הצמד המוזיקלי דולב רם ופן חזות פרץ לתודעה ב-2015 תחת השם "דולי ופן". מאז כמעט כל מה שהם כותבים, מלחינים, ומפיקים – הופך ללהיט. זה התחיל עם "מלכת השושנים" של עדן בן זקן ו"יש בי אהבה" של נועה קירל. ב-2016 הם כתבו את השיר שייצג אותנו באירוויזיון 2017, I Feel Alive. כיום עולים לרגל אל הסטודיו שלהם אומנים כמו עומר אדם, שרית חדד, איתי לוי, פאר טסי, עדן חסון, דיקלה, סטפן לגר, אגם בוחבוט ועוד.

דולי ופן (צילום: מור צידון)
משלבים בין קולות שונים מהמוזיקה הישראלית. דולי ופן | צילום: מור צידון

ב-2019 החלו בפרויקט מיוחד, שבו בכל שיר הם מחברים בין אמנים ומשלבים בין קולות שונים מהמוזיקה הישראלית. כך הם חיברו בין קירל ולירן דנינו, שירי מימון ודודו אהרון, אנה זק ונסרין, דיקלה ועידן חביב, ועוד. 

השיר האחרון שיצא מהאולפן של דולי ופן הוא "מנגלים", שבו משתתפים סטטיק ובן אל, אגם בוחבוט והצל. המטרה הכללית הייתה להרים לעם ישראל לרגל יום העצמאות ה-74. באותה אווירה חגיגית, חזרנו אחורה ושמענו מהשניים את הסיפורים האמיתיים שמאחורי כל הלהיטים הגדולים. 

מלכת השושנים | עדן בן זקן

פן: "זו הייתה תחילת הדרך שלי ושל דולי, היינו עובדים אצלי בבית עם ציוד שקניתי ב-300 דולר באיביי. דולי היה משגע את כולם - דודו אהרון, נועה קירל, איתי לוי, כולם באו אליי לחדר הפיצקי הזה שהייתי ישן בו על מיטה נפתחת כזאת. לא האמינו שמשם הוצאנו את הסקיצות ששלחנו להם.

"כל כך רצינו לעשות מוזיקה וכולם ידעו שמתישהו ייצא מאיתנו משהו, שאנחנו אש על זה, למרות שעד אז בכלל לא עשינו מוזיקה מזרחית או מקפיצה. אני באתי מרוק, מנשמה. לא באמת הכרנו את הז’אנר. אבל היינו בקשר טוב עם הסוכן של עדן בן זקן, לירון פרנקו. יום אחד הוא התקשר לדולי ואמר לו שעדן הולכת להופיע במצעד הגאווה וביקש שנכתוב לה את השיר לזה'. הבנו שזה הרגע שלנו. 

"הקלטנו סקיצה, וחבר טוב ששמע אותה מחא לי כפיים ואמר: 'אחי, כל הכבוד, הצלחת לעשות את השיר הכי גרוע אי פעם'. דווקא חשבתי שהוא טוב, אבל התהפכתי ואמרתי לדולי לא לשלוח אותו, שלא תהיה פדיחה. ודולי אמר: 'אני מצטער אחי, כבר שלחתי'".

דולי: "מזל שעדן זיהתה את הפוטנציאל של 'מלכת השושנים' וישר עפה. כבר הרגשנו שיש לנו להיט, ואז הלייבל שלה רצה להוריד את הקטע 'יור מיי גלורי, יור מיי דרלינג'. אנחנו חשבנו שזה קטע חשוב, כי זה נשמע שהקהל מרים למלכה המזרחית החדשה, אז התעקשנו. הרגשנו שיש לנו הזדמנות לצמוח עם אמנית חדשה, שאנחנו יכולים להביע את עצמנו ולהתפרע איתה. בסוף הנחישות שלנו ניצחה".

בוקר טוב עולם | אנה זק ונסרין

דולי: "ישבנו בסטודיו עם רון בי (רון ביטון, יוצר – ג"מ) וחיכינו לנסרין. היא איחרה, וניצלנו את הזמן לדבר עם רון על רעיונות. הוא אמר שיש משהו, הקריא מתוך פתקים: 'אני גרה שלוש דקות מהים, חמש דקות מהשוק', כמו שכותבים במודעות של חיפושי דירות. אמרנו 'אין, אתה גאון'. 

"כשכתבנו את השיר, פן הביא את הביט, את ההיפ הופ. השילוב של זה עם הסאונד הים תיכוני יצר משהו מיוחד, ערבוב של תרבויות. נסרין שמעה את זה, והאמת, לא כל כך התחברה. זה היה מאוד תל אביבי, היא לא משם והיה לה קשה עם זה. היא אמרה, 'אני בחורה אותנטית, למה שאני אשיר על זה'. ככה 'בוקר טוב עולם' נשאר במגירה שנה, עד שבת דודה של פן אמרה לנו שאנחנו לא צריכים לוותר עליו. אבל כשהקשבנו לו שוב היה חסר בו משהו, איזו קונטרה של פופ. אנה זק ישר עלתה לנו לראש, התקשרנו לנסרין וביקשנו את ברכתה לתת לאנה להצטרף".

פן: "נסרין לא ידעה מה הולך לנחות עליה, עשינו לה הפתעה עם אנה. לא השארנו לה ברירה, ידענו שזה פשוט חייב לקרות, זה שיר שחייב לצאת איתה או בלעדיה".

דולי: "אמרנו לה שזה לפרויקט, והיא הבינה כמה זה חשוב לנו. ואז דיברנו עם אנה, היא גם הייתה בשוק". 

פן: "היה ביניהן חיבור מאוד מעניין, הן מאוד שונות. אנה יותר מופנמת, ביישנית, ילדה טובה. נסרין זה צחוקים וכיסאות עפים באוויר. באיזשהו מקום נסרין ניערה את אנה".

דולי: "היא לימדה את אנה לעשות סלסולים, ונסרין נגנבה לגמרי. היא הביאה את הגוון הנמוך הזה של הבתים".

דולי: "משהו בשיר הזה סוחף. כל הגרוב הזה שהוא כאילו אדיש, אבל על ביט נורא חצוף. ויש אווירה של קיץ, ושל העצמה נשית. בסוף זה שיר על בנות שלא צריכות אף אחד. ובאמת בחרנו שתי מלכות, כל אחת בנישה שלה. היה לנו בכלל חלום לעשות מזה שלישייה של נשים חזקות עם עדן בן זקן, היא אפילו הגיעה לאולפן והקליטה, אבל בסוף זה לא הסתדר בגלל לוחות זמנים, היא בדיוק הוציאה את 'מועבט'. חודש לפה, חודש לשם - זה היה יוצא עם שלושתן".

מאמו | איתי לוי וסטפן לגר

דולי: "מיכאל סמו, המנהל של סטפן, סיפר לנו שיש לו סקיצה עם פזמון לא פתור. הוא שלח לנו אותה ושומעים שם את סטפן שר בצרפתית, שזה מגניב, אבל באמת משהו היה חסר. הוא אמר, אולי נביא איזה זמר דתי שישיר על אמא. אז עוד עבדנו עם פזמון אחר לגמרי ממה שכולם מכירים: 'איך תמיד זה בוחר בך, מאמו מאמו, נולדתי על הרחבה, מאמו מאמו', משהו כזה, כאילו סטפן שר איך הבמה בחרה בו. אבל הרגשנו שזה עדיין לא זה וצריך להביא קונטרה, וגם מישהו שמחובר לאמא שלו".

פן: "ואז אמרנו, איתי לוי".

דולי: "הוא הגיע, שמע, הקליט, אבל משהו לא התיישב עד הסוף עם הפזמון, כאילו הוא לא הביא את האמת שלו עד הסוף". 

פן: "אחרי איזה זמן התקשרתי לדולי ואמרתי לו שכתבתי פזמון חדש לגמרי. דולי אמר שזה ריסקי כי כולם כבר הקליטו וזה כאילו אתה אומר להם שהשיר לא טוב, ויכול להיות שזה יפיל את השיר".

דולי: "ואז פן שלח לי הקלטה של זה על גיטרה, ואמרתי לו שזה נשמע כל כך יפה. נפגשנו באולפן, קראנו לאיתי, ובהתחלה הוא לא רצה להחליף את הפזמון. הוא אהב את זה כמו שזה, אבל הוא הקליט אותו".

פן: "זו הייתה תחושה מאוד מבלבלת. החלפנו לו משהו שכבר היה השיר מבחינתו, וכאילו, מה אתה משנה לי את השיר. אבל הסברנו לו שיש לנו תחושת בטן שזה צריך להיות ככה, שזה יותר נכון לשיר וגם לו, כי עד לאותו רגע הכל היה על סטפן". 

דולי: "זה הוציא ממנו משהו אחר, אתה יודע כשאתה שר על אמא שלך. זה בדיוק היה בתקופה שאמא שלי חלתה בסרטן, הייתי המון בבתי חולים, והשיר התחבר למשהו מאוד אמיתי ברגעים הקשים האלה עם אמא. בסוף השיר יצא שבוע לפני שהיא נפטרה. היא הייתה במצב מאוד קשה וכל המשפחה הייתה שם וניסינו לשבור את הקרח, אז הם אמרו שיצא לי שיר חדש. אמא שלי פקחה את העיניים ואמרה לי, 'יצא לך שיר חדש ולא אמרת לי?'. היא ביקשה ממני לשיר לה את זה באוזן. זה היה השיר האחרון ששרתי לה". 

שקיעות אדומות | עדן חסון

דולי: "עבדנו עם יעקב למאי, שהוא מפיק ענק. הוא אמר לנו שהוא רוצה לעשות שיר מרגש בז'אנר שעדן לא עשה, היה לו כיוון בראש שהוא יותר רוק. אחרי שכתבנו את השיר קראנו לעדן לאולפן, ובשמיעה ראשונה הוא הרגיש שזה לא בשבילו. הוא חשב שנתפור לו חליפה למידותיו ופתאום הבאנו לו חליפה אחרת. אז הוא לא היה סגור על זה, הוא לא עף. היו סימני שאלה בחדר".

פן: "בדיעבד אני מבין למה. באנו עם משהו שהוא קצת אחר ולפעמים זה מפחיד, זה מחוץ לקומפורט זון". 

דולי: "אמרנו לעדן 'תיכנס להקליט, תרגיש את השיר, ואם אתה הופך את זה לשלך - זה הניצחון שלנו'. ושם, בתוך תא ההקלטה, קרתה ההתאהבות שלו ושלנו בשיר. עדן חסון נכנס לדי.אן.איי של 'שקיעות אדומות', נכנס לכתיבה שלו". 

פן: "זה היה בקורונה, כשכולם היו בבית בחוסר אופטימיות, ורצינו להוציא שיר שייכנס לתוך הלב, ירים את המורל בצורה מרגשת ולא חפלה, קרחנה. עדן היה בנקודה שבה כשהוא מוציא שיר מאמינים לו והוא סוחף אחריו, אז הוא היה הזמר הכי נכון לשיר הזה".

דולי: "כשאתה שר שיר עם מסר כזה של לראות את הטוב, אז המסר מנצח. אני חושב שזה מה שקרה לו: החיבור שלו לשיר הגיע ממקום שהוא לא ציפה לו, ועם זה הוא עף".

השמיים נעולים | עברי לידר, אלה לי ופלד

דולי: "ישבנו כאן ודיברנו עם עברי לידר, שפעם כבר ניסינו לעשות איתו משהו אבל זה לא הסתדר. הייתה שיחה על המצב במדינה, על איך כולם יוצאים לרחובות בגלל הפגיעה של הקורונה בכלכלה, איך כולם מרגישים שהם נדפקים. השמענו לו את הסקיצה של השיר, והוא אמר לנו שבקורונה לא עניין אותו כלום, החרדה היחידה שלו הייתה הילד שלו. וואלה, זה ריגש אותנו. לנו אין ילדים, אז לא חשבנו על זה כמוהו, והחלפנו את השורה 'הילד שבפנים' ל'עתיד הילדים שלי'. ואז חשבנו, זה שיר מחאתי, צריך איזה אם.סי, ראפר, שייתן משהו אוסול כזה. פלד הוא חבר טוב שלנו, קראנו לו לפה, הוא פתח נרגילה".

פן: "הוא בא לכל מקום עם הנרגילה".

דולי: "הייתה פה אחלה אווירה, אבל עכשיו היה חסר לנו קול נשי. חשבנו על יסמין מועלם, כתבנו בית, היא באה, הקליטה, זה נשמע מדהים, אבל בסוף זה לא הסתדר מטעמים שלה. ואז חשבנו על נטע ברזילי. זאתי יכולה להיות ראש ממשלה, היא אומרת מסר והוא עובר חזק. היא באה והקליטה, ובסוף זה גם לא הסתדר כי היא בדיוק הוציאה סינגל".

פן: "זה היה מאוד מתסכל, כי אתה כבר כמעט שם וכל פעם זה לא קורה. ישבנו וחשבנו למי יש ביצים ומי גם ייתן ייצוג לדור הזה בשיר. כי יש את הדור של עברי, את הדור של פלד, ואז חשבנו על אלה לי". 

דולי: "היא אומרת את מה שיש לה על הלב, לא מפלטרת, לא מתביישת. ידענו שהיא תעביר את המסר שאנחנו רוצים".

דולי: "אלה לי לגמרי הביאה את זה, היא נתנה ביצוע ווקאלי שלא שמענו דברים כאלה בסטודיו שלנו. גם בקליפ היא הביאה את העוצמה שלה. זה היה יקר אגב, 200 אלף שקל, אבל ידענו שזה שווה את ההשקעה, כי זה שיר שיישאר כאן עוד שנים קדימה".

דאלה מאמי | עומר אדם וניקי ג'אם

דולי: "לפני איזה שנה וחצי עומר היה כאן להקלטות, ובסוף זרק לנו שיש לו חלום לעשות שיר עם ניקי ג'אם ושהוא רוצה לעשות את זה איתנו. הוא יצא לראות משחק כדורגל ואמרנו לו שיחזור ישר אחרי, שנתחיל לעבוד על זה".

פן: "הוא חזר לפה, התחלנו סתם בדאחקות לנגן ולשיר 'דאלה מאמי, דאלה מאמי', והוא אמר: 'וואלה זה קליט הדאלה מאמי הזה'. הוא נכנס להקליט, וגם אח שלו, רועי, היה פה וזרק קולות. יצאה סקיצה, וחוץ מזה לא חשבנו על זה יותר מדי. אחרי שבוע עומר שולח לנו צילום מסך של פייסטיים שלו עם ניקי ג'אם. לא האמנו שזה אשכרה קורה".

דולי: "אבל בשלב הזה באמת לא קרה עם זה כלום, ושכחנו מזה".

פן: "אחרי שנה וחצי עומר התקשר ואמר, 'אני טס מחר למיאמי להקליט עם ניקי'. לא היו לנו אפילו מילים לשיר, הכל בהקלטות של הסקיצה ששלחנו לו בג'יבריש. למחרת עומר סיפר לנו שכל החבר'ה שם עפו על זה שהוא שר בעברית וניקי בספרדית וזה יהיה קטע אם השיר יהיה חצי-חצי. בקיצור, צריך טקסט בעברית. התקשרתי לדולי ואמרתי לו, 'תקשיב כפרה, יש לנו חמש דקות להרים טקסט".

דולי: "אמרתי לו, איך נעשה את זה אם עוד שעה קידוש?". 

פן: "נכון, זה היה יום שישי. אבל כתבנו זריז ושלחנו לעומר".  

דולי: "אחרי כמה חודשים קיבלנו טלפון מעומר שהשיר יוצא. לכתוב בקרדיטים דולי ופן, עומר אדם וניקי ג'אם – זה היה מרגש. אם הקבוצה של עומר באותו משחק כדורגל הייתה מפסידה הוא היה מבואס וכנראה לא היה חוזר, ולא היה שיר".

מאושרים | נועה קירל ולירן דנינו 

דולי: "אנחנו עם נועה מתחילת הדרך, עשינו איתה את 'יש בי אהבה', שאיתו הפכנו אותה לזמרת הצעירה ביותר שעברה פלייליסט גלגלצ. רצינו לעשות איתה משהו לפרויקט, ו'מאושרים' היה אמור להיות הסינגל הראשון מתוכו. נועה שמעה את הסקיצה, התלהבה, הקליטה, אבל זה לא הסתיים שם. הבטחנו לה שמחכה לה הפתעה. אני ופן הכרנו אחד את השני דרך לירן דנינו, התקשרנו אליו ואמרנו לו שהוא חייב להיות חלק מהפרויקט".

פן: "כל אחד מאיתנו עשה איתו שיר שלא יצא, אז רצינו לסגור איתו מעגל".

דולי: "באולפן התבר שהסולם גבוה לו, כמעט עף לו מיתר, אבל בסוף הוא הביא ביצוע של החיים. פעם ראשונה ששמענו את לירן עושה עד כדי כך פופ, בדרך כלל הוא יותר בנישה של הרוק. אמרנו לו שנועה עוד לא יודעת. התקדמנו על ההפקה, קראנו לנועה, לחצנו פליי, וכשהגיע הבית של לירן – צרחות באולפן. עפנו, התחלנו לרקוד, הבנו שקרה משהו גדול". 

דולי ופן (צילום: מור צידון)
קרה משהו גדול. דולי ופן | צילום: מור צידון

פן: "אבל היו כמה מהמורות בדרך, היה את הסיפור עם הקליפ. צילמנו במושב עזוז ליד גבול מצרים, זו עיירה נידחת, נראה כמו טקסס". 

דולי: "נועה הייתה באילת בהופעות וזה היה היום הפנוי היחיד שלה. אבל מה, בבוקר של הצילומים אנחנו מקבלים טלפון שיכול להיות שנועה לא תגיע היום". 

פן: "אנחנו בתוך האוטו זהב, מצלמים, שרים, ופתאום אומרים לנו את זה".

דולי: "לא הייתה קליטה, בקושי שמעו והצלחנו להבין איכשהו שהיא עם 40 מעלות חום. וזהו, נעלמו לנו. נכנסנו ללחץ, מה עושים, ופתאום נועה הגיעה. זה היה כמו בסרט, היא יצאה מהאוטו עם מגבת על המצח. הצוות שלה רצה לקחת אותה למיון, אבל היא נלחמה וצילמה איתנו את הקליפ". 

ואז את תראי | דקלה ועידן חביב

דולי: "שנינו היינו אחרי פרידות מבנות הזוג שלנו, וזה פתח לנו ערוצים למקומות אחרים. התחלנו לעבוד עם אמנים שלא עבדנו איתם בדרך כלל, אנשים ששינו לנו את קו החשיבה והכניסו עומק לדברים".

פן: "בת הדודה שלי, מורן, ניהלה את הפרויקט שלנו והייתה גם המנהלת האישית של דלקה. היא השמיעה לה סקיצות  ודקלה התאהבה בשיר, התקשרה אלינו ואמרה: 'השיר הזה שלי'".

דולי: "דקלה הקליטה ורצינו להביא את הצלע שתשלים אותה. יש בה משהו נורא מהנשמה, מן חספוס כזה, וחיפשנו משהו יותר זך שיהווה קונטרה. ואז מורן הציעה את עידן חביב. לא הכרנו אותו, אבל במקרה הוא גר מול האולפן שלנו. הוא קפץ לקפה, שמע את השיר ולא הצלחנו להבין אם הוא אוהב או לא".

פן: "הוא ביישן".

דולי: "צנוע, צנוע. אבל הוא הקליט, ואנחנו החלטנו להביא עוד איזה טוויסט: השירה ברקע. דמיינו שיש קהל ששר, שמלא אנשים מעבירים את המסר של השיר".

פן: "כדי ליצור את התחושה חשבנו ללכת להופעה של דיקלה או של עידן, ללמד את הקהל את השיר ולהקליט את זה שם. בסוף לקחנו לאולפן 30 חבר'ה והקלטנו אותם איזה 20 פעמים. 30 אנשים כפול 20 נשמע כמו אצטדיון שלם ששר את השיר שלך". 

דולי: "והיה את הסיפור עם מארק אליהו, שהיה מאוד מחובר לדקלה וחשבנו למה שלא יקליט לנו סולו, הוא למד במשך שנים לנגן על איזה כלי מיוחד".

פן: "אני ודולי הפכים. דולי, כשהוא מאמין במשהו הוא הולך על זה בכל הכוח. אני לרוב סקפטי והייתה לי תחושה שכל הסיפור לא ילך. בסוף, אחרי שמארק הקליט את הסולו, פתחתי לו את הדלת של תא ההקלטה והתחלתי לבכות".

דולי: "בסוף הסשן אמרנו לו, תשאיר פה את הכלי".

פן: "ואת היד שלך".

בשבילך | מרגי

פן: "כשאתה חושב על מרגי אתה ישר שומע פופ בראש".

דולי: "הוא ישב פה, התחילה שיחה, ואמרתי לו: 'אתה יוצא עם הבחורה הכי מפורסמת במדינה, אתה חתיך על, אתה שר אמא'לה. הכל נראה מושלם, לא? איפה הקאץ'?'. ואז הוא סיפר לנו על אבא שלו ואיזה חלק משמעותי יש לו בחיים שלו, איך הוא היה צולל עם אבא שלא יכול לצלול מתחת ל-5 מטר כי יש לו חור בלב". 

פן: "ישבנו פה וסתם זרקתי, 'מה אם היינו עושים שיר שהוא מנקודת מבט של אבא שלך. שהוא שר עליך'".

דולי: "השיר הזה ישב שנה במגירה. הוא טס לארה"ב לעבוד על הקריירה בחו"ל, הוצאנו סינגל עם עידן רייכל וזה נשכח. פתאום, אחרי שנה וחצי, פגשנו את מרגי במסיבה והחלטנו להוציא את השיר. יצא משהו מיוחד, שיר מאוד אישי".

את יודעת אמא | איתי לוי ועמרי בניון

דולי: "התחלנו פרויקט שהוא הסיפור האישי שלנו, ואמא שלי הייתה אובדן כל כך גדול שהתיישב לנו בראש שצריך לעשות שיר במיוחד לאמא. אבל בכל פעם שניגשתי לזה היה איזה קיפאון, לא הצלחתי לכתוב. פן ראה שזה כאב לי, אז הוא זרם איתי ושחררנו".

פן: "אתה לא יודע בכלל איך לגשת לזה ככה שזה באמת יצא מהלב".

דולי: "עמיר בניון היה פה כי ידענו שאנחנו רוצים אותו לפרויקט, ומתישהו פתחתי איתו את הסיפור הזה - אנחנו לא מצליחים לכתוב את השיר הזה שאני רוצה להקדיש לאמא שלי זכרונה לברכה. ואמרתי, יהיה לנו לכבוד אם אתה תכתוב את השיר הזה. סיפרנו לו עליה, והוא תפס עט ודף והתחיל לכתוב". 

פן: "היה איזשהו פלייבק שעשינו בכלל לשיר אחר. לחצתי פליי, עמיר שמע את זה, והוא כתב את השיר ב-10 דקות. כשהוא סיים הוא אמר לי שמשפט שאמרתי - 'אמא, את זה בעצם אני' - הכי נגע בו, נתן לו השראה". 

דולי: "הרעיון להכניס לזה את איתי לוי בא כשסיפרנו לעמיר על החיבור המרגש של איתי עם אמא שלו. ידענו שהוא יביא עוד מימד לשיר, יקפיץ אותו למקום אחר".

על מה בנות חושבות בלילה | עומר אדם

פן: "הייתה לנו סקיצה של שיר עם עומר אדם כשפתאום הוא טס לדובאי ונשאר שם חודש, חודשיים". 

דולי: "עומר בדובאי, אנחנו פה. פתאום קפץ לנו הרעיון של לייב בדובאי, אבל עדיין לא היה הסכם עם האמירויות, אין לך איך לטוס. היה צריך להגיש טפסים ולהתפלל שיאשרו. אבל לקחנו מפיקה ובמאי, והצלחנו. גילינו עיר מטורפת שנראית כאילו היא מהחלל החיצון, והתחלנו לעבוד על הקליפ".

פן: "אבל אז נאלצנו לבטל את צוות הצילום המקומי שסגרנו איתו, כי הם ידעו שאנחנו לא משם ודפקו לנו הצעת מחיר מטורפת. מצאנו את עצמנו אבודים, אבל הפעלנו קשרים, ואחד אומר לאבא של עומר, 'יש פה איזה אחד שאדי, יש לו חברת הפקה שעושה דברים טובים'. ישבנו איתו וגילינו שהוא צילם קליפים עם פלו ריידה, עם מוחמד רמדאן, עם ריקי מרטין. ממצב שמבטלים לנו, הגענו לשאדי הזה שגם מכיר הכל, את כל הציוד, את כל הלוקיישנים. 

דולי: "עומר בכלל לא ציפה שנגיע, כי זה היה כמעט בלתי אפשרי להיכנס לשם, והנה אנחנו קובעים להיפגש איתו ולחגוג את זה שהגענו. הגענו למקום שנקרא 'ביליונר', בכניסה הכל למבורגיני ופרארי, ופתאום אתה רואה רכב כמו של טראמפ עוצר ועומר יורד עם אח שלו וכל הפמליה". 

פן: "היינו רעבים למות, הזמנו פיצה ואז עוד פיצה. מגיע החשבון, 600 שקל. אבל אין מה לדבר, בסופו של דבר החוויה של לצלם קליפ ולעשות לייב בדובאי – זה היה טירוף".

מנגלים | סטטיק ובן אל, אגם בוחבוט והצל

דולי: "הרגשנו שמאז הקורונה, המיני-מלחמה שהייתה וגל הפיגועים, עם כל המצב במדינה – גם המוזיקה הלכה למקומות עצובים וכואבים. אז אמרנו, אנחנו חייבים להביא שיר מרים. היינו אצל אבי אוחיון, מדי פעם אנחנו נפגשים כדי לתבל את עצמנו מוזיקלית, ואז עלה הרעיון של הסופרבול. הם החיו נוסטלגיה מול מיליוני צופים בכל העולם, זה היה הכי מרגש שיש, ורצינו להביא את התחושה הזאת לישראל. התחלנו לכתוב ביט של היפ הופ, גלגלנו את זה והגענו לפזמון של המנגלים. אין יותר מרים מזה. זה ישראלים, זה האופי שלנו. בתקופות הכי קשות מתאחדים ומנפנפים. הרגשנו שזה היה משהו שחסר".

דולי: "בשלב הזה התקשרנו לפלד, השליח שלנו בעולם ההיפ-הופ, ואמרנו לו שאנחנו רוצים להביא את הצל. שהשיר הזה הכי נכון לו, הוא ציוני אמיתי שאוהב את המדינה ואת החיילים, ואנחנו רוצים אותו לשיר הזה. פלד הביא אותו לכאן, ושיתפנו אותו בתחושות שכלום לא מסתדר במדינה וצריך להרים, והוא הסכים איתנו. לא באנו לייצג ימין או שמאל, אנחנו רואים מעבר לדעות שלו, גם השנויות במחלוקת. סאבלימינל והצל הם אמנים שגדלנו עליהם, מבחינתנו זה כבוד גדול לעבוד איתו.

"כדי להביא את סטטיק התקשרנו למנהל שלו ואמרנו לו 'יש משהו שאתה חייב לשמוע'. הוא הגיע לאולפן, לחצנו פליי והוא ישר שלח את זה לסטטיק, שבעצמו התלהב עד כדי כך שהוא הגיע באותו יום מחיפה לאולפן. הוא כתב בית והקלטנו אותו".

פן: "כל זה קרה לפני שבוע, כן?".

דולי ופן (צילום: דורון סרי)
ציונים גאים. דולי ופן | צילום: דורון סרי

דולי: "ואז אמרנו שנקרא גם לבן אל. הוא הגיע למחרת, התחיל לפתוח בסלסולים, מלא זמן לא שמענו אותו ככה. הוא עשה עבודה מדהימה, אבל פתאום קלטנו שהחצי השני של השיר הוא בסולם גבוה מדי. רצינו להספיק להוציא את זה ליום העצמאות, אבל ידענו שאם אנחנו מורידים סולם זה עוד חודש עבודה. ככה עלה הרעיון של אגם, שתפתור לנו את הבעיה ותשיר את החלק השני.

"בסופו של דבר אני חושב שהניצחון כאן זה המסר החיובי של השיר. כל אמן הביא את הצבע שלו כדי להרים למדינה, לחיילים שלנו, לתרבות שלנו ולמסורת שלנו, למי שאנחנו – זה 'היפ-הופ ציוני עם כל הדרים טים'. אני לא חושב שזה בזוי להגיד 'ציוני', זה שיר של אהבת המדינה ואהבת עם ישראל ובזכות הקדוש ברוך הוא זה השיר שיצא. ואני אומר לך את האמת, זה עשה לי חשק לקבב עכשיו". 

פן: "אגב, כל ההכנסות של השיר ייתרמו לחיילים בודדים. זה הכי גאווה בשבילנו".