ביונסה ואנדרה 3000 – "Back To Black"

אין תמונה
פחות זוועה ממה שנדמה היה. ביונסה
מסתבר שחברת התקליטים של דאפט פאנק היא לא היחידה ששמה לאחרונה מיליוני דולרים על שיווק מאסיבי של אלבום מצופה, אלא גם מפיקי הסרט המדובר "גאסטבי הגדול" (בכיכובו של לאונרדו דה קפריו), שדאגו לטפטף לנו בחכמה שבועות האחרונים קטעים מתוך הפסקול הזוהר ועמוס הכוכבים שלו.

כמובן שהבוס הגדול ג'יי זי, שמתפקד גם כמפיק הסרט עצמו ולא רק הפסקול, שמר את התרומה לפסקול של ושל האישה שלצידו לסוף, ואת הקטעים בהם הם לוקחים חלק אפשר לשמוע רק עכשיו כחלק מהשמעת הבכורה המלאה לפסקול באתר NPR.

לא מעט מילים כבר נכתבו ברשת השבוע בגנות הקאבר של ביונסה ואנדרה מ"אאוטקסט" ל "Back To Black", הקלאסיקה המושלמת של איימי ויינהאוס, כולל מאביה של המנוחה,, למרות שמה שהסתובב באינטרנט עד כה היו שתי דקות עמוסות ג'ינגלים מציקים מתוך תוכנית הרדיו של מארק רונסון, שכתב והפיק במקור לווינהאוס וזכה להשמיע את הקטע בבכורה. עכשיו, עם הגרסה הסופית והאפלולית באוזן, אפשר כבר להגיד בוודאות שהגרסה ה"מחוררת" שכולם דאגו לפרסם בבלוגים שלהם השבוע עשתה די עוול לקאבר הזה, שנשמע בהתחלה כמו הדבר הכי זוועתי וחסר אחריות שביונסה ואנדרה הוציאו תחת ידיהם, ועכשיו פשוט נשמע כעוד גרסת כיסוי סבירה של שני סופרסטארים לשיר שעדיף היה שלא לגעת בו מלכתחילה. מה שבטוח, מדובר בקאבר מוצלח הרבה יותר מזה הקברטי שעושה אמילי סנדה ל "Crazy In Love", גם הוא בפסקול כמובן.

למזלנו, יש גם לא מעט קטעים מעולים בפסקול הזה. הקטע הפותח של הבעל "100 $ Bill" הוא ג'יי זי במיטבו, שאחרי תקופה ארוכה ללא הפקה מושקעת בחוץ (שלא הוקלטה ספונטנית בלילה אחד על ביט קיים) נותן בראש עם קטע היפ הופי, שמשלב בין נגיעות אלקטרוניות עדכניות לסמפולים ממוזיקת פיפטיז באווירת סרט, וחייב לציין גם את אלה של לנה דל ריי ("Young And Beautiful"), פלורנס וולש ("Over The Love"), ג'ק ווייט שמחדש את "Love Is Blindness" וסיה פולר שסוגרת בכבוד עם "Kill & Run" המעולה.



 

אלישיה קיז – "Fire We Make", "New Day"
רגע לפני שהיא מגיעה אלינו להופעה בארץ אליה נמכרו כל הכרטיסים, מוציאה אלישיה קיז השבוע שני קליפים במקביל, שאמורים לקדם את אלבומה האחרון "Girl On Fire" וגם את סיבוב ההופעות האירופאי שלה שנפתח בעוד כשבועיים.

הקליפ הראשון והרטרואי הוא ל -"Fire We Make" בלדת ארנ'בי קלאסית מוצלחת בו היא מארחת את זמר הסול מקסוול. השני הוא קליפ קצת יותר אורבני ועכשווי, שמשלב בקטעים מהופעות לקטע ההיפ הופי שלה "New Day", שכבר יצא בשנה שעברה כקליפ ליריקס, וגם סומפל לפזמון של שיר של פיפטי סנט באותו שם.

 

קרלי ריי ג'פסן וניקי מינאז' – "Tonight I'm Getting Over You"
אחרי מיליונים של צפיות ביוטיוב, וכמו רבים לפניה, גם קארלי ריי ג'פסן מתחילה לגלות לאט לאט את העולם האכזר שמחוץ לרשת. העולם בו אשכרה צריך קצת יותר מלהיט אחד מוצלח בשביל להחזיק קריירה יציבה. נכון לעכשיו, לא הצליחה הזמרת הקנדית לפצח שוב את הנוסחא שהפכה אותה לסנסציה ויראלית (אולי עוד סרטון ליפסינק של ג'סטין ביבר?), והסינגלים שהוציאה עד כה נפלו בזה אחר זה בדרך לפלייליסטים של תחנות הרדיו באמריקה.

במאמץ אחרון להציל את הסינגל החדש שלה מעתיד דומה, גייסו היא ומנהליה את ניקי מינאז' (ביי ביי 200 אלף דולר), כדי שתבוא לזרוק כמה מילים בגרסת רמיקס חדשה של השיר. התוצאה: 1:0 למנהל הבנק של מינאז'. ביי ביי קרלי, נתראה בעוד עשור בריאליטי כלשהו.

 

רוני דואני – "ענוג"
זה לא סוד שפופ ישראלי הוא לא משהו שאפשר לשמוע כאן ברדיו על בסיס קבוע. ובניגוד לכוכבי הדאנס או המזרחית, שהמוזיקה שלהם עוד זוכה להתעניינות של קהל ברשת או בשטח, נאלצים כוכבי הפופ (כלומר, הבודדים שעוד נשארו בסביבה) לעשות בעיקר דברים אחרים בשביל להישאר בתודעה. במובן הזה, רוני דואני בהחלט ראויה להערכה על זה שהיא ממשיכה לשחק עם עולם הפופ המוזיקלי, ולא מסתפקת רק בהנחיה, משחק ושלל חלטורות פסטיגלים למיניהם (לא שיש משהו רע בזה וכו').

למרות שאישית אני לא מת על קאברים לשירים ישנים, ובטח לא על אלבומי קאברים שלמים ובטח ובטח לא קאברים של מוזיקה ישראלית, שלא משנה מה העיבוד שתדביק להם, ישמעו תמיד ענתיקה, אפשר בהחלט להבין את ההחלטה ללכת על אלבום קאברים, אם דואני רוצה לקבל התייחסות כלשהי מהרדיו הישראלי, ועל הדרך לדחוף בלי שירגישו קצת סאונדים עכשווים ואולי קרקע יותר מוצקה לקראת חומרים מקוריים בהמשך.

אומנם הקאבר הראשון והדאבסטפי שיצא ל"ענוג", הוא קצת פרווה יחסית למקור של "נוער שוליים", למרות הפקה מוצלחת של סאבו וקותי, אבל הוא בהחלט מעורר סקרנות לקראת הפרויקט המלא, שיכלול הפקות נוספות של כמה מהמפיקים המוזיקליים היותר בכירים בתעשייה כמו הנרי, יועד נבו, יזהר אשדות ואלי אברמוב.

אם כי חבל שלא בחרו בעוד כמה מפיקי דאנס מהדור הצעיר, שחיים קצת יותר את הנוער של היום ואת מה שהולך בשטח, והיו יכולים לתרום משמעותית לפרוייקט (ראו ערך "טריפל", עידו בי וצוקי וחברים נוספים). אפשר להגיד גם יותר ממילה טובה על הסרטונים הויראלים המושקעים והמשעשעים שהקדימו את יציאת הסינגל, שמלמדים שמישהו עשה שיעורי בית, לא רק בהפקה מוזיקלית.