תוצאות החיילים ושאר המעטפות הכפולות לא שינו דבר בתוצאות הבחירות. ועדת הבחירות המרכזית בראשות השופט אליעזר ריבלין הודיעה הערב במסיבת עיתונאים מיוחדת על התוצאות הרשמיות של הבחירות וחתמה בכך את מערכת הבחירות לכנסת ה-18.  

הדבר היחידי שהשתנה בעקבות ספירת המעטפות הכפולות הוא אחוז ההצבעה הכללי. לאחר ששוקללו כלל ההצבעות נקבע כי אחוז ההצבעה בבחירות עומד על 64.82% מכלל הציבור, לעומת ה-65.2% שהוכרזו לפני ספירת המעטפות הכפולות.

במערכת בחירות סוערת כמו שהיו הבחירות האלה, קיוו מפלגות רבות לשפר את מצבן עם פרסום התוצאות הסופיות. גורמים רבים בליכוד קיוו כי מספר המנדטים של המפלגה יעלה או לפחות יושווה למספר המנדטים של קדימה, דבר שיביא לסיומם של הספקולציות בדבר השאלה מי ירכיב את הממשלה הבאה. במפלגת מרצ קיוו כי קולות החיילים יוסיפו עוד מנדט אחד למפלגה. מנדט נוסף שמשמעו, המשך פעילותה הפרלמנרטית של חברת הכנסת המוערכת זהבה גלאון שניצבת במקום הרביעי בתנועה.

בקדימה נשמו הערב לרווחה לאחר שהמפלגה שמרה על המקום הראשון בקרב המפלגות. "הערב, צריך לבוא לסיומו המסע שמנהלים ביבי ועסקני הליכוד לגנוב את הדעת והשלטון בישראל", מיהרו במפלגה להגיב. "עם סיום ספירת הקולות, קדימה ניצחה והיא המפלגה הגדולה. על נתניהו להיענות לקריאתה של ציפי לבני ולהצטרף לממשלת אחדות לאומית ממלכתית ומרכזית בראשותה".

בליכוד זעמו על אותה הודעה. "הודעת קדימה פתטית ומלמדת כי היא ממשיכה לשחק בספינים של מציאות מדומה במקום להכיר במציאות הפוליטית בהתאם לפסק דינו של הבוחר. רוב מוחלט של ישראלים (65/44) רוצה בנתניהו כרה"מ ודחה בבירור את הדרך של קדימה שנכשלה. רצינות הצהרות לבני וקדימה בדבר ממשלת אחדות לאומית תיבחן לאחר שהנשיא יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו", נכתב בהודעת המפלגה.

פרס יכריע: ביבי או לבני

לאחר פרסום התוצאות הסופיות יחל נשיא המדינה שמעון פרס בפגישותיו עם נציגי המפלגות. פרס צפוי לפגוש כבר בשבוע הבא את נציגי המפלגות ולקבל מהם את המלצתן על זהות מרכיב הממשלה הבאה. לאחר שישמע פרס את כלל ההמלצות, יטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על המועמד שיבחר. למועמד יהיה אחר כך 28 ימים להציג את ממשלתו.

יחל בסבב השיחות לקראת הקמת הממשלה; הנשיא (צילום: החדשות 2)
נשיא המדינה שמעון פרס. ייאלץ להכריע | צילום: החדשות 2

בבחירת המועמד ייאלץ פרס להכריע בין שתי עמדות: עמדת הליכוד, הטוענת כי מכיוון שגוש הימין הנבחר הוא הגדול ביותר, אז נתניהו הוא זה שירכיב את הממשלה עם מה שהוא מכנה "שותפתיו הטבעיות", לבין עמדת קדימה הגורסת כי כראש המפלגה הגדולה ביותר בכנסת, לבני היא מי שהעם הכריע שהוא רוצה כראש הממשלה הבאה.

הקרב האחרון על ליברמן

בהחלטה זו לאביגדור ליברמן יש תפקיד מכריע. ההמלצה שלו לפרס יכולה במידה רבה להכריע את זהותו של ראש הממשלה. לליכוד ברור כי ליברמן ימליץ על נתניהו כראש הממשלה מכיוון  ששתי המפלגות נמצאות ביחד בגוש הימני. הליכוד וישראל ביתנו אף חתמו על הסכם עודפים ביניהם. בקדימה מקווים כי ליברמן יכריע על לבני בגלל היכולת העדיפה של ממשלה בראשות קדימה לקדם נושאים כמו ברית הזוגיות ושינוי שיטת הממשל החשובים מאד ליו"ר ישראל ביתנו.

ומה אומר ליברמן עצמו? הוא טוען כי כבר החליט על מי ימליץ לנשיא, אך יכריז על הכרעתו רק בשבוע הבא לאחר שיחזור מחופשה של כמה ימים בחו"ל. "עמדתנו כבר ברורה ואני יודע בדיוק מה אני הולך להגיד לנשיא שמעון פרס", אמר הבוקר ליברמן בראיון לקול ישראל. "בשביל לדעת על מי נמליץ, נמתין עוד שישה ימים. אני חושב שזה מוקדם מדי ואין טעם לומר במי אנחנו תומכים. נפגשתי גם עם לבני וגם עם נתניהו ועם אנשים נוספים במערכת הפוליטית, אבל עמדתי כבר ברורה ומגובשת. כשנהיה אצל הנשיא נגיד דברים מאוד ברורים".

ביבי או לבני? (צילום: רויטרס, אימג'בנק - gettyimages)
לבני ונתניהו. הקרב נמשך | צילום: רויטרס, אימג'בנק - gettyimages

ליברמן צפוי לדרוש במו"מ קואליציוני דרישות גדולות מאד שישקפו בעיניו את התחזקות מפלגתו בבחירות. ההערכה היא שליברמן ידרוש את אחד מהתיקים הבכירים בממשלה, קרי: ביטחון, חוץ או אוצר - כשתיק האוצר הוא המועדף עליו. בנוסף ליברמן צפוי לדרוש חופש הצבעה של חברי מפלגתו בנושאי דת ומדינה כמו גם לגבי שינוי שיטת הממשל. ההערכה היא כי דווקא ללבני יש יכולת גדולה יותר להסכים לחופש הצבעה זה.

להערכת המקורבים לנשיא, הסיעות שימליצו לנשיא על יו"ר הליכוד כמרכיב ממשלה ישיגו רוב של 61 חברי כנסת. בעקבות זאת יטיל פרס את המשימה על נתניהו ולא על לבני, שמובילה עליו במנדט. פרס, מעריכים המקורבים, יפציר בנתניהו להקים ממשלת אחדות לאומית.

נתניהו משוכנע כי הוא זה שיקים את הממשלה ופוסל כל אפשרות של לחלוק את השלטון עם לבני. "רוטציה לא באה בחשבון", הצהיר אתמול יו"ר הליכוד בכינוס ראשון של סיעתו לאחר הבחירות. "אם קדימה תפסיק עם הספינים, שתצטרף אלינו לממשלת אחדות. המחנה הלאומי זכה ברוב מכריע ולכן אנחנו נרכיב את הממשלה הבאה. אם קדימה רוצה להצטרף - בבקשה".

לבני ממשיכה להתעקש כי היא זו שצריכה להרכיב את הממשלה. "תוצאות הבחירות אמש מעידות מה העם רוצה", אמרה יו"ר קדימה אמש. גורמים בקדימה הדגישו כי לא נתניהו זכה בבחירות. "העם אמר את דברו וכל דבר אחר הוא דילים וקומבינות של אחרים", אמרו במפלגה. 

על כמה עשרות מפתקי החיילים נכתב שמו של החייל החטוף גלעד שליט. במהלך החודשים האחרונים נעשה קמפיין אינטרנטי רחב בו קראו יוזמי הקמפיין לכתוב את שמו שליט בפתק ההצבעה כמחאה על כך ששליט עדיין לא חזר הביתה. במטה המאבק לשחרור שליט מכחישים בבכל תוקף את מעורבותם או מעורבות משפחת שליט ביוזמה.

בחירות 2009 - סיקור מיוחד:

מקורבים לנשיא המדינה: "מסתמן שפרס יבחר בנתניהו"

ראובן אדלר: אחרי המלחמה הבנו שיש לציפי לבני סיכוי

נתניהו בסיעת הליכוד: "ארכיב ממשלה - רוטציה לא באה בחשבון"

ליברמן: רוצים ממשלת ימין, לא פוסלים אף אחד