שלוש דקות. זה הזמן שיש לך על בימת האירוויזיון. שלוש דקות בהן אתה אמור להביא ההופעה הכי בולטת, הכי צבעונית, הכי שונה מכל המתחרים שלך, ותשכנע מאות מיליוני צופים לבחור רק בך ולהעניק לך את הדוז פואה המיוחל.

לאורך ההיסטוריה של התחרות ראינו מדינות רבות שהביאו דברים הזויים לבמה כמו תלבושות מזעזעות, נערת גומי על פטיפון, איש מנגן על מגרפה ואפילו ציפור שיושבת על אסלה. בכל פעם שחשבנו שראינו הכל, הגיע מישהו שהצליח להפתיע מחדש. 

לקראת האירוויזיון שמתקרב אלינו בצעדי ענק, חזרנו אל כמה מההופעות המצחיקות, הביזאריות והמגוחכות ביותר שנראו על במההכי גדולה בעולם.

1979: שוויץ

השלישייה פיטר סו ומארק ייצגו את שווייץ באירוויזיון ארבע פעמים, וידוע שבשוייץ יש ארבע שפות רשמיות, כך שבכל פעם הם שרו בשפה אחרת. ב-1979 הם הגיעו לירושלים עם השיר Trödler & Co אותו ביצעו בגרמנית. על הבמה ראינו ערימת גרוטאות שהפכו לכלי נגינה כמו מגרפה שבורה, תריס עץ, מכסים של סירים קשורים לרגליים ועוד. בסופו של דבר הם לא הצליחו לשכנע יותר מדי וסיימו במקום העשירי.

 

1980: לוקסמבורג

הבנות סופי ומגלי עלו על הבמה בהאג עם שיר על אבא פינגווין שמספר כמה משעמם לו על הקרחון, הוא רק רוצה לארוז מזוודה ובוכה על מר גורלו שיש לו כנפיים אבל הוא לא יכול לעוף. על פניו סיפור טראגי - אבל יאללה, בואו נלבש חליפות זוהרות, נעשה תנועות של פינגווין ונביא גם את פינגי מ"פרפר נחמד" שיטייל קצת על הבמה מסביב. אין לי מושג איך הגיחוך הזה סיים במקום התשיעי.

 

1987: ישראל

כנראה שחבורת הבטלנים הכרוניים שראינו קודם לכן בשוויץ השפיעה על אבי קושניר ונתן דטנר שהחליטו לקחת את הבטלה שלהם עד הסוף. שיר הבטלנים מספר לנו על איך להעביר יום שלם בלעשות כלום, והשניים מספרים שבדיוק ככה הם התנהגו במהלך שבוע האירוויזיון בבריסל; הבריזו לקבלת פנים עם המלך בשביל מסיבה טובה, איחרו לחזרות כי בדיוק קיבלו המלצה על מסעדה נחמדה, ובגדול באו לבלות ולעשות חיים משוגעים. סביר להניח שזאת היתה המשלחת הישראלית שהכי נהנתה מחוויית האירוויזיון. השיר כזכור סיים רק במקום השמיני אבל די הצליח באירופה. באיסלנד למשל הוא הגיע למקום הראשון במצעד הפזמונים מעל ביורק ומדונה. כבוד.

2003: בריטניה

מעצמת הפופ הבריטית שלטה יפה באירוויזיון עם חמישה נצחונות, ולא פחות מ-15 פעמים בהם סיימו במקום השני. כנראה שעקב כניסת המדינות הסובייטיות לשעבר, ריבוי המדינות המשתתפות והרבה חוסר עניין - הם לא הצליחו לשחזר את אותה הצלחה כבר למעלה מ-20 כבר שנה. לריגה הגיע הצמד Jmini עם השיר פופ החביב Cry baby והופעה לא רעה בכלל. אז למה הוא במצעד? הצלע הנשית, גמה אבי, לא הצליחה להיכנס בתו הנכון והמשיכה לזייף לאורך כל השיר ברמה מביכה שהכאיבה לאוזן. הסיפור הזה זה גרם לכך שבפעם הראשונה בריטניה סיימה את התחרות במקום האחרון ובלי נקודות. לאחר התחרות היא הטילה את האשמה על הסאונד הגרוע וסיפרה שהיא לא הצליחה לשמוע את עצמה שרה. חבל שאנחנו לא יכולים להגיד אותו דבר.

 2003: אוקראינה

האוקראינים מאוד שמחו להצטרף לאירוויזיון, וחיפשו את השיר שייתן להם הופעת בכורה מוצלחת בתחרות. אז מה יותר מוצלח מלפנות ליוצרים שכבר זכו בתחרות? ככה הם הגיעו לצביקה פיק שהלחין את דיווה, ויחד עם גרושתו מירית שם אור הם כתבו את Hasta la vista בסגנון הפופי שהתאים להצלחה של פיק בשנות השבעים והשמונים וכבר לא היה רלוונטי ל-2003. הזמר אולקסנדר ביצע את השיר בקול בכייני, ובטח אמר לעצמו שזה יהיה נהדר לבלוט מעל כולם עם רקדניות גרועות מאופרות בכבדות, נערת גומי שמתקפלת על פטיפון וטיל חלל ברקע.

2003: אוסטריה

אלף פוייר הוא איש מוכר באוסטריה. מדובר במגיש תכניות רדיו וטלוויזיה שידוע בעיקר בגלל הפה הגדול שלו. משהו בסגנון הנתן זהבי שלנו. באופן מפתיע, הוא החליט להגיש שיר לקדם אירוויזיון האוסטרי, ניצח, ונסע לתחרות בריגה. Weil der Mensch zählt הוא בגדול שיר שמדבר על ג'וקים ונודלס, ועל הבמה היו גם בובות של חיות והופעה הזויה לחלוטין שהובילה אותו למקום השישי והמכובד.

2006: ליטא

להקת LT United פספסה את הקונספט של התחרות ועלתה לבמה באתונה עם השיר We are the winners of Eurovision לפני שבכלל פנו לנקודות השיפוט ברחבי אירופה. כנראה שהנחישות משתלמת, כי בתוספת הגבר שרוקד כמו הדוד המביך בחתונות, ליטא סיימה במקום השישי והגבוה ביותר שלהם אי פעם - דבר שכנראה ישתנה השנה ברוטרדם (תכף נגיע גם לזה).

2006: פינלנד 

פינלנד נחשבת לאחת המדינות הכושלות ביותר באירוויזיון, ולא ברור אם זה בגלל השפה הלא נעימה לאוזן או שהם פשוט לא יודעים לבחור שירים. בשנת 2006 הם החליטו לשלוח לאירוויזיון את מה שהם יודעים לעשות הכי טוב - שיר בסגנון מטאל - משהו שלא קרה בתחרות עד אותה שנה. השיר Hard rock hallelujah בעל המסרים הנוצריים המובהקים בביצוע של לורדי - להקת מטאל  שלא היית רוצה לפגוש בסמטא חשוכה ואף אחד לא באמת יודע איך הם נראים מתחת למסכות.

 

2007: אוקראינה

חוזרים לאוקראינה. השיר Dancing lasha tumbai שבוצע באנגלית, גרמנית וג'יבריש מדבר בגדול על כלום ושום דבר, אבל ורקה סרדוצ'קה, דמות דראג דודתית סובייטית סוטה עם כוכב על הראש,  הצליחה להרים את האולם בהלסינקי היישר אל המקום השני בתחרות והפכה לאייקון של קהילת הלהט"ב בכל העולם, וכזכור, בשנה שעברה, 12 שנה אחרי ההופעה ההיא, זכינו לראות אותה מבצעת באירוויזיון בתל אביב את השיר Toy בסגנון סובייטי.

2008: אירלנד

אירלנד נחשבת למלכת האירוויזיון עם שבעה ניצחונות, אך כמו בריטניה, גם היא לא הצליחה להתקרב לצמרת ב-20 השנים האחרונות. בשנת 2008 הם החליטו לשלוח שיר מחאה בשם Irlande douze pointe שמחה על ההתעלמות של אירופה מאירלנד ושהאירוויזיון הפך לקרקס של מדינות מזרח אירופה. את השיר ביצעה בובה קטנה של ציפור מכוערת שיושבת על אסלה ואף משחררת נפיחה הגונה באמצע השיר בליווי רקדניות לא מוכשרות בעליל בתלבושת נוצות בצבעי הדגל האירי ובסגנון הקרנבל בברזיל. או בקיצור - קקפוניה מפוארת.

2017: מונטנגרו

זה נכון שאומרים שהאירוויזיון הוא מעוז קהילת הלהט"ב, אבל סלאבקו ממונטנגרו כנראה לקח את זה צעד אחד רחוק מדי ועלה לבימת האירוויזיון לבוש בחצאית כחולה שירדה ומתחתיה גילינו מכנסיים עם מלא נצנצים, חולצת רשת שקופה, חמוש בצמה ארוכה על הראש שהיוותה חלק בלתי נפרד מהריקוד ההליקופטרי שלו. תוסיפו שיר מחריד בקצב הדיסקו וביצוע בינוני מינוס, ותקבלו את המקום ה-16 בחצי הגמר בקייב. טראש על גבול הקאלט.

2020: ליטא

והנה הסיבה האמיתית למצעד הזה: לאירוויזיון הקרוב תשלח ליטא את להקת The roop, להקה שהוציאה שני אלבומים וזכתה לפני שבוע בקדם המקומי ותטוס לייצג את המדינה שמעולם לא נכנסה לטופ 5 עם השיר On fire. מדובר בשיר מקפיץ בביצוע זמר עם אישיות שאתם יכולים לאהוב או לשנוא - אך בטח לא להתעלם ממנה. מאז בחירתם הם מטפסים בטבלאות ההימורים וכרגע נמצאים במקום השני כמנצחים אופציונליים. בהחלט יש מצב שהשיר הזה יביא את ליטא לתוצאה הטובה ביותר בתולדותיה.