ארז ברזוליק (צילום: זיו שדה)
"לליטוש הטקסט יש השפעה על הפיכת השיר ללהיט". ארז ברזוליק | צילום: זיו שדה

שוב שלום לכולם. לא מעט חבר'ה צעירים ומוכשרים ממשיכים לפנות אלי עם שאלות חשובות לגבי כתיבת שירים, שיתופי פעולה עם אמנים ובכלל. אני ממשיך לרכז כמה מהשאלות והתשובות בסדנה מיוחדת. הפעם נעסוק בשלושה נושאים מעניינים: 1) עריכת טקסטים, 2) ספקות, הרהורים ,ביטחון עצמי ויצירה, 3) שותפים לדרך מוזיקלית.

עריכת טקסטים

בשנים האחרונות בהפקות היותר רציניות ובז'אנרים שבהם יש חשיבות לצד האמנותי מקובל להצמיד ליוצר השירים פזמונאי מקצועי שיעבור אתו על הטקסטים ויעזור לו להפוך את השירים ליותר טובים. רבים שואלים אותי מהם בעצם תפקידיו של עורך הטקסט ובמה הוא יכול להועיל לטיבו של להיט הרדיו המצוי. בעיניי עורך טקסטים טוב משמר את רוח השיר המקורית ודואג להשביח את הקיים. מדייק את המבנה , מלטש את החריזה ומעמיק את האמירה והמסר כל זאת בעזרת שליטתו בשפה על רבדיה ומעמקיה.

האם נגיעה של עורך מקצועי יכולה להפוך שיר ללהיט? בתוך סך המרכיבים שיוצרים להיט ,לטקסט מלוטש ומהודק יכולה להיות משמעות לא קטנה. כמה דוגמאות לשירים שעברו עיבוד טקסט תחת ידי: "לא אומרת כלום" של מטרופולין, "אל תדאגי לי אמא" של פבלו רוזנברג, "הרבה פנים" של רמי קלינשטיין, "אני אשתנה" של ירמי קפלן ו"אהבה" של דנה ברגר.

ספקות, הרהורים ,ביטחון עצמי ויצירה

הרבה פעמים שואלים אותי איך אפשר לדעת ששיר טוב ואיך לא לתת לעולם לשגע אותנו או להוריד לנו את הביטחון? במשך תהליך היצירה טוב ליוצר להיות בסוג של ספק ובדיקה עצמית. גבהות לב ועיוורון לא עושים טוב לשום יצירה. מותר לשנות, צריך לדעת שזה לא פשע למחוק, לכתוב מחדש ולשפר. אפשר להיות פתוחים לפידבקים אבל לא חייבים ליישם אותם.

ברגע שמסתיים תהליך הכתיבה,העיבוד או ההקלטה על היוצר להאמין ביצירתו כאילו מדובר במשהו מושלם שישנה את העולם! לא תמיד העולם מסכים איתנו אבל זו כבר בעיה שלו. אם נאמין במה שיצרנו בסוף גם העולם ישתכנע...

שותפים לדרך מוזיקלית

דנה ברגר ב"סופר נני"
מוכשרת. דנה ברגר

למרות שאולי נדמה לכם שאתם הכי מוכשרים בכתיבה,הלחנה,שירה ונגינה - יש סיכוי מסוים שכישרונכם ייחודי ומתבלט רק בתחום אחד או שניים מאלו שמניתי. לפעמים אתם מלחינים מנגינות נפלאות, אך המילים שאתם מסוגלים לכתוב ממש לא באותה רמה. אתם יכולים להיות זמרים נהדרים עם כישרון מוכח לכתיבת טקסטים, אך חוסר יכולת לכתוב מלודיה פשוטה.

חשוב שתדעו שיצירה משותפת עם אמנים שמשלימים אתכם יכולה לגרום לכם להשתכלל ביחד ולמתוח את גבולות ההשראה למקומות חדשים לחלוטין ולהיות תענוג מרגש וממכר. כמו שנגינת הרכב בחדר החזרות יכולה להטעין כל שיר באנרגיות אין סופיות כך יצירה משותפת יכולה להיות בדיוק הדבר שחיפשתם.

>> הסדנה של ברזוליק על נושאי כתיבה והשפה העברית

>> הסדנה של ברזוליק על כתיבת שיר למנגינה והעברת שיר לאמן