כמעט שבועיים חלפו מאז ההישג המטורף של נועה קירל באירוויזיון 2023 בליברפול, כשסיימה במקום השלישי. מיד אחרי הגמר יצאה לחופשה פרטית קצרה כדי להתאושש וחזרה מיד לעבודה. בדרך, היא מתמודדת עם שתי סערות סביבה - ההתבטאות שלה על פולין והשואה ודברי חבר הכנסת משה גפני נגדה מעל דוכן הכנסת.

אחרי שפולין העניקה דוז פואה לישראל בגמר, נועה אמרה: "לקבל 12 נקודות מפולין אחרי שכמעט כל משפחת קירל נרצחה בשואה - זה ניצחון". האמירה הזו עוררה סערה בפולין, כשאפילו סגן שר החוץ הפולני פאבל יבלונסקי התייחס לכך.

"העובדה שישראלים רבים רואים בפולין שותפה לפשעים הגרמניים ולא הקורבן שלהם, היא לעיתים קרובות תוצאה של חוסר ידע", צייץ סגן שר החוץ הפולני והזמין את נועה לביקור בפולין כדי "להבין מדוע היא חושבת על המולדת שלנו בצורה כזו, להסביר למה זה כואב לנו ולמה אנחנו לא מסכימים לכך, וכדי שתראה במו עיניה את המקומות שבהם גרמניה הנאצית ביצעה פשעים אכזריים נגד פולנים ויהודים בארצנו".

בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר", הבהירה קירל: "אני מצלמת המון קליפים בפולין, כולל את הקליפ ל'יוניקורן'. פולין ואני זה סיפור אהבה שנמשך כמה זמן. כשנתנו לי את הדוז פואה, אמרתי שזה ניצחון עבורי כי על אדמת פולין קרה מה שקרה בשואה למשפחה שלי. התכוונתי שזה קרה על אדמת פולין. דברים קצת יצאו מהקשרם, אבל אני מכירה את זה ולא מתרגשת. זה קורה לפעמים. בטוחה שאפגש עם שר החוץ הפולני, נדבר והוא יבין את התמונה. אמשיך לצלם בפולין ובטוחה שהכל יסתדר".

איך את מרגישה בימים אלה?
"אני עוד מעכלת, מנסה להבין עד הסוף מה היה ומה קרה. בעיקר מאוד שמחה ומרוגשת. לא יודעת אם אפשר לעכל חוויה כזאת עד הסוף. השיטה שלי תמיד זה להיות בחיוביות ולהמשיך הלאה, לפרויקטים הבאים. חזרתי לעשייה ולעבודה. אלה היו שבועיים של המון חזרות, הכנות וראיונות, שזה סטרס נפשי. הייתה לי חופשה יחסית קצרה, בת יומיים, כדי לא לחשוב על שום דבר, לראות את הים, לחייך רגע ולהגיד לעצמי: וואו, הגעתי למקום השלישי, עשיתי את זה, אני אחרי זה. לשחרר מהכל, ולחזור לעבודה".

בשבועיים האלה, לא היה לך רגע אחד של שבירה?
"באופן כללי, אני לוקחת דברים בפרופורציות. היה לי חשוב מאוד ליהנות מהחוויה. באתי בסטייט אוף מיינד של ליהנות מהדרך. ידעתי שאני זו ששולטת באנרגיה של כל המשלחת. אם אני עצובה, הם עצובים. אם אני לחוצה, הם לחוצים. היה לי חשוב לשדר רוגע לאורך כל הדרך. מה שהרגשתי בפנים יצא החוצה לכולם".

הכל השתחרר בסיום הנאמבר, כשהבכי יצא ממך.
"כן, חיכיתי לרגע הזה כי ידעתי שסיימתי, שעשיתי את הכי טוב שאני יכולה. הבכי הזה היה שחרור. אחרי הבכי לא ייחסתי כל כך חשיבות למה שקורה אחרי. חשבתי: אני את שלי עשיתי, המסע המטורף הזה נגמר, זו הקלה. ידעתי שעבדתי הכי קשה כדי שייצא הכי טוב. הייתי ממש מרוצה מעצמי, שזה לא קורה לי הרבה. אני בדרך כלל מרוצה, אבל אני גם פרפקציוניסטית. פה שיחררתי את זה. זה היה רגע מאוד מרגש עבורי".

נועה בוכה בגמר (צילום: מתוך יוטיוב)
"הבכי הזה היה שחרור". נועה קירל על בימת האירוויזיון | צילום: מתוך יוטיוב

מה דעתך על הטענה שאם לא העניין הפוליטי, היית יכולה לזכות?
"יכול להיות, אבל בסופו של דבר זה לא באמת משנה. אני מרגישה כאילו באמת זכיתי - אם זה בזכות האהבה שאני מקבלת פה, והתמיכה לא רק פה אלא גם כשהייתי שם, בליברפול. אנרגיה מטורפת מעם ישראל. זה הניצחון שלי. אף פעם לא חשבתי על המקום הראשון, אלא איך אייצג את המדינה בגאווה ואעשה את הטוב ביותר שלי. מבחינתי כשעשיתי את זה, זה הניצחון שלי. אני לגמרי מרגישה שניצחתי".

יצאנו קצת פראיירים עם הדוז פואה לשוודים, לא?
"אני לא אוהבת לחשוב אחורה איך היה אפשר לשנות ולתקן. זה כבר נעשה. אין מה להתבאס מזה עכשיו. אלה החלטות שלהם, הם קיבלו את ההחלטה ואני מכבדת את זה. זה בסדר גמור".

ברמה הבינלאומית, לאן זה לוקח אותך?
"לפני כמה דקות נכנסתי לפלייליסט שאני שומעת אותו הכי הרבה, 'Today's Hits' בספוטיפיי. זה מטורף, לא האמנתי כשראיתי את 'יוניקורן' בפלייליסט הזה. זה מאוד מרגש. השיר נכנס להמון פלייליסטים בכל אירופה. בחופשה הקצרה שלי בקפריסין, לא הצלחתי ללכת ברחוב. לא רק בגלל ישראלים. זה היה מרגש, לראות את השפעת האירוויזיון, כמה הבמה הזאת באמת גדולה וכמה אנשים צפו בזה ואהבו. כשהלכנו לאכול בליברפול אחרי הגמר, ממש לא הצלחתי להסתובב. זו פלטפורמה גדולה מאוד לקידום הקריירה שלי. לא חשבתי שזה יהיה ככה".

את בדרך לעוד הופעה בפארק הירקון.
"יש כל מיני דברים ותכנונים, שום דבר עדיין לא סגור. אתם מכירים אותי, אני תמיד חושבת קדימה ומה הדבר הבא. יש נפילת מתח, פתאום לחזור הביתה. כמה ימים אחרי, כל חצי שעה אמרתי לעצמי: אני לא מאמינה, זכיתי מקום שלישי באירוויזיון. צחקתי, כי זה מאוד קשה לעכל את זה. זו נפילת מתח שקורית בדרך כלל אחרי פרויקטים מאוד גדולים. הייתה לי חוויה כל כך כיפית, נהניתי בטירוף, אני לא אשכח את זה כל החיים".

את מרגישה את עוצמת האהבה אלייך כשאת הולכת ברחוב?
"מרגישה את זה. אני מופיעה עם 'יוניקורן' כאן בארץ וזו תחושה מטורפת. כולם נורא מחמיאים, מפרגנים ומרימים. מרגישים גאווה. לזה רציתי להגיע. רציתי לשמח את עם ישראל, רציתי שיהיו גאים בי פה, במדינה שלי, ואני שמחה שהצלחתי להגיע לזה. זו התחושה הכי מרגשת ומדהימה שיש בעולם, זה שווה הכל".

חבר הכנסת גפני מסיעת יהדות התורה, אמר על קירל: "הבת שלי לא למדה על נועה קירל. אז מה, בגלל זה לא מגיע תקציב? הייתי גם תורם לה קצת בגדים, שיהיה לה". לכך הגיבה קירל הבוקר: "לכל אחד יש את הזכות להביע את הדעה שלו. זו הדעה שלו ואני מכבדת אותה. שכל אחד יחשוב מה שהוא רוצה, זה שלו וזה בסדר גמור. רוב הדעות הן של גאווה ואהבה. יש גם את הדעות האלה, זכותו להביע את דעתו".