שתי מדינות קיימו את תחרויות קדם האירוויזיון שלהן במהלך סוף השבוע, גרמניה ורומניה. חוץ מהתחרויות עצמן, שמהלכן נבחרו השירים "Rockstars" של מאליק האריס ו-"Llámame" של WRS (בהתאמה), היה אירוע נוסף שמשך את מירב תשומת הלב: ג'מאלה, הזמרת האוקראינית שייצגה את מולדתה ב-2016 באירוויזיון (ואף זכתה) עם השיר "1944", ולאחרונה ברחה מקייב כשהחלו ההפצצות - הופיעה עם השיר המרגש.

הסיפור האישי של הסבים שלה, גירוש העם הטטרי מחצי האי קרים על ידי שלטון סטאלין בו נספו למעלה ממאה אלף איש הפך לסיפור האישי שלה. כאמור, היא הצליחה לברוח מקייב לאיסטנבול בשבוע שעבר עם ילדיה כשהיא משאירה את בעלה מאחור להילחם על הבית נגד הרוסים. היא עלתה לבמה אוחזת בדגל אוקראינה כשכל הקהל באולם עומד על רגליו ודומע.

 

כזכור, לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה האחרונה הגישה בקשה לאיגוד השידור האירופי וקראה לו לסלק את רוסיה מתחרות האירוויזיון הקרובה שתתקיים בעוד חודשיים באיטליה, בתחילה האיגוד סירב וטען שהתחרות הינה א-פוליטית וכל מדינה החברה בו מוזמנת לשלוח נציג. לאחר לחץ ממדינות סקנדינביה ומהמדינות הבלטיות שאיימו לא להגיע לתחרות במידה ורוסיה תגיע האיגוד בסופו של דבר הוציא הודעה רשמית שרוסיה לא תשתתף בתחרות הקרובה וקבע תאריך לדיון האם לבטל לחלוטין את חברותה באיגוד השידור האירופי.

בתגובה למהלך כל רשתות התקשורת הרוסיות החברות באיגוד ביטלו את חברותן בו לאלתר. החלטה זו תמנע מרוסיה אף לשדר את התחרות ולהשתתף בה שוב בעתיד. כמו כן מעבר לאירוויזיון מדובר גם על ביטול זכויות שידור רבות של חדשות, תחרויות ספורט בינלאומיות ושידורים חיים רבים. בנוסף רוסיה ביטלה את הכניסה לאתרי פייסבוק וטוויטר בתחומה ולאחר 30 שנה מסך הברזל שוב יורד ומחלק את אירופה. 

View this post on Instagram

A post shared by Jamala (@jamalajaaa)