אחרי שנים בלי: מועדון חדש נפתח בירושלים
אחרי כמעט עשור שבו חיי הלילה בעיר הבירה הסתכמו בברים והפקות מזדמנות, Boiler 02 מבקש להחזיר את חיי הלילה לירושלים. את המועדון החדש מוביל אשר סוויסה. "עיר כל כך חשובה בעולם ויותר חשוב מזה - עיר הבירה שלנו - צריכה שיהיה לה מועדון", הוא מסביר בשיחה עם mako


כבר כמעט עשור שבירושלים אין מועדונים. הירושלמים נאלצים להסתפק בברים או בהפקות שמגיעות לעיר לעיתים נדירות, ומי שמבקש קצת יותר מזה - נאלץ לנדוד לתל אביב. את החלל העצום הזה מבקש למלא כעת מועדון Boiler 02, קלאב חדש בעיר שפתח סקאזי (אשר סוויסה) יחד עם שותפים.
"זה קצת אמיץ לבוא ולהעיר את העיר". אומר סוויסה ל-mako. "לא הייתי נכנס לזה אם לא הייתה רוח גבית מצד העירייה והקרן להתעוררות בירושלים. הם נתנו לנו תמיכה מלאה לעשות את הדבר הזה. אפילו ראש העיר משה ליאון עצמו הגיע להשקת המועדון - זה לא דבר מובן מאליו שראש עיר מגיע לפתיחה של מועדון לילה". מציין סוויסה בהתלהבות.
מבחינתו, Boiler 02 הוא הרבה יותר מעסק: "זה מיזם למען החברה. בירושלים אין קלאב, תרבות הלילה לא קיימת פה - חוץ מתרבות קולינרית עשירה בשוק והברים המטורפים והמסעדות - אבל בלילה המקום מת. עיר כל כך חשובה בעולם ויותר חשוב מזה - עיר הבירה שלנו - צריכה שיהיה לה גם מועדון".

Boiler 02 שוכן במבנה ייחודי במתחם התחנה הראשונה - מבנה עם היסטוריה לילית משל עצמו. בעבר פעלה שם כנסייה, ולפני כן מועדון מועדון הג׳אסטיס (שנסגר ב-2019 וסימן את מות חיי הלילה בעיר). התקרה הגבוהה נשמרה, והעיצוב הפנימי חודש לחלוטין. "מבחינת הנראות, הסאונד וכו׳ - זה קלאב ברמה בינלאומית". מתגאה סוויסה. המקום יכול להכיל כ-500–600 איש, ומצויד במערכת סאונד עוצמתית של Nexo. על עיצוב החלל עמלו השותפים מתוך חזון ברור: Boiler 02 אינו "דאנס-בר" או "מגה-בר" - אלא קלאב של ממש.
השם גרם למעט הרמות גבה בשל הדמיון ל"בוילר רום", מותג המסיבות הבינלאומי שתומך בחרם התרבותי על ישראל. סוויסה מסביר שהקשר אחר לגמרי: "בחרתי בשם הזה לא בגלל הבוילר רום, זה לא מעניין אותי", הוא מסביר. "חשבתי על בוילר שמחמם ומבעבע את המים לקראת מה שהולך לקרות - כזה להדליק את הדוד. זה התאים גם לעיצוב: הדיג'יי נמצא בתוך האנשים, לא מעליהם, כמו בבוילר".
על הפרויקט אמונים לצד סוויסה גם אנשי חיי לילה ירושלמים מנוסים. בין השותפים: אבידן סלע, הבעלים של הבר "ברברה" בשוק מחנה יהודה; אייל אשוש ומוטי אסרף, הבעלים של בר "השכנה" בירושלים - שאיתם כבר שיתף סוויסה פעולה באירועי ענק כמו המסיבה שלו במגדל דוד. אל החבורה הצטרף כיועץ אמנותי גם הלל פרקש, דמות ותיקה בסצנת הלילה המקומית שלקח חלק, בין השאר, במועדון הכי מפורסם בהיסטוריית חיי הלילה של ירושלים: האומן 17. "הלל הוא אחד האנשים הכי משמעותיים בחיי הלילה בארץ". אומר עליו סוויסה. "הוא מביא איתו המון ידע ורוח, ויש הרבה מה ללמוד ממנו בתחום חיי הלילה של ירושלים".
המועדון כבר החל בהרצה בשלושה ערבים בשבוע, עם ליינים מגוונים לקהלים שונים. בימי שלישי נערכים במקום ערבי בוגרים (30+) עם מוזיקה ישראלית - ליין בניהולו של פרקש עצמו, שמכוון לקהל הירושלמי המבוגר יותר. ימי חמישי מוקדשים למוזיקה האלקטרונית על כל גווניה: האוס, טכנו, אפרו-האוס ואינדי. את הערב הזה מוביל סקאזי באופן אישי.
יום שבת במועדון מיועד כרגע לקהל צעיר ומיינסטרים יותר - חיילים וסטודנטים - עם מוזיקת פופ ולהיטים. בהמשך שוקלים השותפים להוסיף גם ליין ייעודי לסטודנטים באמצע השבוע, לנוכח העובדה שבירושלים פועלים כ-50 אלף סטודנטים באוניברסיטה העברית ובמוסדות נוספים.
יום שישי, עניין נפיץ בירושלים של כיום, ייבחן בהמשך. "אנחנו עדיין בהרצה ולומדים את העיר". מסביר סוויסה. "נתחיל בקטן ונתקדם לפי מה שעובד".
את ערב הפתיחה של Boiler 02, שנערך לפני כשלושה שבועות, מגדיר סוויסה כהצלחה מסחררת - אולי מדי. "המקום היה מפוצץ, כמות מטורפת של אנשים, אולי מוגזמת. הרבה אנשים נשארו בחוץ. אנשים לא הבינו שאצלנו לא קונים כרטיסים בדלת אלא כרטיסים מראש".
ומה עם דיג׳ייז מחו"ל? "האמת, בלי קשר למצב, העדיפות שלי היא לגמרי ישראלים. גילינו בשנים האחרונות שאנחנו יכולים להסתדר יפה גם בלי אמנים מחו"ל. יש לנו פה כוכבים משלנו, וגם צומחות מפלצות חדשות. כמובן שבהמשך נביא גם אורחים מחו"ל - אבל רק חברים שתומכים בישראל או לפחות היו ניטרליים. אלה שעשו פוסטים נגדנו? אין להם סיכוי לדרוך אצלנו".
בזמן האחרון סוויסה חזר להופיע גם כסקאזי, אחרי תקופה ארוכה שבה פעל תחת הזהות המוזיקלית סוויסה ופעל בז׳אנר חדש בשבילו - טכנו. "אחרי שהרגשתי שמיציתי את עצמי בתור סקאזי, יצאתי להתרעננות כאשר סוויסה". הוא מודה. "זה דרש הרבה אומץ - בעצם להתחיל מחדש בקטן אחרי שהייתי גדול - אבל למדתי המון בדרך. ניקיתי מניירות, נפטרתי מאגו, פתחתי את כל הצ'אקרות המוזיקליות שלי".
כעת הוא מרגיש בשל לחזור למקום שבו הפך לכוכב ענק - סצנת הטראנס. "עם כל מה שלמדתי, אני יכול לחזור לעשות טראנס ולראות איך זה מרגיש". הוא אומר. "הפעם אני לא מתחייב לאף אחד לשום דבר - רק לאומנות שלי. שומעים את זה בקטעים, שלא התפשרתי ולא הלכתי לפי נוסחה, אלא עשיתי מה שאני אוהב באמת".
במקביל, הוא אינו נוטש את הפרסונה של אשר סוויסה - ועתיד לשלב בין שני העולמות. "אני רוצה ליהנות מהדרך ולעשות מה שמרגיש נכון בכל רגע". הוא מסביר. "היום החיים שלי שונים מבעבר - יש לי משפחה, ילדות, אני מאוהב - דברים שעושים את המוזיקה לטובה יותר, מתובלת יותר. כשהאגו בצד, האמנות יוצאת נקייה".

ביולי האחרון מצא את עצמו אשר סוויסה בתוך סערת ענק - כשהסט שלו בפסטיבל טומורולנד בוטל ברגע האחרון בשל לחץ מצד גורמים פרו פלסטינים . הוא מסביר שגם השנה, הוא לא ממש מחכה לטלפון מפסטיבל הענק שכל כך אהוב על הישראלים. "אחרי מה שקרה שם שנה שעברה, אני לא חושב שהם יזמינו אותי השנה". הוא אומר. "אם כן - אני אשמח וזה יתקן את החוויה, אבל נראה לי שהם יימנעו מלהביא מישהו כמוני שוב".
למרות המחיר האישי, הוא מדגיש שבכל מקרה חשוב להמשיך ייצוג ישראלי בפסטיבלים הגדולים, ולעודד את האומנים המקומיים שכן מוזמנים. "יש לנו ישראלים שממשיכים להגיע לבמות האלה, וחייבים לתמוך בהם". מדגיש סקאזי. "מי שטס לטומורולנד - שירים דגל, שיעשה הרבה רעש. אולי אני לא אהיה שם, אבל חברים שלי יהיו ואנחנו צריכים לפרגן להם בפול גז".