חלומה של המשוררת והצלמת רותי בקר היה ששיריה יולחנו ושספר מיצירותיה יתפרסם. במהלך שלוש שנים עבדה בקר על ספרה "קנה לי גן עדן הלילה", ובטרם צאתו לאור נפטרה ולא זכתה לראותו מופץ בחנויות הספרים.

ילדיה של רותי בחרו להתמודד עם האובדן הכבד על מות אימם בהגשמת חלומותיה, ושלושה חודשים לאחר פטירתה הוציאו לאור את ספרה, ושיר ראשון הולחן לרגל השקת הספר - "סינדרלה", בביצוע ירמי קפלן. אחריו הולחנו "ת"ז" בביצוע אפרת גוש, ארקדי דוכין הלחין ושר את "אוגוסט שר שיר ערש", וגיא ויהל שחררו את "אין שום זמן".

מי שעוד נחשפה לסיפור הפרויקט, התרגשה והחליטה שהיא חייבת לקחת בו חלק היא אסתר רדא, ששיחררה ממש אתמול את השיר החמישי הפרויקט, והבוקר היא מספרת בראיון מיוחד ל-mako על השיר החדשה, העבודה העליו, והחיים בכלל בצל הנגיף.

"יהל דורון התקשר אליי לפני שנה בערך וסיפר לי על פרויקט הההנצחה המיוחד הזה, של ארבעת הילדים של רותי ז"ל", מספרת רדא. "הוא סיפר לי שהם השיקו ספר של צילומים וטקסטים, ועכשיו הם פונים לאמנים שונים בכדי שילחינו את השירים, ושהוא וגיא מפיקים את זה. הוא שלח לי טקסטים שלה בעיקר באנגלית, ועוד כמה  מתורגמים לעברית - כולם טקסטים יפים ונוגעים.

כשעברתי עליהם, התחברתי מיד ל'הלכת לבלי שוב', ולטקסט הקצר והמדויק על הגעגוע לאדם שלא יחזור. זו הייתה תקופה מאוד עמוסה מבחינתי, כזו שלא מצאתי בה רגע לשבת ולהלחין, ויהל הציע שהוא וגיא ילחינו. כמובן שקפצתי על זה מיד. אני מאוד אוהבת את מה שהם עושים ושמחתי לשתף איתם פעולה ולגלות מה יצא. העבודה איתם באולפן הייתה כל כך כיפית ונינוחה, ואני מאוד אוהבת את התוצאה.

את הקליפ שיצר ואדים מכונה צילמנו בבית של רותי שהוא מאוד מיוחד ומספר על אישיותה; הוא צבעוני ומרהיב, מלא בכלי קרמיקה וזכוכית, ואת הקליפ צילמנו בחדר השינה שלה ובגינה שאהבה כל כך וטיפחה".

מרגש מאוד. מעבר לשיר החדש - מה קורה איתך בימים אלה בהם עולם התרבות משותק?
"התקופה הזו שמרגישה קצת כמו חופשת לידה של העולם - התחברה לה לחופשת הלידה הפרטית שלי, ילדתי לפני כחודשיים תינוק מתוק שהצטרף למשפחה המתוקה שלנו, וזכינו לזמן משפחה אמיתי ורגוע. לעומת ההריון עם הילד הראשון שבו לא נחתי לרגע ועבדתי עד הרגע האחרון ושבועיים אחרי הלידה כבר חזרתי במרץ - הפעם כל ההריון היה בתקופת הקורונה, ופתאם היה לי זמן להתעסק בו ובמשפחתיות - לטוב ולרע - ולנוח בתוך זה, עברתי ואני עדיין עוברת תהליך מאוד מרגש שאני חושבת שפספסתי בהריון הקודם.

אני מתגעגעת מאוד להופעות ולקהל, לפגוש אנשים, לראות עיניים נוצצות ולהתרגש יחד. במאי האחרון, בתקופת הקורונה, הוצאתי אלבום שנקרא 'חסד' שעדיין לא הספקתי להשיק אותו על הבמה. כל כך רציתי לשיר אותו לקהל וכרגע זה עדיין לא ברור מתי כן אוכל. שלא נדבר גם על המופע המשותף עם קרולינה שכבר נעשו חזרות רבות והכל היה מוכן - וגם הוא לא הגיע לבמה".

ומה התכניות להמשך עם פתיחת עולם התרבות?
"כרגע כלל לא ברור מתי הכל יפתח שוב, אבל אני מקווה לחזור מהר להופעות מול קהל בארץ וגם בחו"ל. כמה שאני מתגעגעת לחו"ל, להיות כל יום בעיר אחרת, אוכל אחר, שפות שונות, אנשים שונים. אני לא רגילה להיות במקום אחד כל כך הרבה זמן - שלא לדבר על להיות בבית או ב-1000 מטרים המותרים. במקצוע הזה, שאין בו שגרה, וכל יום אתה במקום אחר - פתאם 'התקיעות' הזו כבר כמעט שנה מחרפנת".

ומעבר למוזיקה, מה עוד צפוי לנו ממך בהמשך השנה?
"לפני פרוץ המגפה שיחקתי בהצגה מקורית ומדהימה של תאטרון חיפה ('גנטלי') שהספקנו להציג רק חודש - ואני בספק אם היא תחזור אחרי שהכל יגמר. כמובן שבמקביל אני עובדת על חומרים נוספים, וכמו תמיד גם על הפתעות טובות שיגיעו בהמשך בדרך".

גיא ויהל באולפן הבילויים (צילום: מתוך הבילויים, ערוץ 24)
"אני מאוד אוהבת את מה שהם עושים". גיא ויהל | צילום: מתוך הבילויים, ערוץ 24

"הָלַכְתָּ לִבְלִי שׁוּב" // מילים

כל בוקר אני קמה
ואתה לא
כאן
האביב כבר התמקם 
והפרחים שומרים על
הבית, אבל אתה
הסתלקת.  
איש לא יודע
איך עזבת ואיך 
להחזיר אותך בחזרה
רק הפרחים 
שומרים על הבית
ואתה עדיין לא כאן
בגן העצים 
פורחים הציפורים
עפות
מענף לענף
אולי 
הן ימצאו אותך,
אני יודעת
שאני לא אוכל לעולם
אני לא אוכל לעולם

מילים: רותי בקר | תרגום מאנגלית: יעל זיסקינד-קלר | לחן, עיבוד והפקה מוסיקלית: גיא מנטש ויהל דורון