65.2% מבעלי זכות ההצבעה בישראל ביקרו היום בקלפי. אחוז זה גבוה ב-2.5% משיעור ההצבעה בבחירות 2006 שעמד על 63.5%, אך נמוך ב-3.7% מבחירות 2003.


בוועדת הבחירות הביעו שביעות רצון מאחוז ההצבעה. "מדובר בעלייה לעומת הבחירות הקודמות. למרות הגשם אנשים הגיעו והצביעו והבחירות עברו ללא תקלות", נמסר מהוועדה.

מוקדם יותר העריך יושב ראש ועדת הבחירות, השופט אליעזר ריבלין, כי אחוזי הצבעה יגיעו עד ל-70%. "מזג האוויר מפריע לחלק מהמצביעים להגיע לקלפי", אמר. "יש אזורים בהם אף נותקה אספקת חשמל. אנחנו ברגשות מעורבים שכן מדובר בגשמי ברכה".  

אפס תקלות

בשעה 18:00 אחוז ההצבעה עמד על 50.3%. בבחירות 2006 עמד אחוז ההצבעה בשעה זו על 47.2% בלבד. בוועדת הבחירות מעריכים הערב כי שיעור המצביעים יהיה גבוה יותר מזה של בחירות 2006, אז עמד שיעור המצביעים הסופי על 63.5%.

בני להב, מנהל מוקד ועדת הבחירות המרכזית, מספר כי עד כה היו כמעט אפס תקלות בקלפיות ברחבי בארץ. על פי להב, באבן יהודה אירעה הפסקת חשמל של כשעה ולאחר שעה החשמל חזר. ביישוב עומר חבר מפלגה סירב לצאת מהקלפי עד אשר המשטרה הגיעה והתערבה.

בשעה 14:00 בצהריים אחוז ההצבעה בבחירות עמד על 34.4%. עליה של 3% יחסית לשעה המקבילה בבחירות 2006, אז עמד אחוז ההצבעה על 30.9% בלבד. בבחירות ב-2003, אחוז ההצבעה באותה שעה היה מעט גבוה יותר ועמד על 35.3%.

בשעה 16:00 אחר הצהריים אחוז ההצבעה עמד על 41.9%. העליה של ה-3% בכמות המצביעים יחסית לבחירות הקודמות ממשיכה להישמר. בבחירות 2006 עמד אחוז ההצבעה בשעה זו על 39% בלבד.

בוקר רגוע בקלפיות

בשעה 12:00 בצהריים, אחוז ההצבעה בבחירות עמד על 23.4%, נתון גבוה במעט יחסית לבחירות הקודמות. בבחירות 2006 אחוז ההצבעה עמד בצהרי היום על 21.6%, בבחירות 2003 על 24%, בבחירות 2001 על 21.1%.

נכון לשעה 10:00 עמד אחוז ההצבעה לבחירות על 10.3%. ביחס לאחוזי ההצבעה בבחירות הקודמות מדובר באחוז דומה ואף טיפה גבוה. בבחירות הקודמות בשנת 2006, עמדו אחוזי ההצבעה על 9.9% באותה שעה. בבחירות 2003 אחוז ההצבעה לשעה 10:00 עמד על 10.1%.

בנימין (ביבי) נתניהו וציפי לבני בקלפי (רויטרס) (צילום: רויטרס)
לבני ונתניהו מצביעים, הבוקר | צילום: רויטרס

עם זרימת התוצאות החיוביות של אחוז ההצבעה הגבוה הביע אברהם זיסקין, המנהל את הסטטיסטיקות מטעם ועדת הבחירות המרכזית, אופטימיות בדבר אחוז ההצבעה הכללי. זיסקין שיער כי ניתן יהיה להגיע ל-67 ואפילו 68 אחוזי הצבעה.

ההערכות במערכת הפוליטית היא שאחוז הצבעה גבוה משרת את המפלגות הגדולות באופן מסורתי - קדימה, ליכוד ועבודה. הקהלים של המפלגות האלה נתפסים בדרך כלל כקהלים אדישים שפחות חשוב להם לעשות את המאמץ ולהגיע לקלפי. המפלגות הסקטוריאליות-אידאולוגיות שלרוב מביאות אחוז גבוה לקלפי עלולות להיפגע מאחוז הצבעה כללי גבוה בקרב הציבור.

ההערכה היא כי התחזקותו של ליברמן שהובילה גם לצמצום פערים בין בנימין נתניהו וציפי לבני, הוסיפה עניין רב לבחירות עלול להתטא באחוז ההצבעה. כשהתוצאות נראות פתאום פחות "סגורות מראש" המצביעים כנראה מרגישים שיש להם השפעה.

ממצאי סקר מיוחד לחדשות 2 שפורסמו אתמול מצביעים כי למרות החששות, אזרחי ישראל דווקא כן מתכוונים להגיע לקלפי.  72% מהנשאלים אמרו כי הם בטוחים שהם יגיעו לקלפי.

חשש: מזג האוויר יביא לאחוזי הצבעה נמוכים

אחת מהסיבות לחשש מאחוז הצבעה נמוך נוגע למזג האוויר היום. לאחר כמה ימים של שמש חזר החורף לביקור דווקא ביום הבחירות. בוועדת הבחירות המרכזית לא שללו בצהריים את האפשרות כי אם מזג האוויר ישפיע על היכולות להצביע במקומות המסויימים תיתכן דחיה של מועד סגירת הקלפיות באותם מקומות.

_OBJ

לפחות על פי ממצאי אותו הסקר מאתמול, אזרחי ישראל לא יחששו להגיע לקלפי גם אם הם יצטרכו להצטייד במעיל ומטריה. לא פחות מ-68% משוכנעים שמזג האוויר לא ימנע מהם להגיע לקלפי. 19% נוספים חושבים שזה לא ישפיע.

המפלגות עצמן חוששות שהמצביעים שלהם לא יגיעו לקלפי. חלק מהמפלגות תגברו באופן משמעותי את מערך ההסעות והנהגים שאמורים להוביל את המצביעים לקלפי ולא לתת להם שם סיבה, כולל מזג האוויר להיעדרות.

אתמול קרא נשיא המדינה שמעון פרס לאזרחי המדינה לממש את חובותם הדמוקרטית.  "יש ללכת להצביע בקלפי!", דרש הנשיא. היום חזר על פרס על ההוראה בזמן שהוא עצמו הצביע בירושלים. "כל הרוצה לחזק את הדמוקרטיה צריך לבוא היום ולהצביע".

בחירות 2009 - סיקור מיוחד:

הגולשים מדווחים על הצבעתם

המועמדים לראשות הממשלה כבר הצביעו

ועדת הבחירות: "נשקול דחיית סגירת קלפיות"

מיוחד: ההכנות למשדר הבחירות שלנו

תזכורת: שלושת המועמדים באולפן אחד