת להחזיר את האמון במוסדות השלטון ובנציגיו כמי שמעמידים את טובת המדינה לפני טובתם האישית", אומרים בכחול לבן, "אנו מתחייבים לקדם את החוק הראשון - חוק יסוד: הממשלה, כך שראש ממשלה לא יוכל לכהן יותר משמונה שנים ברצף".

תוכנית כלכלית לשיקום הכלכלה וסיוע לאזרח: בכחול לבן מתכוונים להוביל "תוכנית שיקום לאומית ולא עוד "קופסאות" ו"פתרונות חלקיים", כלשונם. עוד אומרים במפלגתו של גנץ שיפעלו להענקת תמריצים על חזרה לעבודה, מענקים וסובסידיות ליזמות ותמיכה בהנעת גלגלי המשק במהירות. "נפעל ליישם את המלצות דוח הוועדה למיגור העוני, ונחוקק את חוק העובד העצמאי המעגן את מכלול זכויות העובדים העצמאיים", טוענים בכחול לבן.

>> ריאיון יו"ר כחול לבן בני גנץ עם רינה מצליח ב"פגוש את העיתונות"

יהדות התורה - תיקון חוק הגיוס

>> ריאיון עם יו"ר יהדות התורה משה גפני ב"פגוש את העיתונות"

סטטוס קוו ושמירת מסורת ישראל: הדרישה הראשונה של המפלגה החרדית היא המשך השמירה על הסטטוס קוו הקיים בין המגזר החילוני והחרדי - בין היתר בנושאי הגיור והעבודה בשבת.

חוק גיוס מתוקן: האפשרות לדחות את החוק שיסדיר את גיוס החרדים לצה"ל פקעה בחודש שעבר‎, והאברכים עומדים בפני אפשרות של גיוס ושירות צבאי במקום למידה בישיבות - או עמידה בפני סנקציות פליליות. הבחירות עיכבו את האפשרות להעביר מחדש את החוק, וכעת המפלגה מתכוונת להציב את תיקונו המחודש כתנאי לכניסתה לממשלה.

פסקת התגברות: בדומה למפלגתו של סמוטריץ', גם יהדות התורה דורשת להעביר סעיף בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו שיגביל את כוחו של בית המשפט העליון. ‎

המפלגות ש"ס, העבודה וישראל ביתנו סירבו להגיב לכתבה.