בליכוד מסכמים יום ארוך של מגעים קואליציוניים. "אנחנו מרוצים, יש פערים, אבל אם לא היו פערים הייתי קצת מופתע", כך אומר היום אמר ח"כ גדעון סער שמנהל את המגעים להרכבת הקואליציה מטעם הליכוד. "להקים קואליציה במדינת ישראל זה לא דבר קל".

בליכוד נפגשו היום עם 3 מ"השותפות הטבעיות" של המפלגה: ישראל ביתנו, ש"ס ויהדות התורה. במקביל, הליכוד עדיין לא מוכן לוותר על האופציה המועדפת עליהם - ממשלה רחבה עם קדימה ואולי אפילו העבודה. "השותפות האחרות יודעות שאנחנו מכוונים לממשלת אחדות ובהתאם לכך יהיו וויתורים בקווי היסוד ובחלוקת התיקים", אמר בעניין זה סער, והתייחס גם לתיק הכלכלה שאולי יאוייש על ידי אביגדור ליברמן. "גם לנו יש דרישות בתחום הכלכלי. היום בעיקר הקשבנו".

בליכוד מקווים להגיע הסכמות כמה שיותר מהר עם המפלגות המרכיבות את ממשלת 65 המנדטים. סער דאג גם להחמיא למפלגות השונות שמבינות, לדבריו, שהקמת ממשלת אחדות עלולה לטרוף את כל הקלפים מבחינתן. "לזכות המפלגות שהגיעו לכאן היום יאמר, שהן גם רוצות אחדות והן מוכנות להתפשרות כדי להשיג זאת", הוא אומר.

ישראל ביתנו: "שמחים להיות עם השותף הטבעי שלנו"

המפלגה הראשונה שנפגשה עם הליכוד היום הייתה מפלגת ישראל ביתנו. "אנו רואים הרבה דברים עין בעין עם ישראל ביתנו", אמר  סער. "אנחנו שמחים לשבת עם נציגי ישראל ביתנו. תנועה ששיתפה איתנו פעולה בעבר גם באופוזיציה וגם בקואליציה, ומסכימים שצריך להקים ממשלה חדשה ללא עיכובים, ואני מקווה שנעמוד בזה".

בסיום הפגישה אמר ח"כ סטס מיסז'ניקוב: "הייתה שיחה ברוח טובה, דיברנו היום על חמשת העקרונות, ירדנו לעומק חמשת הסעיפים, יש גם סעיפים שלא חלה בהם התקדמות, זה יוצר בעיה מסוימת. קבענו להיפגש בהמשך ונחפש פיתרון לאותם פסולי חיתון בישראל. האג'נדה האזרחית היא הקושי הגדול ביותר במבחינתנו, לש"ס ולשותפות אחרות יש גם קושי עם האג'נדה הזו".

"אנחנו מנהלים במקביל שיחות עם חמש סיעות שהסכימו לנהל משא ומתן לקואליציה", אמר סער. "יש שתי מפלגות שבהחלט היינו רוצים לראות אותן בקואליציה, ואנחנו מקווים שמהשיחות האלה ייצא מה שטוב למדינה. היינו רוצים לסיים את העניין תוך 28 ימים".

עוד קודם לפגישה אמר מסז'ניקוב כי "אנחנו שמחים להיות עם השותף הטבעי שלנו - הליכוד. אנחנו נעדיף ממשלה רחבה בגלל הרבה סיבות בהן המשבר הכלכלי והאתגרים העומדים בדרך. אנחנו צריכים ממשלה יציבה שתשלוט ארבע שנים ותשעה חודשים, על יסוד של 70 חברי כנסת".

חבר הכנסת דוד רותם, אף הוא מצוות המו"מ מטעם ליברמן, ציין כי ישראל ביתנו תעשה את כל המאמצים לקואליציה רחבה. "יש לדאוג למדינה שצריכה קואליציה רחבה ונשתדל לפעול בהתאם", אמר.

אופטימיות בפגישות עם ש"ס והיהדות התורה

יעקב ליצמן וגדעון סער לוחצים יד (צילום: יוסי זילברמן, חדשות 2)
גדעון סער מהליכוד ויעקב ליצמן מיהדות התורה נפגשים | צילום: יוסי זילברמן, חדשות 2

לאחר מפלגת ישראל ביתנו הייתה זו מפלגת ש"ס שנפגשה עם הליכוד. "יהיו פתרונות הלכתיים להקמת ממשלה מהר", אמר השר אלי ישי שהגיע לפגישה. "הנושא הראשון שאנחנו נעלה הוא האבטלה. מדובר בקטסטרופה".

ישי דחה את הטענות לפיהן היה הסכם מוקדם בין ש"ס לנתניהו. "אנחנו מתחילים במשא ומתן כשהכל נקי", אמר. "כל השותפים צריכים להבין שאם יגלו אחריות יהיה אפשר להקים ממשלה מהר, כל מפלגה תקבל מה שמגיע לה, לנו חשובים העקרונות".

"אנחנו רואים בליכוד שותפים לדרך ובעזרת השם נגיע להבנות", אמר ח"כ יעקב ליצמן לפני הפגישה של יהדות התורה עם נציגי הליכוד והביע אופטימיות על הסיכויים להגיע להסכמות. "לפני שיש עסקה עושים משא ומתן, זוהי דרך היהודים. אני מאמין שבסוף הדרך נוכל לומר 'מזל וברכה' וגם נבקש לחתום". "יש החלטה ביהדות התורה שאנחנו מאוחדים ומייצגים את כל הציבור", הוסיף ח"כ משה גפני. "את כל ישראל ואת כל הציבור שבחר בנו".

גדעון סער ואלי ישי בכפר המכביה (יוסי זילברמן) (צילום: יוסי זילברמן)
אלי ישי | צילום: יוסי זילברמן

צוותי המשא ומתן של נתניהו

נתניהו הקים שני צוותים מיוחדים, אחד למו"מ על הרכבת הממשלה ושני לתפקיד הכנת תוכנית הפעולה של הממשלה הבאה. הצוות הראשון, להקמת הממשלה, מונה את עו"ד יעקב נאמן, נתן אשל, ח"כ גדעון סער, ח"כ זאב אלקין ועו"ד מודי זנדברג. את עבודת הצוות מרכז ח"כ סער.

הנושא השנוי במחלוקת שעומד על הפרק הוא ברית הזוגיות שאותה מקדמת ישראל ביתנו. ש"ס ויהדות התורה עד כה הביעו התנגדות נחרצת להצעת החוק, המאפשרת לבני זוג שאינם יכולים להינשא כדת משה וישראל - להירשם כנשואים בישראל. את עבודת הצוות השני, שזכה לשם הציורי "צוות 100 הימים", מרכז ח"כ יובל שטייניץ.

ביום שישי אמורים לשוב ולהיפגש נתניהו ויו"ר קדימה ציפי לבני, במאמץ אולי אחרון מצדו של נתניהו לצרף את קדימה כשותפה מרכזית בממשלתו. נתניהו צפוי להיפגש שוב גם עם יו"ר העבודה, אהוד ברק