אין תמונה
25 שנה למנאייק. Salem

להקת המטאל הישראלית Salem ("סיילם"), חוגגת 25 שנה להיווסדה ותשיק בשבת הקרובה (3 באפריל) את אלבומה החדש "Playing god", בהופעה חגיגית שתתקיים במועדון הבארבי בתל אביב. בהופעה צפוייה "סיילם" לנגן את מרבית להיטי העבר שלה וכן שישה או שבעה שירים מהאלבום החדש, שכלול במחיר הכרטיס להופעה.

באלבום החדש ממשיכה סיילם כדרכה בקודש לעסוק באפוקליפסה ובפוליטיקה, עם תיבולים בדמות פסוקים וציטוטים מהתנ"ך, כשהמסר הוא בגוון ירקרק של שמירה על איכות הסביבה. כמו כן גדל באלבום הזה תפקידה של קריסטין אי. וואלאס, הזמרת שאחראית לקטעי השירה המלודיים. וואלאס היא גם אשתו של ניר נקב, המתופף וכותב השירים של "סיילם", שהגיע מארה"ב והחליף בשנים האחרונות את אמיר נויבך, המתופף וכותב רוב השירים הקודם, שעזב, "היא התאימה לנו כמו כפפה לקטעים המלודיים, כי אני לא יודע לשיר בצורה מלודית אני יודע רק לצעוק", מודה הסולן המיתולוגי של "סיילם" זאב טננבאום.

יש כאלה שנשבעו שראו את טננבאום עובד פעם בעיריית גבעתיים, ובכל זאת הוא מתייצב לראיון חגיגי. "שיר הנושא והאלבום בכלל מדברים על כך שהאנושות והטכנולוגיה מנסים להיות אלוהים ולברוא דברים מחדש, מה שיביא בסופו של דבר לאפוקליפסה", הוא מסביר את המסרים ה"ירוקים".

"אנחנו אבות, התאים לנו לשיר על עקדת יצחק"

אין תמונה
מטאל עם מסרים "ירוקים". עטיפת האלבום החדש של Salem

"באופן כללי האפוקליפסה זה נושא שאני אוהב, גם לראות סרטים על 'היום שאחרי' האפוקליפסה. לשיר על זה, זה ממש לגעת בפצעים הפתוחים של האנושות. יבוא יום ואנחנו נגיע לשם אם נמשיך לשחק אותה אלוהים, אם נמשיך להשתמש בחומרים רעילים, לפגוע באוזון ובטבע. אם לא נכחד במלחמת עולם שלישית, אז המלחמה תהיה נגד הטבע ואני לא רוצה להגיע למעמד הזה וגם לא רוצה שהילדים שלי יהיו שם".

כמו באלבומיהם הקודמים גם הפעם בחרו "סיילם, את העטיפה בקפידה. "הסמל נקרא אדנירקה, מאנשי גאנה ופרושו רק אלוהים'", מסביר טננבאום. "ניר גוטמן, הגיטריסט ומעצב העטיפות שלנו, שילב את הסמל עם הרעיון של 'לשחק אלוהים'. הקונספט של שאר התמונות בעטיפה הוא שאנחנו אנשים ללא לב. בתמונה מרכזית אני מוכר את לבבות, שלנו בתמורה לבצע כסף".

בלב האלבום החדש של "סיילם" נמצאים יצירה המחולקת ל-3 חלקים בשם "Mark Of The Beast" וכן חידוש מטאלי לשיר "Exodus" של בוב מארלי. שיר הבונוס הוא "עת שערי רצון", ביצוע  מטאלי מצמרר לסיפור עקדת יצחק. "זה אחד הטקסטים הכי חזקים בתנ"ך", אומר טננבאום. "עקדת יצחק, זה סיפור כואב וקשה, כאשר אבא צריך להקריב את הבן שלו. זה משהו מאוד קשה, ומאחר שרובנו בלהקה כבר אבות אז זה התאים לנו".

היום הם אבות, אבל פעם היו "סיילם" חבורה צעירה ונושכת, שהחליטה לעשות מטאל ישראלי-חלוצי, על אפם וחמתם של כולם. "כשהתחלנו היינו הראשונים בתחום עצמו והיחידים בארץ", נזכר טננבאום. "במהלך כל השנים שאפתי שזה יגדל והתפתח בארץ, ואני שמח שזה קרה. זה בא בגלים וכמו בכל תחום, גם כאן הצבא הוא סוג של מעצור שמונע מלהקות להמשיך ולהתפתח".

בתכנון: רי-מאסטרים ל"קדיש" ול-7 קטעים מ"A Moment Of Silence"

אין תמונה
"הצבא הוא סוג של מעצור שמונע מלהקות להמשיך ולהתפתח". Salem

ולכל להקה ותיקה יש גם ימי בראשית. הדמואים של "Salem" משנות ה-80' נחשבים היום למוצר אספנים לוהט. לאחרונה נמכר ב- eBay הדמו "Destruction 'Till Death" מ-1987 ב-180 דולר. "האמת שאני לא רוצה לשמוע אותו", טננבאום מתפקע מצחוק "זה היה כל כך בוסרי, זה לא משהו שמייצג את Salem של היום. זה הוקלט בתנאים גרועים, פשוט שמנו מיקרופון באמצע החדר וניגנו מסביב. אבל מי שממש רוצה יכול למצוא אותו באינטרנט באיכות גרועה ביותר. אני יכול לגלות לך ששימרנו אותו בצורה דיגיטאלית, יחד עם עוד חומרים ישנים שלנו שלא יצאו מעולם, ואולי יום אחד נוציא את זה. אגב אספנים קנו גם אלבומים אחרים שלנו, שיצאו ב 7 אינצ' ובחברה פולנית בכמה מאות דולרים".

אם מחפשים את קו פרשת המים בקריירה של הלהקה אפשר בהחלט לשים את האצבע על האלבום "קדיש" מ-94', אלבום שעורר פרובוקציות, הפתיע רבים בארץ ובעולם, נמכר במאות אלפי עותקים והפך את "Salem" לשם מוכר גם בעולם ולמיתולוגיית מטאל ישראלית. אך כיום קשה להשיג את הדיסק. "לחברה שהוציאה אותו היו זכויות עליו למשך חמש שנים, והוא מכר בצורה מטורפת במספרים של 6 ספרות", מציין טננבאום. "כיום הזכויות עליו חזרו אלינו וזה יהיה הדבר הבא שנוציא, נעשה לו רימסטאר ועריכה דיגיטאלית ונוסיף לו בונוסים מיוחדים".

"המחירים למטאליקה זה סחיטה של בני הנוער"

גם מאלבומם הבא, "A Moment Of Silence" שיצא ב-98', מתכוונים "סיילם" להוציא מחדש חלק מההקלטות. "יש לנו שבעה שירים מהאלבום ההוא שהוקלטו במקור בצורה איטית, שמזכירה את 'קדיש', מסביר טננבאום. "קולין ריצ'רדסון, שהפיק את האלבום, הציע להקליט את השירים במהירות גבוהה יותר ועם יותר גרוב. הכוונה עכשיו היא להוציא בקרוב את הגרסאות המקוריות, האיטיות".

-לסיום, מה את אומר על המחירים להופעה של מטאליקה?
"זה מטורף לחלוטין, זה סחיטה של בני הנוער וזה ניצול של המצב, אני מקווה שזה בגלל עלויות ההפקה, כי אין למחיר הזה שום הצדקה אחרת".

רונית ארבל, דוברת ההפקה של מטאליקה בארץ מסרה בתגובה: "עלויות ההפקה של מופעים בינלאומיים גבוהות מאד ונובעות משילוב של המחיר היקר של האומנים לצד ההקפדה של ההפקה המקומית על איכויות הסאונד, התאורה, הניראות וכל שאר הפרמטרים המקנים לקהל חוויית צפייה ברמה בינלאומית. ישראל משום היותה מרוחקת ממרכזי המופעים באירופה דורשת הובלה ימית או אוירית של ציודים לעומת הובלה יבשתית ברחבי אירופה /ארצות הברית. כל אלה גורמים לעלויות כבדות ועדין, בהפקה משתדלים מאד להוזיל בדרכים שונות את עלויות הכרטיסים, אם על ידי מבצעים ואם על ידי הוזלה של המחירים בשלבי המכירה הראשוניים. בשום מקרה לא מדובר בניצול או סחיטה וצר לנו על הדברים שנאמרו".