תום יורק, רדיוהד, גלסטונברי (צילום: Matt Cardy, GettyImages IL)
היי, תום, תגיד לי מה נכון. יורק | צילום: Matt Cardy, GettyImages IL

תום יורק, סולן להקת "רדיוהד", משך את שירי הסולו שלו ושירי ההרכב השני שלו "Atoms For Peace" משירות המוזיקה המצליח "Spotify", בטענה לקיפוח מצדם: "אמנים חדשים צריכים לקבל תשלום, שכל המודל הזה ילך להזדיין", כך צייץ המוזיקאי המוערך בטוויטר שלו.

יורק הוסיף בפנייה לציבור: "אל תטעו, אמנים חדשים שאתם מגלים בSpotify לא יקבלו תשלום. בינתיים מחזיקי המניות ישחו בכסף תוך זמן קצר, זה פשוט". למבקרים את הצעד שלו שאמרו שהוא חסר משמעות אמר: "'המרד הקטן שלך רק פוגע במעריצים שלך, זו טיפה בים'? לא. אנחנו ניצבים לצידם של חברינו המוזיקאים".

"ספוטיפיי" מציעה ללקוחות מוזיקה בחינם במסלולים של בין 5 ל-10 ליש"ט בחודש. זה מצוין עבור הלקוח, שמשלם בין כ-28 לכ-56 שקלים בחודש תמורת מוזיקה בזרימה חופשית. אבל אמנים רבים מתלוננים שהתשלום שהם מקבלים בתמורה נמוך מדי, וכבר עדיף למכור דיסקים או למכור הורדת המוזיקה בתשלום (בשונה מסטרימינג).

התשלום לאמן: כ-2 אגורות להשמעה

התשלום הממוצע לאמן עבור השמעת השיר שלו בסטרימינג הוא קצת פחות מ-0.4 פני, כלומר קצת יותר מ-2 אגורות, בהן הוא מתחלק עם חברת התקליטים. מכאן שמליון השמעות לאמן משמען 3,800 ליש"ט, כלומר פחות מ-21 אלף שקלים, כאשר ברור שמרבית השירים מקבלים הרבה פחות השמעות. כך, למשל, בחודש שעבר העלו חברי להקת פינק פלויד את הקטלוג שלהם לסטרימינג והקלאסיקה "Wish You Were Here" גרפה כמליון האזנות, אבל כמה שירים כלה כבר יש?

כזכור, שיטת הסטרימינג נועדה, כמובן, כדי לשכנע את חובבי המוזיקה לשלם סכום מינמלי על המוזיקה שלהם במקום להוריד אותה בחינם באופן פיראטי, ולמנוע מהאמנים תשלום כלשהו. כעת נראה שהשיטה לא טובה עבור כולם.

נייג'ל גודריץ': "אלה אותם שולטים מהעבר ששוב מנסים לשלוט בהפצת המוזיקה"

ותום יורק לא לבד, גם המפיק המוזיקלי הנחשב נייג'ל גודריץ', שעבד עם רדיוהד, הביע בטוויטר הסתייגויות מהמודל העסקי של האמנים החדשים ב"ספוטיפיי". "המודל הזה משתלם לקהל, אבל לייבלים ואמנים קטנים לא יכולים בכלל להרים את הראש. זה פשוט לא צודק. מודל הסטרימינג טוב לקטלוג השירים הקיים, אבל הוא לא יכול לתמוך באמנים חדשים. המפיקים המוזיקליים צריכים להיות אמיצים ולצאת משם. ובלי מוזיקה חדשה אין לשירות הזה כוח".

גודריץ' מתעקש שאין כאן תאוות בצע שלו או של תום יורק, שמכר עם רדיוהד מליוני עותקים בעשורים שעברו: "תעשיית המוזיקהנלקחת מאיתנו דרך הדלת האחורית, ואם לא נהפוך אותה לכדאית עבור אמנם ומפיקים חדשים - האמנות תסבול. אל תטעו, אלה אותם שולטים מהתעשייה הישנה, שמנסים לשלוט עכשיו בשיטות ההפצה, כמו שעשו בעבר".