"המיליונרים" החדשים: הזמרים המזרחיים הצעירים שפורצים דרך הרשתמתן גלילוב, ערן וקנין, אביאל בן ואריאל ישראלוב הם ארבעה זמרים ים תיכוניים צעירים שפורצים כעת ממליוני צפיות ביו טיוב והופעות במועדונים קטנים להכרה של קהל רחב, הורדות בסלולר ואירועים. בזמן שאיזי מככב בפסטיגל הם נותנים את התשובה המזרחית להצלחות הרשת, גם אם זה אומר שצריך לעזוב את בית ספר או לקום לצבא אחרי הופעה שנגמרה בשלוש בבוקר. עומר אדם ומאור אדרי - מאחוריכם
אסף נבו |
mako
| פורסם 30/11/12 18:34
|
![]() זה התחיל מעומר אדם. בין היציאה שלו מ"כוכב נולד" לבין ההופעות בקיסריה שנתיים אחר כך, הפך אדם לתופעת אינטרנט והפעות שטח בקרב קהל צעיר. זה מה שבנה את ההצלחה שלו, לא ההשמעות הספורדיות של "הופה" בתחנות הרדיו. אסף אטדגי, המנהל האישי והאמנותי של אדם יכול להעיד שהמעריצים שבאו לראות את אדם בקיסריה בקיץ 2011 היו חבר'ה מכל הארץ שהעריצו אותו ממליוני צפיות בהיו טיוב, אינספור שיתופים בפייסבוק וטחינת ההופעות במעדונים - הזירה האמיתית ממנה צומחים כוכבים מזרחיים חדשים בשנתיים האחרונות. אחרי עומר אדם הגיע מאור אדרי. הסיפור של הפריצה שלו דרך הלהיטים "לב קבור" ו"רוחות רעות" שחצו את מליון הצפיות ביו טיוב כבר סופר. מאור אדרי והנגנים שהפכו למנהליו האישיים (וכעת תובעים אותו בבית משפט) הצליחו למנף את הצפיות האלה ביו טיוב להופעות, ובעזרת יחסי ציבור חכמים פרצו לתקשורת המיינסטרים. את השנה שעברה התחיל מאור אדרי בראיון ב-mako והשמעות אצל ירון אילן, המשיך אותה בחיבוק של אליקו וסיים בהופעה בהאנגר, עם יד נטויה לקיסריה בקיץ. ![]() ההצלחה של עומר אדם ומאור אדרי בקרב קהל צעיר, גילאי 14-24, הוכיחה שהקהל בגיל הזה צורך מוזיקה מזרחית מסוג אחר ממה שמקובל להשמיע ברדיו. הצעירים אוהבים שירי נשמה כבדים, שירי "דיכאון", בסגנון טורקי עם שירה כבדה, וטקסט פשוט, שמדבר לרוב על אהובה שעזבה, נעלמה, שברה את הלב והלכה עם מישהו אחר. ככה צצים עשרות זמרים שממשיכים את דרכם של עופר לוי ואבי ביטר. יש כאלה שמגדילים לעשות, והשירה שלהם היא כמעט כמו דיבור עם מוזיקה ברקע, כלומר, כמעט ראפ איטי עם סלסולים. את מה שעשו החבר'ה מהארלם, ברוקלין ושכונות העוני בלוס אנג'לס לנוער השחור והלבן באמריקה בשני העשורים הקודמים, עושים עכשיו לנוער בישראל זמרים ויוצרים בני 17-28 מהפריפריות - הקריות, נתניה, חדרה, בית שמש, רמלה, באר שבע. הם מקליטים בבית או באולפנים קטנים, מעלים לרשת, ומתחילים להפיץ. יש להם מיליוני צפיות ביו טיוב, כל סטאטוס שלהם ספייסבוק גורר מאות לייקים באופן מיידי, ואת הקהל הם פוגשים ב"שטח", במועדוני לילה, מסיבות, חפלות בבתים פרטיים, בר מצוות, בת מצוות ושאר אירועים. ויש גם כאלה שהפכו לכוכבים בסלולר. ![]() חלקם כבר הוחתמו אצל מפיקים. אופק "המלאך" פרץ, למשל, שנחשף כאן ב-mako כבר בשנה שעברה, עובד על אלבום בכורה בהפקת זאב נחמה ותמיר קליסקי מ"אתניקס", שצופים לו עתיד גדול. חיים דדון, שהתחיל את הקריירה כזמר קאברים ביו טיוב חתום ב"אנווה מיוזיק", החברה שהחתימה גם את לירן אביב, הוציאה לו אלבום בכורה אחרי שצבר מיליוני צפיות ברשת וכעת הוא כבר בדרך לאלבום שני. חזי פרץ, זמר עם פוטנציאל גדול, עובד עם גלעד מסאמי שהוציא לו את השיר "מלכודת דבש" ומאז בונה אותו כזמר שטח והופעות למשך שנתיים לפחות, לפני שיוציא את הסינגל הבא. אבל השם הכי חם כרגע בשטח, בסלולר וברשת הוא מתן גלילוב, בן 19 וחצי מהקריות. גלילוב, חייל שמשרת בבסיס דלק בנשר, הוא אימפריית יו טיוב, עם שירים שהגיעו ל-2 ו-3 מליוני צפיות כמו "חלש מולך" (עם בן אל), "עוד נשימה" (עם אלי קפקא), "כמה טעיתי" (עם יוחאי שושן), "גורל ומזל" ו"לי ולך". הוא מדורג בצמרת מצעד ההורדות של "סלקום" לצד אייל גולן, עומר אדם ודודו אהרון, זה הקאדר. "לא ציפיתי לכאלה תגובות", אומר מתן גלילוב. "התחברו לפייסבוק שלי וביקשו עוד. הייתי מופתע, לא ציפיתי לקריירה, לא בניתי על זה". ![]() -איך התחלת לעשות מוזיקה? -אז תוכנית כישרונות זה בזבוז זמן מבחינתך? -למה זה קרה דווקא לך? -מי מנהל אותך? -אז אתה שנייה לפני הפריצה הגדולה. מי שהצליח להשיג יותר צפיות לשיר בודד אפילו ממתן גלילוב הוא ערן וקנין, בן 28 מבית שמש, שהלהיט שלו "אחת למליון" מתקרב ל-3 וחצי מליון צפיות. "זה שיר שאני כתבתי והלחנתי ולא ידעתי שיצליח", אומר וקנין. "אני יוצר, כותב ומלחין לעצמי הכל, וגם למוזיקאים אחרים. השיר יצא לרשת בצורה פרוביזורית, קמתי בבוקר וראיתי ארבעת אלפים צפיות אחרי כמה שעות, וכל יום הוא זינק ב 20 אלף. אחרי שלושה חודשים הגיע ללמעלה ממיליון וחצי. זה לא שינה אותי כאדם אבל כן גרם לי להעריך את המציאות וכמה שהדברים לא מובנים מאליהם. זה לא סתם עוד סינגל או לדחוף שיר לאלבום. זה הפריצה שלך, זה הזמן שלך. אני זוכר מתי כתבתי אותו". ![]() -למה הוא הצליח כל כך? -אבל שירי הנשמה והדיכאון עובדים בעיקר על קהל צעיר. מתן גלילוב, שדווקא כן זכה להשמעות אצל דידי הררי וירון אילן, לא פותח חזית מול וקנין: "אני לא מאשים את התקשורת והרדיו", אומר גלילוב. "את הטורקי ושירי הנשמה לא משמיעים וזה ככה שנים. אני בהתחלה לא חשבתי על קריירה, אבל ברגע שרציתי רדיו גיליתי שהם לא פוסלים אף אחד. הבאתי את השיר 'לי ולך', שיר ים תיכוני, לא דיכאון, אלא בלדה מרגשת, שיר אהבה וישר פרגנו על הפעם הראשונהץ השמיעו אותי בתחנות רדיו ופרגנו ועשיתי לינקטונים כדי להגיע לשם. אם אתה עובד בראש שלהם אין סיבה שיפסלו אותך. אני מצדי לא פוסל את השיטה והכללים הבאתי מה שצריכים ופרגנו בהתאם". מי שכרגע מחכה לפרגון הוא ערן וקנין, שהוציא השבוע סינגל קצבי, "כי בלעדיי". "הוא הולך טוב. שיר קצבי, שמח, לטיני, שמתחיל לעבוד ואני אופטימי", אומר וקנין. "אנחנו מכוונים ששיר אחד יצליח גם ברדיו וגם במועדונים כי בונים על השיר הזה. זה לא שיר זמני לחפלה אלא לתקופה ארוכה. 'אחת למיליון' שיר גדול, אבל הוא מתחיל להיעצר והקהל רוצה דברים חדשים. אנחנו עובדים על ארבע שירים חדשים וקליפים. בדרך יש קליפ ל'אחת למיליון' ולשיר שעוד לא יצא. הטקסטים שלי עם המון רגש, בלי לברוח ממציאות או לדבר על דברים שליליים אלא תכלס אמיתי. השירים שלי הם כמו שיחה, דיבור, שברקע יש לחן שלו. את ההופעות אני פותח עם 'את הכוח'. בחגים הוצאנו לו קליפ בגרסת אנפלאגד. לא ציפינו למשהו מטורף ולמרות שיש מעט צפיות (יחסית) אנשים שרים את הפזמון בהופעות". -איפה אתה מופיע? -לכן חתמת לאחרונה אצל עוזי ג'ורג' שיש לו מחלקת קידום ושיווק ברשת? וקנין, שהתחתן בגיל 19, הוא כיום כבר נשוי עם שלושה ילדים, הגדולה כבר בכיתה ד'. "הייתי נהג משאית והייתי מקליט את עצמי בדרכים בנסיעות, כל מיני 'יציאות' שהיו באותו רגע. כמו 'מפתח אהבה', 'בעל ומאהב', 'איבדת את עצמך'. הם יצאו ועבדו בסדר. יש את 'מפסיד חיים' שאני מופיע איתו וגם אוהב אותו וגם הוא עבד יפה. גם עבדתי במפעל לתרופות כמו בחור רגיל, אבא רגיל שקם לעבודה בבוקר כמו כולם". -ועכשיו? ![]() אם ערן וקנין הוא המבוגר שבחבורה, הרי שאביאל בן הוא קרוב לוודאי הצעיר מביניהם. רק בן 17, מנתניה, שהשיר שלו "מיוחדת" עשה כמעט 2 מליון וחצי צפיות בחמישה חודשים. אחרי שנרגע מההלם בן הוציא את השיר "בחורה של אור", במטרה להמשך את ההצלחה. "מה שקרה עם 'מיוחדת' כבר הגיע לגבול הטעם המוגזם", הוא אומר. זה כמו שעומר אדם יצא מ'כוכב נולד' ונהיה כוכב. מחוץ לנתניה אני כמו עומר אדם שעובר ברחוב, אני מפורסם, מזהים אותי. הלכתי לבת מצווה לפני שבוע וחילקתי מאה חתימות ומאה תמונות. זה כיף וזה גם קשה. אתה רוצה לצאת עם חברים וליהנות ואתה לא יכול כי באים אליך כל הזמן. מבקשים להצטלם איתי, והכל משיר אחד". -איך זה קרה? -איך זה? -מה אמא אמרה? -אתה מופיע? -הופעות נותנות ניסיון על במה. -גם אתה כמו ערן וקנין רוצה לעבור מצעירים למבוגרים? ![]() על מועדון ה"מיליונרים הצעירים" מביט מעט מלמטה אריאל ישראלוב, בן 22 מחדרה, זמר ויוצר ששיריו הגיעו "רק" לחצי מליון וכ-700 אלף צפיות, עדיין המון במומחים של אמנים בראשית דרכם. התחלתי ב'משחקים של כבוד' (עם עידן ברנס) שיר דיכאון עם שירה כבדה והיום אני יותר לייט מפעם", הוא אומר. "לא משנה מי ישמע הוא יגיד שזה שיר דיכאון. אבל ב'משקר לעצמי' כבר רציתי להביא משהו עכשווי יותר, שמקדמים אותו. זה קצת מהדיכאון, קצת ים תיכוני, קצת פופ, זה מה שיוצא. פעם הנגנים במוזיקת הנשמה היו חליל בוכה ובוזוקי בצלילים הבוכים יותר, היום מכניסים יותר בגלמה וכלים של שמחה". -ואיך זה הולך? -ההצלחה של עומר אדם ומאור אדרי השפיעה עליכם? -אבל היום קונים צפיות. -כמה עולה לקנות? "תדע לך", ממשיך ישראלוב, "שכמעט כולם עברו אצל המעבד שלומי יפרח באולפן שלו. הוא עומד מאחורי הכל. כל התעשייה מכירה אותו. הוא הכי מוכר בתעשייה יש לו כוח והשפעה. כל הזמרים שתראיין עברו אצלו. הוא בנה את כולם. הוא השורש להצלחה של כולם. מקליטים אצל אחרים עיבוד ואצלו מקליטים את השירים. מצדי אל תכתוב עלי, תכתוב עליו, ותזכיר את הכותבים החזקים של הז'אנר שלנו - רונן מיכאלוב וראובן כרמל, אלה כותבים של מליוני צפיות. בקרוב ייצא שיר חדש שלי קצבי עם לחן יווני שראובן כרמל כתב". -תגיד, מי מכל החבורה הזו באמת יצליח בגדול? ![]() ועל כולם משקיף מהצד הראפר איזי, ארז שרון, ששבר את כל המחסומים והגיע מהיו טיוב עד הפסטיגל. אני לא האומן היחיד שהגיע לקהל רחב רק באמצעות האינטרנט", אומר איזי. "יש הרבה אומנים שעובדים יפה, מופיעים ומתפרנסים ואני בטוח שעל רובם לא שמעת. ולי כמו לאחרים זה קרה כאשר קבוצה של אנשים מאוד אהבה שיר והפיצה אותו. משם זה כבר מתגלגל". אתה יכול להסביר את הפער הגדול שקיים בין המוזיקה שהנוער צורך לבין מה שקיים במדיות הישנות? |
|