ברי סחרוף, מופע מאיר אריאל (צילום: נועה מגר)
מתכתי. ברי סחרוף | צילום: נועה מגר

בהתחלה שומעים את קולו של מאיר אריאל ז"ל בקטע באמית שחותם את השיר המקורי וזה כבר מרגש. אחר כך מגיע קולו של ברי סחרוף, בדרך כלל מתכתי, חייתי, והפעם הוא מתחיל עדין, רך יחסית, כל כך נעים לאוזן, אולי הכי נעים ששמענו ממנו בשנים האחרונות, בקונטראסט קשה לטקסט המתריס של אריאל, הפוך לגמרי מהביצוע הסוער והפרוע שהעניק לשיר הזה שולי רנד במופע האחרון לזכר אריאל.

ברי סחרוף מחדש את "חיית הברזל" של מאיר אריאל ז"ל, המשורר והרוקר שמכירים אותו כיום בערך פי עשרה אנשים מאשר בימי חייו. הקול של אריאל, מעורר ערגונות, חוזר עוד פעם אחת בהמשך השיר ופשוט בא לך לבכות כשאתה שומע אותו ב"דואט" עם ברי.

הביצוע הזה לקוח כמובן מתוך הפרויקט "רישומי פחם בצבע", מחווה לאלבום "רישומי פחם" של אריאל מ-96', שנפתח בגרסה המקורית ל"חיית הברזל". פרויקט המחווה יושק כספר ודיסק מושקע במופע הפתיחה של פסטיבל תל אביב השני, ב-20 באוקטובר 2010 בבית האופרה בתל אביב.

מהפרויקט הזה כבר יצא "בס בבלון" בביצוע רונה קינן. ועכשיו סחרוף. ומאיר אריאל מציף אותנו שוב ושוב עם העושר התרבותי העצום שלו בזכות קינן וסחרוף והמשתתפים שיבואו בעקבותיהם בשירים הבאים.

ניצן זעירא, מפיק הפסטיבל, וגם מנהלו האישי של סחרוף, שיחד עם אייל תלמודי הגה ויזם את הפרויקט, שוב קלע בול. זעירא הרי כבר ראה איזה פרויקט יומרני אחד או שניים בחיים שלו ("עבודה עברית", "יהוודה הלוי פנית אבן-גבירול") ונדמה שהפעם הוא שוב שיחק אותה. איזה יופי.

חיית הברזל

תקופת המתכת, עידן הברזל / מזכיר לי חיה מחזון דניאל / חיית המתכת חיית הברזל / כל כך דומה שאני מתבהל...

אין תמונה
שיר גאוני. מאיר אריאל ז"ל

בשנת אחת לבלטשאצר מלך בבל / חזון בחלום ראה דניאל / ותעלינה ארבע חיות גדולות מהים / וכל חיה מסמלת מלכות בעולם / והרביעית שונה ומשונה מקודמותיה / מפחידה ואימתנית ותקיפה בתנועותיה / עם שיני ברזל גדולות אוכלת וגורסת / והשאר בציפורני נחושת דורסת / ועשר קרנים לה והקטנה מתוכם צומחת וגדלה / וצצות בה כעיני בני אדם / ופה מדבר גדולות מתרברב / סופה להתקטל ולהתחרב

חיית המתכת חיית הברזל / מלכות משונה שחזה דניאל / תקופת המתכת עידן הברזל / כל כך דומה שאני מתבהל...

כל המגדלים המשוננים האלה הנוגסים בתכלת / כל השפיצים האלה בגרפים / ברזל כתנין, מתכת כפרד / ברזל כציפור, מתכת ג'ירפה / ברזל מצופה מתכת ערמומית / מוזרמת אלקטרוניקה, מוזרקת נתונים / פרצוף של שפחה, לא עושה ענינים / עם הרשת הכי גדולה של סוכנים כפולים / כל המחשבים האלה / המרדימים האלה, העוקרים האלה / את אצבעותינו...מעולמנו...

תקופת המתכת, עידן הברזל / הזו הרביעית שראה דניאל / בחזיונות לילה אז בבבל / האם זה עכשיו שוב מתגלגל...?

גורסת, דורסת, הורסת, הודקת, ומשווקת את זה כחופש דיבור / מוצצת ויורקת, משתמשת וזורקת / עצם לתחקירני זכות הציבור / קרנים שולטות רחוק, עיניים בכל מקום, פה לא מפסיק ללהג / אומר מה לרצות, מה לחשוב, מה להיות, מה לעשות ואיך להתנהג / והמונים המונים חצי אוטומטי / הלומי פטישוני כסף סמויים / רצים רצים מפוקדי ריצודים מהבהבים / עטופים במגילה של תנאים וזכויות / מסוממי קידמה והתפתחויות / לעבוד בלי דעת ולשרת / לשמש ולשמן את / חיית המתכת חיית הברזל / לכל מקום יגיעו יונקותיה / שלטון המתכת מלכות הברזל / בני אדם, טיפות של דם וקשקשיה

מקובל שהרביעית היא רומי / מקובל שרומי היא אדום / ממש כך או באופן סמלי יש די הרבה מרומי היום / כל הקולוסיאום הכל-עולמי הזה / עם חלונות ההצצה אל הזירה / המלאה גלדיאטורים שהם חיות טרף / ודם מציף את תת ההכרה / תחליף תחנות תמיר ערוצים / תשוטט כאוות נפשך בעולם / תחשוב שאתה מחוץ לכל זה / לא נוגע לך זה שם / אבל בינתיים בעצם מה שקורה זה / שאתה עוד אחד שיורה ויורה / מתרגל לחסל בלחיצת כפתור / חיית טרף גלדיאטור

תקופת המתכת, עידן הברזל / מזכיר לי חיה מחזון דניאל / חיית המתכת, חיית הברזל / כל כך דומה שאני מתבהל...

(ארמית): חזה הוית באדין מן קל מליא רברבתא די קרנא ממללה, חזה הוית עד די קטילת חיותא והובד גשמה ויהיבת ליקדת אשא. אתכרית רוחי אנה דניאל וחזוי ראשי יבהלנני...

>> טל פרידמן והקריות בשיר מקורי: "ישן"