"סתם תקציב רע". גלאון, ארכיון (צילום: חדשות 2)
יום הדין של מרצ וזהבה גלאון | צילום: חדשות 2

לאחר עשר שנים בכנסת, ח"כ זהבה גלאון עלולה להיות המפסידה הגדולה של הבחירות. הח"כית הוותיקה, שגם מתנגדיה מעריכים ומוקירים את פעילותה הפרלמנטרית, תיפרד ככל הנראה מבית המחוקקים הישראלי. "זה בוקר קשה עבורי גם ברמה האישית וזו אכזבה גדולה ברמה הפוליטית", אמרה הבוקר גלאון בראיון לרזי ברקאי בתוכנית "מה בוער" בגלי צה"ל. "יש כאב גדול מזה שהפעילות הפרלמנטרית שלי לא מתגמלת", הוסיפה.

התסריט הזה, שהמועמדת מספר 4 של מרצ לא תיכנס לכנסת, נראה היה דמיוני, אך כמו בכל דבר במערכת הבחירות הזו - גם במרצ הבלתי ייאמן קרה. התנועה שכבר הגיעה בעבר לשיאים של 12 מנדטים, רשמה התרסקות של ממש בבחירות עם 3 מנדטים בלבד.

גלאון תיאלץ "להודות" על הדחתה מהכנסת לניצן הורוביץ, שהוצנח היישר למקום השלישי במפלגה בלי צורך להתמודד בפריימריז לאחר מיזוגה של מרצ עם "התנועה החדשה". גלאון תמכה במהלך המיזוג מתוך תקווה שעל ידי דחיקתה למקום הרביעי היא תסייע למפלגה להיות כוח משמעותי בכנסת. בפועל המיזוג יביא ככל הנראה לסיום - זמני לפחות - של פעילותה הפוליטית. "אני עשיתי את המהלך הזה בלב שלם אף אחד לא ביקש ממני לפנות את מקומי", אומרת גלאון ומוסיפה כי אין לה שום כוונה לבקש מהורוביץ לוותר על מקומו בכנסת עבורה.

לגלאון עדיין יש סיכוי תיאורטי להשתחל לבית הנבחרים. אפשרות אחת היא התפטרותו של יו"ר המפלגה ח"כ חיים אורון (ג'ומס). אם הוא יחליט להתפטר בעקבות כישלון המפלגה, אז כל שאר המועמדים יעלו במקום אחד וגלאון תמצא את עצמה במקום השלישי ובכנסת. התסריט הזה איננו דמיוני אך גם לא סביר במיוחד. "אין לי ספק שמרצ תהיה חייבת להגדיר את עצמה מחדש", אומרת גלאון על כישלון המפלגה. "היא תצטרך לחזור לאותם ערכי יסוד שאני מאמינה שאני מייצגת".

תסריט שני שעשוי בכל זאת להכניס את גלאון לכנסת, הוא שקולות החיילים ושאר בוחרי המעטפות הכפולות יביאו מנדט רביעי למרצ. מסורתית, החיילים כן נוטים להצביע עבור מפלגת מרצ, אבל אין דרך לדעת מה יקרה הפעם. גלאון תצטרך מסה קריטית של הצבעות לובשי המדים בשביל להיכנס בכל זאת לכנסת.