הבעלים לשעבר של הבלוק: "העם העברי הוא זה שאפשר את הג'נוסייד"
ירון טראקס, הבעלים לשעבר של המועדון הפופולרי בת"א, מביע תמיכה מלאה בחרם על אומנים ישראלים - כשברקע התבטאות של די ג'יי ישראלי שחי בברלין, שהצליחה לעורר סערה גדולה. "במקום להכפיש את חבריכם בברלין - תצטרפו לביקורת"


הדי ג'יי הישראלי אביחי פרטוק, שמתגורר בברלין, הצליח לעורר סערה בימים האחרונים אחרי שהודיע בין היתר כי הוא מתנגד לכיבוש הישראלי, וכינה את ישראל "מדינת אפרטהייד". בין שלל תגובות נגדו, ומזווית אישית, גם די ג'יי יותם אבני הגיב לדברים לאחר שהלייבל Innervisions, מהחשובים בסצנה האלקטרונית, חסם את הגישה למוזיקה שלו בישראל - מסיבות פוליטיות, כפי שנודע ל-mako.
"גם אני מתנגד לממשלה הישראלית הנוכחית, אבל להתנגד לציונות בכל צורה שהיא זה דבר מזעזע שלא קשור לימין או שמאל. אביחי", כתב אבני, "ביישת את המשפחה שלך בישראל. המסר שלך מעודד אלימות, חרם ואנטי-לגיטימציה לכל החיים שהיו לך כאן עד לפני כמה שנים". עוד הוסיף: "אתה שולח אותי להיות שוב יהודון בסיביר". אלא שכעת, מי שמצדד בפרטוק – ובחרם התרבותי על ישראל - הוא הבעלים לשעבר של הבלוק, ירון טראקס.
"העם העברי הוא זה שאפשר את הג'נוסייד", כתב טראקס בפוסט שהעלה לחשבון הפייסבוק שלו, שבו שיתף את התגובה של אבני לפרטוק, שאליה ככל הנראה הוא פחות התחבר. "מי שעוקב אחרי התקשורת העולמית, מי שראה את הסקרים מארה"ב שמראים לראשונה בהיסטוריה תמיכה של רוב האמריקאים בפלסטינים, מי שצופה במובילי דעת הקהל בעולם, מבין היטב ששום נורמליות לא תחזור. אחרי שכל העולם ראה ילדים נקרעים לגזרים, ערב אחרי ערב, במשך שנתיים ברציפות – שום הסברה כבר לא תועיל. לא 'זה הכל באשמת חמאס', לא 'הם התחילו', לא 'הם משתמשים בילדים כמגן אנושי', ולא 'הם מחנכים את הילדים לשנאה'. כל זה נגמר".
לדברי טראקס, "במקום להכפיש את התקליטנים הישראלים שגרים בברלין וכותבים נגד הציונות, מתוך אמונה שהמילים שלהם מעודדות את החרם ופוגעות בסצנה המקומית, ושביקורת על הציונות פירושה שלילת זכות קיומם בישראל – עדיף שהאומנים המקומיים יבינו שהמילים של חבריהם בברלין לא משנות דבר ממה שכבר קרה, ושביקורת על הציונות היא לא ביקורת על קיומם של יהודים במרחב, אלא על הגזענות, הכיבוש, הדיכוי והנישול.
"במקום להיבהל מהביקורת, אולי תבדקו מה היא אותה ציונות שאתם מגינים עליה בכזה חירוף נפש, ועד כמה היא באמת מייצגת אתכם היום? אולי תצפו בסרטים כמו 'טנטורה' ו-'1948' ותלמדו על ימיה הראשונים של המדינה, על מטרותיהם של ראשי הציונות, ועל מעשיהם של החיילים הישראלים במלחמת העצמאות, שהובילו לגירוש קרוב למיליון פלסטינים שחיו כאן מאות שנים. אל תפחדו מהצדק – אף אחד לא שולח אתכם להיות שוב יהודונים בסיביר. אף אחד לא יגרש אתכם מכאן".

בהמשך הפוסט, שבו הביא נתוני סקר שמציגים לדבריו כי אצלנו יש "יותר" קיצונים גזענים, הוסיף הבעלים לשעבר של הבלוק: "התיקון הוא לא מחיקת 77 השנים האחרונות כאילו לא היו, כי זה לא צודק וזה בלתי אפשרי. התיקון הוא להפסיק לדכא ולנשל מיליוני בני אדם, ולתת להם את זכויות האדם הלגיטימיות שלהם". עוד ציין בהמשך: "על מה יש להתגאות בעם שלנו ברגע הזה בהיסטוריה? על השנאה? על האדישות? על השתיקה? בשתיקתו, שאתם שותפים מלאים לה, העם העברי הוא זה שאפשר את הג'נוסייד, פשע כל כך חמור שגם לעמוד מהצד ולאפשר לו להתרחש ללא התנגדות הוא בגדר התנהגות פלילית. פשע שיישאר ככתם על העם היהודי ועל החברה הישראלית לעד".
עוד טען טראקס כי חרם תרבותי עובד, והעניק כדוגמה את החרם התרבותי על דרום אפריקה שהפך לדבריו ל"כלי מוסרי עולמי". "אומנים, ספורטאים ואקדמאים סירבו להופיע במדינה, תאגידים ביטלו הסכמים, וממשלות במערב נאלצו להקשיב ללחץ הציבורי ולשנות את יחסן למשטר האפרטהייד. המהלך הזה לא הפיל את האפרטהייד לבדו, אך הוא היה גורם מכריע בשינוי התודעה הבינלאומית: הוא הפך את דרום אפריקה למדינה מצורעת מבחינה תרבותית, והבהיר לאזרחיה שהעולם רואה בהם שותפים לשלטון גזעני. זה יצר לחץ פנימי עצום, במיוחד בקרב האליטה הכלכלית והתרבותית, שסלל את הדרך לשינוי.
"אז במקום להכפיש את חבריכם בברלין", הוסיף טראקס, "אנשים שעבדתם לצדם במשך שנים, אולי עדיף שתצטרפו לביקורת שלהם. נכון, כנראה שזה לא ישנה הרבה ברמת החרם שאתם חווים, אבל זה כן יחזק את תנועת ההתנגדות בתוך ישראל, שמנסה לשנות ולתקן".
לייבל Innervisions, כזכור, חסם את הגישה בישראל למוזיקה של אומנים ישראלים שחתומים אצלו בספוטיפיי, אפל מיוזיק ופלטפורמות סטרימינג נוספות. בין האומנים נמנים אבני, "הארד טו טל", טל פוסמן ויוסט קוהן.