הסדרה התיעודית "האלבומים" של ערוץ 8 (Hot) הושקה אמש במועדון התאטרון ביפו. הסדרה, שתעלה לשידור ב-14 בינואר, בעריכתו של יואב קוטנר, מביאה את סיפור יצירתם של חמישה אלבומים חשובים ובולטים במוזיקה הישראלית: "פלונטר" של רמי פורטיס משנת 1978, "זקני צפת" של להקת זקני צפת משנת 1991, "זמן סוכר" של להקת איפה הילד מ-1993, "סימנים של חולשה" של ברי סחרוף (בהפקת רע מוכיח) מ-1994 ו"אביתר בנאי", אלבום הבכורה של אביתר בנאי מ-1997. כל האלבומים, אגב, מלבד זה של סחרוף, היו אלבומי בכורה לאמנים וללהקות שיצרו אותם.

האלבומים, חמי רודנר, איפה הילד (צילום: ראובן שניידר )
חמי רודנר, "איפה הילד", בהשקת "האלבומים" | צילום: ראובן שניידר

רמי פורטיס, ברי סחרוף ומאור כהן ("זקני צפת") הדירו רגליהם מהאירוע המתוקשר, והשאירו את הבמה (תרתי משמע) לאביתר בנאי, שפתח את האירוע הרשמי וביצע עם פסנתר שלושה שירים מאלבומו, ביניהם  "תתחנני אלי" ו"כלום לא עצוב".

בסוף האירוע הופיעה להקת "איפה הילד" בהופעה שנמשכה כ-45 דקות, עם מיטב הלהיטים מהאלבום "זמן סוכר": שיר הנושא "זמן סוכר", "השמיים הגבול", "מה שעובר עלי", "העצב שלה", "איפה הרוח", "ציפור גן עדן", "אמריקה קרובה" ו"נפלת חזק". סולן הלהקה חמי רודנר הזמין את הקהל לרקוד ברחבה שלפני הבמה כבר בשיר השני ומועדון התאטרון הפך בבת אחת למועדון עם עשרות מוזמנים מרקדים לצלילי רוקנ'רול ישראלי מצויין.

האלבומים, אביתר בנאי (צילום: ראובן שניידר )
תתחנני אליו. אביתר בנאי | צילום: ראובן שניידר

קוטנר: "היה קשה לבחור אילו אלבומים לתעד"

האלבומים, יואב קוטנר (צילום: ראובן שניידר )
"פרמט האלבום ממש לא מת". יואב קוטנר | צילום: ראובן שניידר

יואב קוטנר, עורך הסדרה, הסביר את הבחירה באלבומים הספציפיים: "על כל אלבום שנכנס לסדרה יש עוד עשרה שאפשר לתעד אותם, כמו למשל אלבומים של אסף אמדורסקי, החברים של נטאשה, כנסיית השכל, כרמלה גרוס ואגנר ועוד ועוד. שאלו אותי למה לא עשינו על 'היהודים' או על 'אלג'יר'. הבעיה שלי ומה שכואב לי זה שצריך לבחור, אבל נכנבתי לסדרה הזו מתוך הבנה שיהיו לה עוד שתיים שלוש עונות לפחות ואז נוכל לתעד אלבומים נוספים, כי יש המון אלבומים במוזיקה הישראלית שראוי לספר את הסיפור שלהם".

-כולם כבר הספידו את פורמט האלבום, ובכל זאת יצרתם סדרה שמתמקדת באלבומים?
קוטנר: "פורמט האלבום לא מת, אני ממש לא מסכים לזה. העובדה היא שאף אמן בארץ ובעולם לא הפסיק להוציא אלבומים, כי כנראה שיש משמעות מיוחדת להוצאה של מספר שירים יחד באלבום, בין אם יש קונספט משותף ביניהם ובין אם פחות. עובדה שפורמט האלבום עדיין קיים והוא פורמט חשוב, גם אם לא במכירות, כי הרי מכירות האלבומים צנחו בכל העולם, אבל בהיבט היצירתי עדיין יש לאלבומים משמעות חשובה".

סמי בירנבך: "פורטיס קורא פילוסופיה ועושה מדיטציה"

האלבומים, רפי מלול, סמי בירנבך (צילום: ראובן שניידר )
זכרונות מהסקס פיסטולז. רפי מלול וסמי בירנבך, המפיק והתמלילן של "פלונטר" | צילום: ראובן שניידר

את האלבום "פלונטר" ייצגו במקום רמי פורטיס כותב הטקסטים סמי בירנבך ("מינימל קומפקט") ומפיק האלבום רפי מלול, שהעבירו חוויות מהפגישה עם סיד וישס וההופעות הראשונות של ה"סקס פיסטולז" בלונדון ב-1976. "דיברתי היום עם פורטיס שעה בטלפון", אמר בירנבך, "אבל הוא לא יבוא הערב. במקום זה הוא קורא פילוסופיה ועושה מדיטציה".

רע מוכיח, שהיה המתופף של "זקני צפת" באלבום הראשון והפיק מוזיקלית את "סימנים של חולשה" של ברי סחרוף, היה במצב רוח טוב: "נחמד שבתוך החיים המדכאים שיש פה במדינה מצליחים ליצור גם סדרה כזאת, שהיא כיפית למרות שהיא לאו דווקא קלה לעיכול, אבל לא עוסקת בחיים של הערבים בשטחים. עיסוק באמנות ובמוזיקה הוא תמיד חיובי".

רע מוכיח: "זקני צפת חוזרים אחרי 20 שנה לאלבום חדש"

זקני צפת הופעה (צילום: אורן להב)
אלבום חדש בדרך. זקני צפת בהופעת איחוד של ההרכב המקורי | צילום: אורן להב

-ההרכב ההוא של "זקני צפת" התפרק מיד אחרי האלבום הראשון, בדיעבד זה לא חבל?
"זה לא חבל כי הגענו לתאריך התפוגה. לכל חיה יש את הזמן שלה לחיות, את האורך חיים שלה. לכל להקה יש את הזמן שלה ליצור, והלהקה ההיא מיצתה את מה שהיה לה להגיד, את הייעוד שלה, באלבום אחד, בתנאים הקיימים בארץ. מה שיפה זה שמאז עברו עשרים שנה ועכשיו חזרנו לעבוד באותו הרכב על אלבום חדש. ומי יודע, אולי יהיו הופעות ואולי לא, אולי האלבום לא ייצא, נראה מה נחליט. כמו תמיד היצירה היא קודם כל בשביל עצמנו ורק אחרי זה אם מישהו מתעניין בה אז זה נחמד".

-ב"סימנים של חולשה" דיברו עליך כעל גאון מוזיקלי, זה הלחיץ אותך?
"אסור לי להתייחס למה שאומרים עלי, לא לטוב ולא לרע, ולכן אני לא רוצה לשמוע מה אומרים. רק אני מכיר הכי טוב את עצמי ורק אני מעמיד בפני עצמי רף של ציפיות. אני עושה מה שאני רוצה ואם יש אחרים שנהנים מזה אז אני שמח. בעבודה עם ברי על האלבום לא היה בכלל לחץ. נתנו לי אפשרות להתבטא כמוזיקאי וזה מה שעשיתי. בסוף הפרויקט, כל פרויקט, תמיד יש איזו באסה קטנה, כי אף פעם אתה לא מצליח להגשים את כל החלומות שלך, אז יש דאון מסוים, אבל היום אני גאה באלבום הזה".

אביב גפן: "בלעדינו זה לא היה קורה"

האלבומים, נינט, אביב גפן (צילום: ראובן שניידר )
נינט: "בא לי לבכות מאביתר בנאי". אביב גפן: "האלבומים האלה יותר טוב מ'אור הירח' שלי" | צילום: ראובן שניידר

שניים שהגיעו לאירוע כאורחים הם נינט טייב ואביב גפן. הוא כמי שגדל ב"רוקסן" לצד זקני צפת ואיפה הילד, והיא שהעריצה מילדות את אביתר בנאי וברי סחרוף. "הסדרה הזו מוכיחה שקרה משהו חשוב בשנות התשעים המוקדמות", אומר אביב גפן. "היו המון להקות וחיים שמש הלך בשינקין ורק היה צריך לבחור את מי הוא מחתים. שום דבר שבא אחרי זה לא היה מתקיים בלעדינו, זה היה כור היתוך רציני".

-ומה לגבי פרק על אלבום הבכורה שלך "זה רק אור הירח"?
"היה אמור להצטלם פרק כזה אבל בגלל שהייתי בחו"ל זה לא התאפשר. אני בטוח שבעונה הבאה של הסדרה זה יקרה. אבל בכל מקרה האלבומים של איפה הילד, ברי סחרוף ואביתר בנאי יותר טובים בעיני מאלבום הבכורה שלי".

נינט: "בכיתי בהופעה של אביתר בנאי כאילו דקרו אותי בלב"

נינט טייב ניסתה לפתור קטע לא ברור שיש לה עם אביתר בנאי: "קיבלתי לצפייה את הפרק בסדרה על אביתר אבל לא צפיתי בו, אני לא יכולה. יש לי עניין איתו שאני לא יודעת להסביר מה הוא. הייתי בהופעה שלו השנה ובכיתי כל ההופעה, כאילו דקרו אותי בלב. אני צריכה לשבת ערב אחד בבית עם הרבה וויסקי ולראות את הפרק הזה, אחרת זה לא יעבור טוב".

"אני אוהבת את אביתר, ברי ואיפה הילד, שיש להם שירים שכאילו חמי צועק בהם את מה שאני צועקת היום במוזיקה שלי. בעיני זו סדרה מאוד חשובה ואני מחכה שהיא כבר תתחיל. חשוב שיראו גם כמה עבודה זה ליצור אלבום. אף אחד מחוץ לתעשייה לא יודע במה זה כרוך וכמה עבודה זה דורש, ובסדרה רואים את הגידים של זה".

איפה הילד: "גאים מאוד באלבום החדש וכמובן גם ב'זמן סוכר'"

אין תמונה
"בחרו בנו בצדק". איפה הילד

חברי "איפה הילד" סיפרו בראיון מיוחד ל-mako על איחוד הלהקה בשנתיים האחרונות שמוביל לאלבום חדש אשר צפוי לצאת בקרוב. "יש לנו אלבום חדש בן זונה", אומר הסולן חמי רודנר. "יש לנו הרגשה טובה שאחרי כמעט 25 שנה יחד אנחנו יכולים ליצור אלבום חדש משותף, שהפקנו בעצמנו, וזה ממש לא מובן מאליו", אומר המתופף אסף "בובי" מרוז. "מבחינתו להוציא יחד דיסק חדש זה הישג, לא משנה אם הוא יצליח או לא", מוסיף הגיטריסט אסף שריג. "בכל מקרה לא קל לחזור. אנחנו מפוזרים כיום בכל הארץ, מחדרה עד גדרה בערך, ונפגשים אחת לשבועיים להופעות או הקלטות, אז זה אחרת".

-מה אתם מרגישים כלפי הסדרה החדשה?
אסף מרוז: "סוף סוף מתעסקים במה שחשוב במוזיקה ולא ברכילות ולא בדברים צהובים".
אסף שריג: "מכובד מאוד להיות באותה סדרה עם מישהו כמו פורטיס, שעיצב אצלי את האמונה ברוק ישראלי בעברית".

האלבומים, איפה הילד (צילום: ראובן שניידר )
"גאים במה שעשינו". איפה הילד על הבמה בהשקת סדרת "האלבומים" | צילום: ראובן שניידר

-בחרו בכם על פני להקות אחרות מאותה תקופה.
חמי רודנר: "אני חושב שבחרו בנו בצדק לסדרה הזו".
אופיר בר עמי: "אותי זה משמח מאוד. אני חושב ש'זמן סוכר' אלבום ראוי לסדרה כזאת".
אסף מרוז: "אנחנו גאים מאוד באלבום החדש ואנחנו גאים כמובן גם ב'זמן סוכר'. זה אלבום חשוב, והעובדה שהחליטו לתעד את יצירתו בסדרה אומרת שעשינו משהו חשוב. זה האלבום של 'איפה הילד' שאני הכי אוהב, אחת לאיזה חודש אני מקשיב לכמה שירים בו".

-היתה תקופה שבה "זמן סוכר" היווה איזושהי משקולת?
אסף שריג: "בדרך כלל אלבומים ראשונים שמייצרים תהודה גדולה משפיעים אחר כך חזק על הקבלה של האלבומים הבאים, לכן הם שמים קצת בצל את מה שבא אחריהם".
אופיר בר עמי: "אתה מכניס אליו את כל החיים שלך שהיו לפני לכן, מכל מה שיצרת את המיטב,  הוא יוצא טוב".
אסף שריג: "באלבום ראשון אתה בא מכלום, כהפתעה, אתה פרוספקט. אחרי אלבום ראשון מצליח אתה כבר נכנס לתעשייה שמצפה ממך לייצר שוב בזמן מאוד קצר את אותו קסם, בבת אחת אתה הופך מסטראט אפ לחברה בורסאית שצריכה לנפק כסף וזה קשה".

>> "כרמלה גרוס ואגנר" מתאחדת ל-4 הופעות בהרכב המקורי