שושנה דמארי Vs יפה ירקוני

יש הרבה יותר במשותף מאשר במחלוקת בין הדיוות הראשונות של הזמר העברי - שושנה דמארי ויפה ירקוני. שתיהן היו כוכבות עוד לפני קום המדינה, שתיהן נהגו לשיר בפאתוס לפני חיילינו בחזית, לכל אחת יש כמות אדירה של קלאסיקות ברפטואר (״כלניות״, ״צריך לצלצל פעמיים״, ״באב אל וואד״, ״האמיני יום יבוא״) ושתיהן זוכות פרס ישראל בתחום הזמר העברי. למרות כל המצוין לעיל, שמועות עיקשות במהלך השנים טענו כי בין השתיים הייתה יריבות שקטה אך עמוקה. מדובר בתקופה שהרבה לפני עידן הרשתות החברתיות מה שאומר שאין בנמצא פוסטים משחירים בין השתיים, אבל מדורי הרכילות במהלך השנים מלאים בסיפורים, דוגמת הפעם בה השתיים הופיעו באירוע פרטי בו מנחה הערב הציג אותן כ״שתי זמרות גדולות על במה אחת״ ושושנה אמרה בתגובה ״אני רואה כאן רק זמרת אחת״. קשה לשכוח גם את ההופעה משותפת בתוכנית האירוח של דן שילון בה הן ביצעו יחד את השיר ״כשהיינו ילדים״ והתקשו לפרגן זו לזו תוך כדי הביצוע או בראיון שקדם לו.

מי שמכונים ״מקורבים״ טענו כי לאורך כל השנים דמארי טענה שירקוני היא בסך הכל ״פרפורמרית״ ולא זמרת. מצד שני - השתיים גרו במשך שנים רבות באותו הרדיוס במרכז תל אביב שמרו על קשרי ידידות, וכאשר ירקוני הייתה עורכת מסיבות ראוותניות בביתה, דמארי הייתה מתייצבת. אז האם באמת היה סכסוך? לצערנו כבר אין את מי לשאול. דמארי הלכה לעולמה בשנת 2006 וירקוני נפטרה בשנת 2012. מה שבטוח - שתיהן השאירו אחריהן מורשת נפלאה.

עפרה חזה Vs ירדנה ארזי

ללא ספק הסכסוך המפורסם ביותר בתולדות המוזיקה הישראלית בפרט והתרבות הישראלית בכלל. יש שיגידו שהסכסוך הזה הוא זיוף אחד גדול שהתקיים בין מחנות המעריצים השרופים של שתי הכוכבות הגדולות ביותר של שנות השמונים אבל נראה שבפועל היו דברים בגו. הרגע הזכור ביותר הוא תקרית הדיו בפסטיבל ״עיר הנוער״ של 1985 - ירדנה ארזי ירדה מהרכב שהסיעה אותה להופעה באירוע הנחשב ופסעה אל עבר הבמה מול קהל מעריצים שיצא מדעתו. אל הקהל ההומוגני של מחנה ארזי הסתננה מעריצה שרופה ממחנה עפרה חזה וירתה אל עבר השמלה הלבנה של ירדנה שלושה סילונים של דיו כחול. השמלה הלבנה יצאה מכלל שימוש, תלונה הוגשה במשטרה וכל כותרות העיתונים עסקו רק בזה. בצלאל אלוני, מנהלה המיתולוגי של חזה, טען כי כל האירוע היה פרובוקציה מכוונת של מחנה ארזי לקידום אלבומה שיצא באותה תקופה.

התמודדות מרה נוספת נרשמה בקדם אירווזיון 1983, אז התמודדו השתיים ראש בראש על הזכות לייצג את ישראל. עפרה חזה ביצעה את ״חי״ (שהוצע בתחילה לירדנה) וירדנה ביצעה את ״שירו שיר אמן״. בסופה של ההתמודדות ניצחה חזה את ארזי בפער של נקודה אחת בלבד. שמועה עיקשת טוענת שארזי קיבלה מידע כי הניצחון ניתן לחזה בעקבות טעות בספירת הנקודות, מה שבוודאי לא תרם ליחסים. היריבות בין השתיים, בין אם היו מעורבות בה באופן ישיר או עקיף, מילאה את מדורי התרבות והרכילות וכל אירוע הפך לפרשה. עפרה חזה נפטרה במפתיע בשנת 2000 כתוצאה מסיבוך של מחלת האיידס. מאז מותה של חזה, ירדנה ארזי מרבה לדבר בשבחה בראיונות ואף סיפרה לפני מספר שנים כי לאחר ששני הוריה נפטרו בהפרש של 5 ימים, חזה התקשרה לנחם אותה והשתיים ניהלו שיחה פתוחה מלב אל לב.

דקלון Vs רמי דנוך

כנראה שמדובר באחד הסכסוכים הארוכים שידעה תעשיית המוזיקה הישראלית והוא משלב את כל החומרים מהם עשויה דרמה טובה - חברות, בגידה ומוזיקה. כבר 40 שנה ששניים מהאבות המייסדים של המוזיקה המזרחית - סולן להקת ״צלילי הכרם״ דקלון (יוסי לוי) וסולן להקת ״צלילי העוד״ רמי דנוך - אפילו לא מסוגלים לשבת באותו חדר זה עם זה. במקרה הזה גם המקור לסכסוך ידוע לכל. באמצע שנות השבעים הוציאו שתי הלהקות את אלבומי הבכורה שלהם שכללו במקרה או שלא חידושים לאותם השירים ובראשם גם עיבוד דומה לשיר של נתן אלתרמן ״חנהל׳ה התבלבלה״, שהפך ללהיט ענק. אלבומם של ״צלילי העוד״ הקדים את זה של ״צלילי הכרם״ בשלושה חודשים ודקלון טען להעתקה וגניבה של הרעיון שלו היות והוא סיפר לדנוך על הכוונה להקליט אלבום מסוג זה.

דנוך התייחס לדברים בראיון שהעניק ל״מעריב״ בשנה שעברה ואמר: ״אנחנו הוצאנו את האלבום שלושה חודשים לפני 'צלילי הכרם'. כל מה שהם מספרים על כך שהם היו ראשונים, זה שקר וכזב. אף מילה אינה אמת". מאז מצויים השניים בסכסוך מתמיד על קרדיט וזכות ראשונים, השנה הם אפילו לקחו יוזמה והשתתפו בתכנית ״הקופסה״ ששודרה בקשת 12, בה הגיעו שניהם לטיפול זוגי אצל מגשר שניסה ליישב את הסכסוך אך ללא הצלחה. נראה שיש סכסוכים שנועדו להישאר בלתי פתירים.

זהבה בן Vs אתי לוי

במקרה של הסכסוך בין זהבה בן ואתי לוי, רב הנסתר על הגלוי. הרי ככה זה בין תאומות - הדברים המעניינים ביותר כנראה קרו עוד בילדותן בשכונה ד׳ בבאר שבע. זהבה בן הייתה הראשונה לפרוץ ולהפוך לכוכבת גדולה באמצע שנות התשעים, היא כיכבה בסרט ״טיפת מזל״, ביצעה את  שיר הנושא שלו ושיחררה בהמשך שורה של להיטים כמו ״אהבה אסורה״, ״מלך אמיתי״ והחידוש ל״זמר שלוש התשובות״ של רבקה זוהר. אתי השתרכה מאחור ונחשבה למוכרת רק בקרב חובבי הז׳אנר המזרחי ה״כבד״ יותר.

בתחילה הן היו חברות טובות ואפילו שיתפו פעולה בשיר ״דף חדש״ מקדם האירווזיון של 1992, אבל במהלך הדרך משהו השתבש. לאחר שהגיעה לתמוך בזהבה שנקלעה למצב כלכלי קשה, התראיינה אתי לוי וטענה כי היא לא בקשר עם אחותה וגם לא מעוניינת לחדש אותו. בהמשך היה ניסיון לחדש את היחסים והן אפילו השתתפו לפרסומת של חומוס בה הן עושות ״סולחה״ אך גם זה לא החזיק. בזמן שהצטלמו שתיהן לריאליטי ״לה לה לנד״ הקשר חודש ושוב נותק. סטטוס היחסים בין השתיים לא ברור כרגע אך למעשה לא באמת היה ברור מעולם. כולנו תקווה שהן קוראות את הכתבה יחד וצוחקות מעל צלחת חומוס.

ליאור דטאוקר Vs עידן יניב

השנה היא 2005, ועידן יניב, אז זמר צעיר ואלמוני מוציא את השיר ״חושב עליה״. הבלדה הממכרת שעתידה להפוך ללהיט הכי גדול בקריירה שלו (בינתיים), יצאה כסינגל השלישי מתוך אלבום הבכורה שלו. בתחילה השיר לא עורר עניין ולא זכה להשמעות ברדיו, אך מספר חודשים עברו והשיר נכנס לפלייליסט של גלגלצ, זכה להשמעות בלתי פוסקות והפך לאחד הסימנים הבולטים לפריצת המוזיקה הים תיכונית אל המיינסטרים באותה תקופה. לאחר הפיכת השיר ללהיט הגדול של השנה, עידן יניב הוא כבר כוכב ענק (דמיינו את סטטיק ובן של היום) אבל האיש איתו הוא מבצע את השיר נשכח מאחור. ליאור דטאוקר, מדבב וזמר אלמוני, כתב והלחין את ״חושב עליה״ והציע אותו למנהליו של יניב. כשהשיר הפך ללהיט הוא גם הופיע מספר פעמים עם יניב בטלוויזיה, אך בהמשך נעלם כלא היה.

בראיון שהעניק בשנת 2009, סיפר דטאוקר על הסיבה בגללה הוא לא זכה לקרדיט הראוי על השיר: "כל מי שעמד מאחורי השיווק של עידן הוציא המון כסף למענו, כי הם רצו לקטוף את הפירות. ברגע שהשיר מאוד הצליח, הם התעלמו מחלקי כי היה להם נוח לשים את הפוקוס על עידן. היום הייתי פועל אחרת, אז הייתי תמים". כשנשאל על ידי המראיינת האם היה מסכים לבצע שוב דואט עם זמר אחר, ענה בצורה חד משמעית כי זה רק עם ״חוזה חריף מאוד״. מצידו של יניב הקפידו לאורך השנים להימנע מדיבור על הנושא. האם היחסים בין השניים חזרו למסלול? זאת שאלה שנשארה פתוחה.

ישי לוי Vs שיר לוי

עוד סכסוך שמשלב בין המקצועי למשפחתי יחד עם עבר של סמים ואלימות. ישי לוי, אחד הזמרים הגדולים בתולדות הזמר המזרחי (״רעיה״, ״ריקוד רומנטי״, "האחת שלי" ועוד רבים), שבעברו הסתבכויות עם החוק, סמים ואלימות בתוך המשפחה, התבקש להגיב בתקשורת לקריירה המוזיקלית החדשה של בנו שיר. ישי סירב לפרגן לשיר ואמר שלמרות שבנו יותר טוב מחבריו לז׳אנר הוא עדיין לא מקשיב לו כי הוא ״לא עבר מספיק בחיים״ כדי להיות מוזיקאי. שיר נפגע עמוקות מאביו ולא נשאר חייב, בשורה של ראיונות שנתן לאורך שנים הוא מספר על העבר הקשה עם אביו - העובדה שעד גיל ההתבגרות חשב שהוא אחיו ולא אביו וגודל על ידי סבו וסבתו, על כך שראה אותו ״מחוק״ מסמים, על האלימות נגד אימו ועוד ועוד.

בעקבות הדברים הקשים של שני הצדדים נוצר נתק מוחלט בין השניים ובראיון שהעניק ישי לוי ליונתן ריגר, הצהיר: ״אני רוצה שהבן שלי יבקש ממני סליחה״. הסולחה הגיעה רק בשנת 2013, לא לפני ששיר חשף עוד קצת על מימדי הנתק: ״אין ספק שהבלגן בתקשורת וחוסר הפרגון מצידו והסכסוך בינינו עשו לא טוב ליחסים. אף פעם הם לא היו כאלה טובים, אבל עכשיו זה החמיר״. ישי ושיר לוי השלימו באירוע השקת אלבומו של שיר ובשנת 2017, ישי אפילו הכניס את שיר לחופה. תמשיכו ככה.

רון נשר Vs סטטיק ובן אל

הוא בוודאי לא ישמח לשמוע את זה אבל הראפר רון נשר מוכר בעיקר בזכות הסכסוך המכוער שלו עם הצמד סטטיק ובן אל והרבה פחות בזכות המוזיקה שלו. תולדות הסכסוך: נשר אירח את סטטיק ובן אל בלהיט ״#דוביגל״ שיצא בשנת 2015 והפך ללהיט מטורף שצבר מאות אלפי צפיות ביוטיוב. סטטיק ובן אל, אז שני מוזיקאים אלמונים יחסית שלא הכירו זה את זה, שיתפו פעולה לראשונה בשיר ששמו הוא מחווה לשחקן הקאלט וגילו שהכוח שלהם כצמד גדול בהרבה מאשר בנפרד. סטטיק ובן אל הכו בברזל בעודו חם ויצאו לקריירה משותפת וכמעט חסרת תקדים בפופ הישראלי שכוללת להיטי ענק כמו ״כביש החוף״, ״זהב״, ״טודו בום״ ועוד. נשר שפירגן לצמד בתחילה, הקפיד לספר כי הוא זה ששידך בין השניים והוא רואה בעצמו כאחראי להצלחה, טענה שסטטיק ובן אל התנערו ממנה. הצמד טוען שהשידוך בכלל נעשה על ידי המפיק ג׳ורדי (ירדן פלג) ולא בדיוק הקפידו לפרגן בחזרה לקריירה של נשר. הראפר לא נשאר אדיש והתחיל לתקוף אותם בשורה של פוסטים חריפים תחת הכותרת ״האמת של רון נשר״.

הסכסוך החריף כאשר בשנה שעברה נשר הוציא שיר בשם ״משפט משיר״ וטען שאם הוא יגיע לרבע מיליון צפיות ביוטיוב כל ההכנסות ממנו יופנו לעמותת ״תקווה ומרפא״, הוא ביקש מסטטיק ובן אל  לקדם את השיר אך האחרונים סירבו. נשר התראיין לתוכנית ״הצינור״ עם גיא לרר שם קילל את הצמד במשך דקות ארוכות (״בן אל הוא עבד כי ימלוך״, ״הם מייצרים זבל טהור״) ובתחילת השנה הגדיל לעשות והוציא את השיר ״לירז ובת אל״. הקטע הלוחמני שמכונה בשפת ההיפ-הופ ״דיס טראק״, מורכב כולו מבדיחות נמוכות יותר ופחות על סטטיק ובן אל (״הייתי מנסה גם לדבר פה לבנאל/ אבל הוא לא קורא עברית ומוגבלים אני לא מקלל/ חוזרים אחורה ל2015/ שיניים עקומות נראה כמו ילדה בת 16״) ושבחים על כשרונו הענק של נשר. לאורך כל המתקפות האלה הצמד המצליח שמר על שתיקה ממנה חרגו לרגע רק בשיר ״נמסטה״ בו הם שרים: ״לא רואה, לא שומע, לא מגיב. אם זה לא בחיוך אז אני לא מקשיב. לא מבין מה הקשר, גם כשמדובר ב...*קול של נשר* (לא מגניב)״. ככל הידוע לנו הסכסוך הזה טרם הסתיים וכל שנותר הוא להמתין במתח להתפתחויות שבוודאי עוד יהיו בהמשך.


עידן עמדי Vs עדי ביטי

הרשתות החברתיות ששולטות בחיינו הפכו את הסכסוכים בין המוזיקאים לפומביים יותר. בדיוק כמו העימות המתוקשר בין הזמר, השחקן ובוגר ״כוכב נולד״ - עידן עמדי וכוכבת הנוער בוגרת ״בית ספר למוזיקה״ עדי ביטי. תולדות הסכסוך בשנת 2016, אז הוציאה ביטי בת ה-15, את הקליפ לשיר ״ירח מלא״ שכלל לא מעט תלבושות פרובוקטיביות ותנועות ריקוד שיש שפירשו כסקסיות מדי לגילה הצעיר. הקליפ הצליח להרים לא מעט גבות, בין היתר גם את אלה של עמדי שהקדיש לו פוסט, בו כתב בין היתר: ״הדבר העצוב הוא שהיא לא מבינה את הנזק. אני בספק אם ההורים מבינים. גיא פינס ישדרו ויעשו יחסי ציבור מעולים. זה אחלה צהוב למכונה. את הדאונים, התקפי הקנאה והדיכאונות ביטי כנראה תחווה לבד. בסופו של יום מתחת לאיפור, לכוריאוגרפיה מאמריקה, ולמיליוני הצפיות ביוטיוב, יש ילדה, ביישנית עדיין שמנסה להוכיח לעולם שהיא כבר גדולה".

הפוסט של עמדי הצליח לייצר לא פחות רעש מהשיר עצמו והגיע כמובן גם אל ביטי עצמה שפרסמה פוסט תגובה בו כתבה כי בעבר העריצה את עמדי אבל עכשיו היא כבר ממש לא. ״מאוד התפלאתי מתגובתו של עידן. הוא מכיר אותי כבר מלפני כמה שנים ויצא לנו להופיע ביחד עוד כשהייתי בת 11. הוא קצת זכה לראות את התשוקה שיש בי להופיע ולבטא את עצמי כאמן וזמרת. איש לא זרק אותי בכח בגיל שלוש לבמה ואמר לי להופיע!". ביטי לא שכחה גם להתייחס למהות הטענות: "אני חושבת שבהחלט יש לגיטימציה לקליפ כזה, אין בו שום דבר פסול ולא הגון כמו שאין שום דבר פסול בללכת עם בגד ים לים כי זה מה שנהוג בעולם. אין בקליפ דברים שלא הולמים את גילי וניתן לראות בכל מקום בנות שלבושות באותה הצורה. מי שחושב אחרת הוא היוצא דופן! צר לי להגיד שמי שלוקח את הקליפ למקום פרובוקטיבי צריך קצת לבדוק את עצמו. הקליפ כולו העצמה לגיל הנעורים". עמדי הגיב ישירות לפוסט של ביטי וכתב: "עדידי שלי יקרה, תקראי שוב ותביני שאין לי מילה אחת רעה נגדך. זה כל מהות הפוסט. הדבר האחרון שרציתי הוא לפגוע בך. הכאב שלי הוא על מה שנגרם מכל המשחק שאיבד פרופורציות בתעשייה הזו". מקורות מדווחים שהסכסוך הסתיים בשיחת טלפון בה עמדי התנצל בפני ביטי ומאז הכל שקט ושלווה בגזרה הזו.

אביב גפן Vs אייל גולן

את הסוף של הסכסוך הבא כולנו מכירים, אבל רק בשביל להבין למה החיבור בין אביב גפן ואייל גולן כל כך מפתיע אנחנו צריכים לחזור להתחלה. כחלק מקידום העונה האחרונה של ריאליטי השירה ״דה וייס״ העניק אביב גפן ראיון למגזין ״7 לילות״ ובו בחר לדבר על אייל גולן לא מעט: "הייתי שמח שאייל גולן יבוא לצילומים של 'דה וויס'. חבל שזה נפל לו באותה התקופה של עבודות השירות. אייל הוא בדיוק מאלה שמנסים לשפוך בנזין על השד העדתי כי זה משרת אותם". כבר התחלנו ברגל שמאל. אייל גולן החליט שלא לעבור בשתיקה על הראיון של אביב וכתב פוסט תגובה ארוך (מאוד) ולא פחות מעליב. בין ״שיאי״ של הפוסט אפשר למצוא: "יום אחד אני מקבל ממך הודעה בסמס שאתה ואשתך והילד יוצאים לסוף שבוע באילת ואם אני מכיר שם בית מלון ואם אני יכול לסדר לך מחיר טוב [...] המקבילה שלך מבחינתי היא חנין זועבי!!!”. הדם הרע בין השניים ממש לא הפסיק שם וכאשר באחת התוכניות של הריאליטי בו שפט, גפן תקף את שירו של משה פרץ (״טיסה 5325״), גולן התראיין לירון אילן ואמר שלגפן אין את הדבר החשוב ביותר שאמן צריך וזאת היכולת לפרגן לקולגות. מאוחר יותר באותה שנה גפן הגיב לביטול ההשתתפות של אייל גולן בעצרת התמיכה בחייל היורה, אלאור אזריה, וכתב בפוסט ״מי שמאמין לא מבטל״ - עקיצה ברורה לעבר גולן והלהיט שלו ״מי שמאמין״.

למרות הסכסוך המתוקשר, באוקטובר 2017 נחשף כי גפן וגולן יובילו תכנית ריאליטי שירה חדשה בערוץ 12: "אביב או אייל". מאז כבר נחשפו גם הפרטים על הפורמט החדש, שתוכנית הבכורה שלו תושק בקרוב, ובו על מנת לעבור לשלב הבא על כל מתמודד להשיג הסכמה של אביב – וגם של אייל. גם יוצרי הפורמט הבינו שההסכמה הזו לא תגיע בקלות ולכך גויסה מירי מסיקה לתפקיד הבוררת שתכריע את הכף במקרים שבהם השניים לא יסכימו. איך הביף הזה יראה על המסך? אנחנו לא יכולים לחכות.