לא בכל יום יכול כל אזרח להיות חלק, אולי קטן - אבל משמעותי, בתהליך הדמוקרטי. את אותו חלק כבר הספיקו למלא הבוקר רוב יושבי ראש של המפלגות, ביניהם בנימין נתניהו, ציפי לבני, אהוד ברק, אביגדור ליברמן וחיים אורון (ג'ומס).

יו"ר הליכוד בנימין נתניהו הצביע הבוקר בבית הספר על שם פולה בן גוריון בירושלים. נתניהו שכח לסגור את המעטפה ולכן התקשה להכניסה לקלפי. לאחר שסגר את פס הדבק, שילשל את המעטפה ואמר: "יש לנו הרגשה טובה מאוד, כיוון שזה האולם שבו בני יאיר חגג את מסיבת הסיום שלו בכיתה ו', ואנחנו מרגישים טוב כי נדאג לילדים של כולנו. אנו רוצים ללכת בדרך של ביטחון, אהבה ותקווה. כל מי שרוצה ללכת בדרך חדשה, ירכז את הכוחות סביבי. הרוב הגדול שרוצה לראות היום מהפך - יצביע ליכוד".

אביגדור ליברמן מצביע בקלפי (רויטרס) (צילום: רויטרס)
אביגדור ליברמן משלשל את הפתק | צילום: רויטרס

יו"ר קדימה, ציפי לבני, הצביעה בבית ספר סמוך לביתה בתל אביב, ולאחר מכן תערוך סיור קלפיות בניסיון אחרון לשכנע מצביעים. "אני עשיתי מה שהייתי רוצה שכל אזרח במדינת ישראל יעשה, גשם לא גשם - עומדים בקלפי מאחורי פרגוד, עוצמים עיניים וחושבים לא מתוך פחד ולא מתוך ייאוש. אני יודעת שאת הפתק שאני שמתי לקדימה ישימו עוד הרבה אנשים. והכי חשוב - לא לאבד תקווה", אמרה לבני לאחר שהצטלמה עם הפתק המיוחל בקלפי.

מי שהצליח למצב את עצמו כהפתעת הבחירות האלה, יו"ר ישראל ביתנו , אביגדור ליברמן, כבר הצביע הבוקר בקלפי ביישובו, נוקדים, ולאחר מכן יצא לסיור בדרום הארץ ובמרכזה. למצלמות אמר "אני מנצל את ההזדמנות וקורא לכל אזרחי מדינת ישראל היהודים המוסלמים הנוצרים הדתיים החילוניים לכולם לבוא ולהצביע".

ציפי לבני מצביעה, הבוקר (צילום: חדשות 2)
לבני בקלפי, הבוקר בתל אביב | צילום: חדשות 2

יו"ר מפלגת העבודה ומועמדה לראשות הממשלה, אהוד ברק, הצביע הבוקר בבית הילד בתל אביב, והתבדח עם הצלמים שביקשו ממנו להשהות את רגע ההצבעה: "בקצב הזה הבחירות יסתיימו בשנה הבאה". לאחר מכן אמר ברק כי "בטוח שמהיום הזה נצא חזקים ומחוזקים על ידי ציבור שחושב שרק עבודה חזקה יכולה להיות אלטרנטיבה לימין". יו"ר העבודה ממשיך לקיבוץ מעגן מיכאל ובערב ייפגש עם פעילים במטה הארגון של המפלגה בתל אביב.

גם יו"ר ש"ס ומנהיגה הרוחני של המפלגה, ומי שתקף את ליברמן בימים האחרונים, הרב עובדיה יוסף, שלשלו את הפתק הנכון בקלפי. הם עשו את זה בבית הספר נעם בנות, בשכונת קריית משה בירושלים.

ראש הממשלה היוצא, אהוד אולמרט, מילא אף הוא את חובתו האזרחית בקלפי הסמוכה לביתו בירושלים. "אני לא בטוח שתעמולת בחירות מותרת בתוך הקלפי, אבל אני הצבעתי לקדימה ולציפי לבני", אמר אולמרט.

בתל אביב הצביע ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, שהודה כי הצביע "אמת" (מפלגת העבודה). "אני מקווה שהגשם לא יפריע לאנשים להצביע", אמר לאחר ההצבעה.

"ישי בוגד במורשתו של אבא" (צילום: חדשות 2)
הרב עובדיה יוסף ואלי ישי, הבוקר בקלפי | צילום: חדשות 2

הבחירות במספרים

החל מהשעה 7:00 יכולים להצביע 5,278,985 בעלי זכות בחירה ברשימה שלדעתם צריכה להרכיב את כנסת ישראל ה-18. כאן בחדשות 2 באינטרנט אנו מלווים את יום הבחירות מהבוקר, דרך המדגמים ועד לתוצאות האמת עם דיווחים שוטפים מהשטח וכל הדרמות והפרשנויות.

אהוד ברק משלשל פתק לקלפי (חדשות 2) (צילום: חדשות 2)
אהוד ברק ממלא את חובתו האזרחית | צילום: חדשות 2

 

בשעה 8:00 נפתחו גם הקלפיות ביישובים הקטנים, שגרים בהם מתחת ל-350 תושבים. ההצבעה תסתיים הערב בשעה 22:00, אז יפורסם גם המדגם הארצי. ביישובים הקטנים תסתיים ההצבעה בשעה 20:00. המחכים בתור להצבעה יורשו להצביע עד נעילת הקלפיות. מי שיגיע מאוחר - אבוד לו.

אזרחי ישראל הוזמנו ל-9,263 קלפיות ברחבי הארץ. 1,319 מתוכן הוגדרו על ידי ועדת הבחירות המרכזית כ"נגישות למוגבלים בניידות". 194 מתוכן מוצבות בבתי חולים, 56 בבתי סוהר ובתימעצר ו-92 בנציגויות ישראל בחו"ל. השנה השקיעה ועדת הבחירות המרכזית בהליך הבחירות לכנסת 206,844,000 שקלים.

התקווה שבפתח

בפתח תקווה מתגוררים בעלי זכות ההצבעה הרבים ביותר - 9.4% מכלל הבוחרים שהם 484,686 אזרחים שהוזמנו אל 858 הקלפיות שמוצבות בעיר.

נתניהו מצביע, הבוקר (צילום: רויטרס)
נתניהו ושרה רעייתו, הבוקר בקלפי | צילום: רויטרס

מיד אחרי פתח תקווה ברשימת ערי ההצבעה הגדולות ניצבת באר שבע עם 403,137 בעלי זכות הצבעה. הם ייגשו ל-755 הקלפיות שמוצבות ברחבי העיר. תל אביב היא העיר השלישית בתור עם 383,585 מצביעים שישלשלו פתקים ב-645 קלפיות. ירושלים הבירה הגיעה למקום ה-7 במניין בעלי זכות ההצבעה, ו-605 קלפיות.

בסך הכול, גדל מספר בעלי זכות ההצבעה בישראל ב-5%, לעומת הבחירות לכנסת ה-17.

כוננות ביטחונית

במשטרת ישראל נערכים הבוקר בכוחות נרחבים לקראת הגעתם של מיליונים לקלפיות. ברחבי הארץ פרושים כ- 16 אלף שוטרים, קצינים, לוחמי מג"ב בסדיר ובמילואים ועוד כ-2,500 מתנדבים ו-4,500 מאבטחים בקלפיות הפזורות בכל חלקי הארץ.

"ביום הבחירות לראשות הממשלה תפקידה של המשטרה לאפשר לכל אזרח במדינת ישראל לממש את הזכות הדמוקרטית שלו להצביע לנבחריו, לפיכך המשטרה, בסיוע כוחות נוספים, נערכת לשמירה על הביטחון השוטף, החוק, הסדר והתנועה ותפעל למימוש הליך בחירות תקין לקראת יום הבחירות, ביום הבחירות וביום שאחרי", אמר מפכ"ל המשטרה, דודי כהן, בתום הצגת התוכניות לבחירות 2009.

במשטרה הקימו חמ"ל מיוחד בו ירוכז כל המידע מכל אתרי הבחירות - הזיופים, דיווחי התנועה, הפרות הסדר ועוד. 

על פי החלטת שר הביטחון ובהתאם להערכת המצב מוטל סגר כללי על שטחי יהודה ושומרון. במהלך הסגר יותר מעבר רק במקרים הומניטריים, רפואיים וחריגים בכפוף לאישור המינהל האזרחי. הסגר יוסר ביום שלישי בחצות.

מזג האוויר לא ממש מאיר פנים ליום בחירות. החזאים צופים סערה עם גשמים, רוחות ואפילו שלג בחרמון. החורף הקצר ייפרד מאיתנו ביום רביעי, אם הגעת תוצאות האמת. אם לא תתנו לזה להשפיע עליכם יותר מדי, תוכלו לגשת לקלפי ולפגוש שם, אולי, את קלפי המדגם של חדשות 2 ומינה צמח, ולהשפיע גם על תוצאות המדגם.

בחירות 2009 - סיקור מיוחד

המפלגות חוששות שנישאר בבית

נשיא המדינה לאזרחים: לכו להצביע

לגזור ולשמור: כל הבטחות המועמדים

מיוחד: ההכנות למשדר הבחירות שלנו

תזכורת: שלושת המועמדים באולפן אחד