סערת התאגיד והאירוויזיון: מנכ"ל איגוד השידור האירופי (EBU) הבהיר אתמול (שלישי) שהוא מודאג מאמירותיו של שר התקשורת הנכנס, שלמה קרעי, במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו. כמו בכל פעם שקיים חשש לגבי השתתפותה של ישראל באירוויזיון, חובבי התחרות כבר על הגדרות. קודם נבהיר, נכון לרגע זה אין סכנה ממשית להשתתפות של נועה קירל וישראל באירוויזיון השנה בליברפול, מכיוון שמהלך כמו סגירת התאגיד יכול לקחת חודשים רבים.

התאגיד הוא גוף התקשורת הישראלי היחיד שחבר באיגוד השידור האירופי, האחראי בין השאר על תחרות האירוויזיון ועל פי התקנות של האיגוד, גם היחיד בארץ שעומד בקריטריונים להיות חבר בו. סגירת התאגיד תמנע לא רק השתתפות של ישראל בתחרות אלא גם תמנע את האופציה לצפות בה.

לפי חוקי איגוד השידור האירופי, גוף תקשורת המעוניין להיות חבר באיגוד צריך לעמוד בשני קריטריונים עיקריים: גוף תקשורת ציבורי לא מסחרי עם חטיבת חדשות עצמאית. בגרמניה, למשל, יש לא מעט תחנות טלוויזיה החברות באיגוד, מכיוון שהיא מחולקת למדינות כמו בארצות הברית ולכל מדינה יש גוף תקשורת החבר באיגוד.

נתניהו וקרעי לוחצים יד
ראש הממשלה נתניהו ושר התקשורת קרעי

בפעם הקודמת שסגירת התאגיד עלתה לסדר היום הממשלתי בישראל, הזכייה של נטע ברזילי באירוויזיון 2018 למעשה, הייתה חבל ההצלה. איגוד השידור האירופי שלח מסר ברור לראש הממשלה נתניהו שסגירת התאגיד תבטל את האפשרות לארח את האירוויזיון בתל אביב. סגירת גוף התקשורת הציבורי היחיד במדינה הינו תקדים שמעולם לא קרה בעבר, אבל יש כמה דוגמאות שהשפיעו על השתתפויות באירוויזיון במדינות שונות.

נתחיל עם ישראל. בשנת 2008, לראשונה נעשה שיתוף פעולה בין רשות השידור לשידורי קשת, כשהוחלט לשלוח לאירוויזיון את זוכה "כוכב נולד 5" בועז מעודה בתמורה למימון ההשתתפות בתחרות ושהיית המשלחת בבלגרד, סרביה. קשת בזמנו ביקשה לשדר את התחרות בערוץ 2 ואיגוד השידור האירופי לא אישר מכיוון שהוא ערוץ מסחרי. התחרות שודרה בערוץ הראשון אבל קדם האירוויזיון הפרטי של בועז מעודה הופק ושודר בערוץ 2 באולפן כוכב נולד ובהנחיית צביקה הדר.

בשנת 2016 הזמר אובידיו אנטון זכה בקדם אירוויזיון ברומניה עם השיר Moment of silence, ואף הגיע לארץ במסגרת אירועי Israel calling לקדם את השיר לקראת התחרות שהתקיימה אז בשטוקהולם. באותה שנה לטלוויזיה הרומנית TVR היה חוב כספי לאיגוד השידור האירופי ולאחר שהתחנה לא עמדה בהסדר לפרוע את אותו חוב, חודש לפני התחרות האיגוד האירופי ביטל את החברות של TVR באופן חד צדדי. אובידיו נשאר בבית והתחרות לא שודרה ברומניה.

אנדורה, שהצטרפה לתחרות בשנת 2004 השתתפה חמש פעמים באירוויזיון ולא הצליחה להעפיל לגמר באף הזדמנות. בתגובה הם פרשו ובטלוויזיה המקומית הבינו שאם הם לא משתתפים אין הצדקה לשלם את דמי החבר השנתיים וביטלו את חברותם. לעומתם, בוסניה הרצגובינה וסלובקיה, שהחליטו לפרוש מהתחרות עקב העלויות הגבוהות של ההשתתפות, לא ביטלו את חברותם והם משדרים את התחרות כל שנה מה שמקנה להם את הזכות לשלוח נציג כשירצו.

בקוסובו יש תחנת טלוויזיה העומדת בקריטריונים להיות חברה באיגוד השידור האירופי והם אף מעוניינים בכך אבל האיגוד השידור האירופי אינו מקבל את חברותם עקב אי הכרה בקוסובו כמדינה עצמאית על ידי חלק מהמדינות החברות בו.

בלרוס בחרה ב-2021 בלהקת גאלגסי זמסטה לייצג אותם בתחרות בהולנד עם שיר הלל לנשיא לוקשנקו. השיר לא עמד בתקנון התחרות מכיוון שקיים איסור על השתתפות עם שירים פוליטיים. השיר הוחלף, אבל גם הוא עבר על התקנון. באיגוד החליטו לבטל את ההשתתפות של בלרוס והענישו את הטלוויזיה המקומית בקנס כספי ובהרחקה של שלוש שנים מהתחרות. בתגובה ערוץ הטלוויזיה "בלרוס1" ביטל את חברותו באיגוד.

עקב הפלישה של רוסיה לאוקראינה ב-2022 ובעקבות לחץ באיחוד האירופי, הוחלט לא לאפשר לרוסיה להתחרות בטורינו. כמו בלרוס, גם רוסיה ביטלה את החברות באיגוד השידור האירופי ומנסה, בינתיים ללא הצלחה, להחזיר את התחרות שהייתה בשנות השבעים והשמונים בין מדינות ברית המועצות.

באיגוד השידור האירופי חברות גם מדינות ערב בצפון אפריקה ובמזרח התיכון כמו מצרים, לוב, לבנון, ירדן, תוניסיה, מרוקו ועוד. בשנת 1980 מרוקו ניצלה את ההזדמנות שישראל לא משתתפת בתחרות ושלחו את הנציגה היחידה שלהם להאג. סמירה סעיד לא סיפקה את הסחורה והגיעה למקום הלפני אחרון כשהיא עוקפת רק את פינלנד.

ב-2005, לבנון החליטה להשתתף לראשונה בקייב ובחרה באלין לח'וד לייצג אותם. כשהגיעה הדרישה לצאת להפסקת פרסומות בזמן ששירי מימון תבצע את "השקט שנשאר" הם נתקלו בסירוב וחויבו לשדר את כל התחרות מתחילתה עד סופה. בתגובה הם פרשו ברגע האחרון ונקנסו, אך לא ביטלו את החברות.

מה יקרה אצלנו? בינתיים אין לדעת. מצד אחד שר התקשורת מנסה להוביל מהלך לסגירת התאגיד בתמיכתו של ראש הממשלה וכשזה יקרה אפשר להיפרד מהאירוויזיון, אבל אם יקרה ונועה קירל תזכה באירוויזיון הקרוב בליברפול (דבר שהוא לא עד כדי כך מופרך עם ההופעה הבימתית שלה) אין סיכוי שהממשלה תוותר על הזכות לארח את האירוע הענק הזה ב-2024. כל מה שנותר זה להחזיק אצבעות.