גלי עטרי שרה פעם "המלחמה משנה אנשים". במקרה של עובדיה חממה מדובר על שינוי קל בתוכניות. "העולם נקרע", שיר שבו הוא מארח את חמי רודנר, יוצא השבוע, למרות שלא תוכנן לצאת כסינגל מאלבומו הבא. "השיר נכתב לפני שלוש שנים והוא מספר על הקושי הקיומי של אדם בעולם שקרוע בין טוב ורע, בין אפלה ואורה", מסביר חממה. "זה שיר אפוקליפטי קצת. יש פה סוג של כיסופי גאולה. אלה מילים גדולות אבל הקושי הוא באמת קושי קיומי של אדם ודוגמה מצוינת לקושי הזה ראינו במלחמה האחרונה".

-איך התמודדת איתה?
"אני שותף במפעל לשיווק תוצרת חקלאית שנמצא בקרית-גת וטיל גראד נחת ממש בפתחו. זה נס גדול כי כמה מטרים משם נמצא המפעל עצמו, וכמה מטרים לצד השני יש תחנת דלק. זה מאוד סמלי, אני חושב, כי אנשים חיים פה במדינה כדי לנהל חיים נורמלים ובצד השני יש חבורה של אנשי מערות, תרתי משמע, שהופכים את העולם למקום קרוע. הם לא מרחמים על אוכלוסיה שלנו ושלהם ומטרתם מופגנת ולא מוסתרת והיא להשמיד את העם היהודי. עד היום לא הקשבנו להם. עכשיו אנחנו יותר מבינים מה הם רוצים. אין פה ויכוח פוליטי או תרבותי, אלא מלחמת דתות ובדיוק על סוג האפוקליפטיות הזה השיר מדבר, זה מדהים. יש בשיר קטע שהילד נכנס לחדר בסיטואציה שבה מלאכים עם חוטים של זהב מאחים את הקרעים. המלאך בשבילי הזיז את הגראד שלא ייפול על המפעל או על תחנת הדלק והנזק היה לא משמעותי, רק כמה זגוגיות מנופצות. לכן השיר ראוי לצאת בימים אלה. כי הוא מאוד מתאים לסיטואציה העכשווית".

עובדיה חממה
"אנחנו חלק ממלחמת בני אור בבני חושך". חממה

-יש בשיר אזכורים לשירים כמו "היו לילות" ו"גאולה". נדמה שהטקסט הזה עומד גם בלי הלחן, ממש שירה.
"כי הוא מנסה לנגוע בדבר עצמו. צריך הרבה אומץ לגעת בדברים ולהגיד אותם. יש שני מחנות בעולם, אור וחושך ומלחמת העולם שלנו כרגע היא מלחמה בטרור באנשים שהם אנשי אפלה. אנחנו חלק ממלחמת בני אור בבני חושך. אנשי החמאס הם לא בני אור".

-אבל יש גם אנשים באפור.
"כששרנו לפצועי צה"ל בזמן המלחמה בבית החולים תל-השומר הקדשתי שיר שנקרא 'אל נא רפאנה נא' לכל הפצועים והחפים מפשע באשר הם. בצד השני יש אנשים תמימים שסובלים מאנשי החושך ואני כן מבדיל בין אזרחי עזה התמימים לבין אנשי חמאס שהגדרתם זה ג'יהאד נגדנו. בשבילי הם בני חושך".

-כתבת את השיר יחד עם חמי רודנר.
"כן, חמי שותף לטקסט ועשה שני דברים משמעותיים. קודם כל הוא מאוד חידד אותו, במילה פה מילה שם. והדבר השני - הוא הביא את הקטע של העולם נקרע בין אפלה ואורה. לא זוכר אם חשבתי על אור וחשכה אבל הוא התעקש על המילה 'אורה' ויפה שזה בא דווקא ממנו. לא חשבתי על המילה הזו בשיר כזה, שמתכתב עם הצד הרוקי שבי, פחות עם שירי קודש ותפילה ודווקא הוא הביא את המילה הזו וזה באמת נכון. המילה 'אורה' מסמלת את דרך החיים ובסופו של דבר התורה היא דרך חיים ומה שהפוך ממנה זה דרך המוות".

"העולם נקרע" הוא סינגל שלישי מהאלבום הבא של חממה, שייקרא "כשהנשמה מאירה" ואמור ללכת בדרכו של "שמיים וארץ", אלבום שהוליד את הלהיט "אנא בכוח" ובו שיתף פעולה בעיקר עם מוזיקאים דתיים. "פה אני ממשיך את אלבום האירוח, אבל פותח את הדלת לאמנים מז'אנרים נוספים, כמו ברי סחרוף, שלומי שבן, ארז לב ארי ושלמה בר, שהסינגל הקודם שלי היה איתו", מסביר חממה. "הסיבה לשיתופי הפעולה הללו היא שאני מוצא את עצמי כמבצע די מוגבל. הקול שלי לא מסוגל לעשות דברים שהייתי רוצה. הכנפיים שלי עפות יותר רחוק עם אחרים. בעיני, שני אנשים ששרים יחד ועובדים יחד יוצרים יחד ממד של עומק, לא סתם דואט. זה תמיד יהיה דיאלוג על השיר".

-מהו הדיאלוג הכי משמעותי בעיניך?
"זה יהיה אלבום רחב יריעה שבו היה חשוב לי לשתף אנשים כמו חמי שהם לאו דווקא מהמגזר הדתי. אני מחבר בין המגזרים, דבר שמאוד חשוב לי. חשוב לי שאוזן דתית תפתח למוזיקה מעורבת שאני אוהב ושאוזן חילונית תיחשף לתכנים העמוקים של שירים מסוג הזה, או פיוטים או כל מה שיכול לחבר אנשים בתוך העם היהודי, שזה מאוד חשוב לי. כל אחד מהמשתתפים הוא סוג של שגריר בשליחות הרחבה הזו, שהיא מעל כל שיר ספציפי או אגו של זמר זה או אחר. השליחות לאחד שורות דרך מוזיקה נותנת לי כוח".