אנה זק עברה השבוע לראשונה פלייליסט גלגלצ עם "לך לישון", השיר החדש שלה אותו הפיק לה ג'ורדי וכתבו רון ביטון ואיתי שמעוני. אני בדרך כלל משתדל לא לתת יותר מדי קרדיט לתחנת הרדיו של הצבא, אבל כמו שזק אמרה בעצמה באינסטגרם - "זו אבן דרך משמעותית" בשביל מי שנתפסת קודם כל ככוכבת רשת ולא זמרת.

עבור מי שעד עכשיו שלטה בפלטפורמות כמו טיקטוק או יוטיוב, הצלחה רדיופונית היא כזו שיכולה לגרום לטייטל שלה להתחלף ל"זמרת" או "כוכבת פופ". אצל נועה קירל, למשל, "פאוץ'" הפך אותה ממלכת הנוער שהורים מנסים להרחיק מהילדים לקונצנזוס גם בחתונות של בני 30 ונושא שיחה לגיטימי בכל ארוחת שישי משפחתית. למרות הכניסה של זק לפלייליסט ואישור הממסד המבוגר - לא בטוח שהפעם זה המקרה.

אז למה מכל השירים שלה דווקא "לך לישון" תפס את האוזניים של העורכים המוזיקליים? הקלידים לאורך השיר מזכירים מדי את "Fade To Grey" מהאייטיז, והוא נשמע קצת יותר ייחודי ואיכותי משאר שירי הפופ היחסית גנריים שהוציאה. עם זאת, לא מדובר בשיר חדשני למדי: יש בו את השטיק ששמענו כבר כמה פעמים השנה - הובלות לפזמון שמשלבות קול של גבר ("מועבט" ו"ממתק" הן הדוגמאות הבולטות), וגם התנועות בפזמון שיעבדו טוב עם הטיקטוק לצד מסר פמיניסטי חמוד ("בוא תראה מה פספסת, בוא תראה").

אבל האם זה השיר שיגרום לאנשים לסובב ראשים כמו ש"זוט עני" של אלה לי או "טודו בום" של סטטיק ובן אל עשו? כנראה שלא. אם נחזור רגע לפאוץ' - בו היה תחכום שהביא את הטראפ-הטורקי ששולב עם מסר של "רק אני והפאוץ' - לא צריכה אף אחד". במקרה של אלה לי, היא הייתה זו שהביאה את בשורת הקיי-פופ והסלנג האינטרנטי למיינסטרים בישראל.

לכל אחת מהן יש את הזהות עליה תפסה בעלות בפוליטיקת הזהויות של מוזיקת הפופ בארץ. אז מה אנה מביאה לשולחן? כרגע, לא יותר מדי. השיר החדש אמנם כולל את המסר המשחרר של "תאכלי מה שבא לך", אבל הוא לא מקורי וגם לא עובר חלק בגרון כשהוא ממומן על ידי גלידת גולדה. אם סמסונג היו נותני החסות של הקליפ, היינו רואים את אנה אוכלת גלידה והמבורגר בקליפ? מספיק שהתשובה תהיה "אולי" בשביל לערער על האמינות.

בעולם המוזיקה, לעומת הטיקטוק, אנשים מעריצים זמרים בגלל הדמות שלהם והסיפור שהם מספרים. זה לא דומה לסרטון חמוד שאורך כמה שניות. "לך לישון" הוא, כאמור, בהחלט התקדמות מוזיקלית יפה - אבל זה עדיין לא נשמע כמו הגיים צ׳יינג׳ר של זק, גם אם ינוגן כמה פעמים ביום בתחנה המואזנת ביותר בישראל. לצערי, תעשיית הפופ בישראל מתנהלת מלהיט-ללהיט, ובודדים האמנים שיש להם קריירה אמיתית מהבחינה הזאת. הרלוונטיות של רובם תלויה במידת ההצלחה של השיר הבא שיוציאו, ואנה זק צריכה לוודא שאת זה היא לא מפספסת.