כבר שמונה שנים שאני מסקר את תחרות האירוויזיון כאן ב-mako, ויחד עם זאת הייתי שלוש פעמים חבר בצוות השיפוט הישראלי בתחרות, שופט בשלושה קדמים, חבר בוועדת רשות השידור ב-2014 שבחרה את מיי פיינגולד, זמר ליווי בקדם אירוויזיון 2013, ונסעתי ונכחתי ב-15 אירוויזיונים שונים ברחבי אירופה.

היום, אחרי לא מעט שנים בהן כאמור אני חי את התחרות מרגע בחירת השיר ועד נחיתת הקונפטי האחרון, ואחרי שחזיתי את הניצחון של נטע ושל דנקן לורנס ההולנדי בשנה שעברה בתחרות שנערכה כאן בתל אביב, ובעיקר לקראת בחירת השיר של עדן אלנה הערב, האזנתי בקשב רב לארבעת השירים המתמודדים, בחנתי את הסיכוי שלהם להצליח בתחרות הזמר הגדולה בעולם, זו דעתי עליהם, ואני לגמרי תומך בה.

1. Savior in the sound - מילים ולחן: אורן עמנואל, טליה לונדונר, אורי אבני

למה כן: אחרי שצפיתי בכל הביצועים של עדן ב"כוכב הבא", אני משוכנע שזה השיר שהכי מתאים לה ויושב עליה בול ובצורה מדויקת כמו החליפה של גל גדות בוונדר וומן

למה לא: ובכן, מדובר בבלדה שקטה ששמענו כבר כמוה, היא מתחילה די לשעמם בשלב מסוים, והמעבר ל-uptempo מגיע מאוחר מדי ויש מעט ממנו.

 

2. Roots - מילים נתן גושן | לחן: נתן גושן וסתיו בגר

למה כן: קודם כל מדובר בטקסט חזק עם מסר חשוב של קבלה עצמית שבקלות אפשר להתחבר אליו. מעבר לכך, זה השיר הכי מקורי וייחודי מתוך הארבעה שיכול בהחלט להגיע לתוצאה יפה בתחרות.

למה לא: אני מודה שהקול הצייצני בפזמון גורם לי לאותה תחושת צמרמורת שעברה לי בגוף בכל פעם ששמעתי את הציפורן החורקת של גריזלדה כשהיא חטפה בזמנו את המשפחה של הוגו. בהחלט היה אפשר שלא לחזור על זה פעמיים, ואז זה היה הופך את זה לנסבל ואולי אפילו מגניב.

 

3. Rakata - מילים: גל ג׳ו כהן, איל ישי, צליל קליפי |  לחן: גל ג׳ו כהן, איל ישי, צליל קליפי, ערן קאשי

למה כן: כשזה זה - זה זה. פופ עדכני משולב בנגיעות אוריינטליות נכונות, השיר הכי קליט מכל הארבעה, ואחרי חצי דקה אתה כבר מזמזם את הפזמון יחד עם עדן. בימוי נכון והופעה מפוצצת יכול להביא תוצאה גבוהה בגמר האירוויזיון.

למה לא: מאוד פשוט - אלני פוריירה יש רק אחת.

 

4. Feker libi -  מילים ולחן: דורון מדלי ועידן רייכל

למה כן: לפני הכל יש לנו כאן את קיסר האירוויזיון - דורון מדלי, ואי אפשר להתעלם מכך שהוא הביא לנו ניצחון אחרי 20 שנות יובש. מעבר לזה, מדובר בשיר הזה שגורם לך לזוז בכיסא בכל פעם שאתה שומע אותו, והדבר כי מרגש הוא שבפעם הראשונה בהיסטוריה נשמע אמהרית על בימת האירוויזיון.

למה לא: רק בגלל בליל השפות והסגנונות המוזיקליים השונים, מה גם שהסגנון של הסוואנה באפריקה לא הוכיח את עצמו בעבר כשסטלה מוונגי הביאה את Haba Haba ujaza ki baba ב-2011 והגיעה למקום הלפני אחרון בחצי הגמר.

לסיכום, אף אחד מארבעת השירים כאן למעלה כנראה לא יביא לנו את הניצחון החמישי באירוויזיון, כש-Feker libi יחד עם Savior in the sound נמצאים בסכנה ולא בטוח שיעפילו לגמרהייחודיות של Roots בהחלט תגרום לו לבלוט מעל האחרים, ורק Rakata, עם הופעה טובה ויוצאת דופן, יוכל להביא את התוצאה הטובה ביותר ולהתברג בטופ 10 באירוע הגמר. שיהיה בהצלחה.