במהלך הימים האחרונים נחשפנו לקריאות של בכירים ומומחים שחושבים שלאור ממדי התחלואה יש לסגור לאלתר את מערכת החינוך בישראל ולהשאיר ילדים רבים מסוגרים בבתיהם אל מול הזום. זאת, למרות שכבר ברור לחלוטין שתחלואת האומיקרון התפשטה בכל רחבי הארץ, גם מחוץ למוסדות הלימוד, ושהגבלות שהיו רלוונטיות לפני כמה שבועות כבר פשוט אינן מתכתבות עם המציאות.

סיקור N12:

ממשלת ישראל קבעה בצדק שמערכת החינוך תועדף כך שתהיה האחרונה להיסגר - גם השרים יודעים שמצבם הנפשי של הילדים שלנו התדרדר מאוד בשנתיים האחרונות. כולנו רואים את העדויות לכך מדי יום באלימות בבתי הספר, בדיווחים על ילדים שנמצאים בדיכאון ורבים מאיתנו חווים את זה בשגרה עם הילדים הפרטיים שלנו. שלא להזכיר את ההורים, שאם הממשלה הייתה פועלת על פי הקריאות לסגר, היו מוצאים עצמם בבית עם הילדים ולא בעבודה.

בית ספר, ילדים, הורים, תלמידים, תלמיד, ילדה, תלמידה (צילום: אוליביה פיטוסי , פלאש 90)
מספר הילדים הלא-מבודדים גדול - חשוב לתת להם להגיע לביה"ס, אילוסטרציה | צילום: אוליביה פיטוסי , פלאש 90

אנחנו נמצאים בתקופה של חוסר וודאות, וכל ניסיון לנהל את מערכת החינוך בכלים מן העבר מתבררת מחדש כטעות אחת גדולה. אז לא, מערכת החינוך לא צריכה להיסגר - כן יש להעניק לרשויות ולבתי הספר סט כלים עם פתרונות מגוונים שישאירו את המערכת פתוחה באופן מיטבי. אמנם ישנם עשרות אלפי תלמידים מבודדים, אבל מספרם של הלא-מבודדים גבוה בהרבה והם עדיין יכולים להגיע, לפחות בחלק מהזמן, לבתי הספר.

אסור לסגור את מערכת החינוך בצורה הרמטית. מצד שני, חשוב לוודא שפותחים אותה באופן שונה ממה שהיינו רגילים. זה לא הכול או כלום. אין מודל אחד מושלם. נדרש שילוב של כמה צעדים:

  1. מערכת חינוך פתוחה שבמסגרתה מתקיימות קפסולות - כאשר בכל יום מגיעה קבוצה אחרת, ויתר הקבוצות ממשיכות את הלימודים מרחוק. באופן זה, תהיה היברידיות שתאפשר לכל הילדים גם את חווית הלימודים הפרונטליים ויציאה מבתיהם.
  2. מערכת חינוך פתוחה שמחזיקה ניידת בדיקות מהירות בבתי הספר - גם אם הבדיקות אינן מדויקות ב-100 אחוזים. זה טוב בהרבה מכלום.
  3. תיעדוף ברור של הקשר הרגשי והחברתי עם הילדים על פני הצורך להשלים חומר לימודים.
  4. יש לתעדף את תכני הלימוד עצמם ולצמצם אותם במידת הצורך.
  5. מערכת החינוך מורכבת מהורים, מילדים, ממורים, מבתי ספר ומרשויות מקומיות שצריכות להתנהל באופן אוטונומי, כך שיותאם למצב הקיים. זה הזמן לאפשר אוטונומיה יישובית. לאפשר לכל רשות לקבוע אלו בתי הספר ייפתחו ואיזה לא, ובאיזה אופן בהתאם לממדי התחלואה.
מיכל כהן
מנכ"לית משרד החינוך לשעבר מיכל כהן

>>> מיכל כהן, לשעבר מנכ"לית משרד החינוך, כיום משמשת כמנכ"לית קרן רש"י