חווה לחיים חפר, רוני דלומי (צילום: נתן מנגסטו)
מועמדת טבעית. רוני דלומי | צילום: נתן מנגסטו
אחרי הכישלון של להקת "איזבו" להעפיל לגמר האירוויזיון באזרבייג'ן, הטונים הצורמים מאוד בהם סיימה את דרכה המשלחת הישראלית לתחרות, הפיאסקו של ועדת האירוויזיון, שהכריעה מי ייצג את ישראל ללא תחרות "קדם" בגלל פיצוץ המשא ומתן עם המפיק חיים סלצקי, ובניגוד להתבטאות החריפה של גורם ברשות שטען כי ישראל שוקלת פרישה מהאירוויזיון - החלו בכירי רשות השידור בהכנות מוקדמות לאיזרוויזיון 2013 שיערך השנה במאלמו שבשוודיה בחודש מאי.

ברשות השידור החליטו ללכת השנה בגדול, מקצים לנושא ה"קדם אירוויזיון" תקציב בגובה שני מליון שקלים והוציאו "קול קורא" (סוג של מכרז) לחברות הפקה, להפקת שלושה משדרי חצי גמר ומשדר גמר שיתקיימו בחודשים ינואר-פברואר. לרשות הוגשו כמה הצעות ממפיקים, הדיון בהצעות שהוגשו התקיים היום (חמישי) בהנהלת רשות השידור, ובסיומו הוחלט לפנות שוב לחברות הפקה חיצוניות על מנת להמשיך ולהציע הצעות. ברשות השידור משוכנעים, שלמרות משדר קדם-אירוויזיון רצוף התקלות שהופק לפני שנתיים (ובו זכתה דנה אינטרנשיונל), הפעם הם יצליחו להרים ארבעה ערבי שידור מוצלחים (לא אחד, ארבעה) שימגנטו אליהם את קהל הצופים.

התוכנית: מיני-ריאליטי מוזיקלי

מורן מזור - חודרת לליבך (צילום: כפיר חרבי)
האירוויזיון קורא לך. מורן מזור | צילום: כפיר חרבי
המשמעות היא שברשות מנסים להפוך את תהליך בחירת השיר והאמן שייצג את ישראל באירוויזיון למיני-תוכנית ריאליטי מוזיקלית בשני שלבים, מעין "אקס פאקטור" ישראלי, עם הצבעה באס.אמ.אסים. על פי הערכת גורם ברשות הצבעת קהל בבית תיחשב לחישוב חצי מהקולות, והצבעת הועדה של רשות השידור תיחשב לחצי השני של הקולות. על פי התוכנית, בכל אחד מחצאי הגמר יתמודדו עשרה אמנים, מהם ייבחרו 3 שיעפילו לגמר. אל תשעת הנבחרים, שלושה מכל חצי גמר, יצורף אמן נוסף שיעלה בהגרלה בין אלו שלא עלו. בגמר, כלומר ב"קדם אירוויזיון", יתמודדו 10 אמנים על הזכות לייצג את ישראל באירוויזיון.

ומי יהיו 30 האמנים שיתמודדו בשלושת חצאי הגמר של הקדם אירוויזיון? ברשות השידור היו שמחים מאוד לראות שם בוגרי תוכניות ריאליטי מוזיקליות שכבר הוכיחו את עצמם כמו זוכת "כוכב נולד" רוני דלומי, זוכת "דה ווייס" קטלין רייטר וזוכת "אייל גולן קורא לך" מורן מזור, וכן בוגרי "כוכב נולד" אחרים שהם כמו בכל שנה מועמדים טבעיים לאירוויזיון כמו חן אהרוני וולדי בלייברג.

זמרים צעירים נוספים ששמותיהם עלו הם שיר לוי, נתן גושן, אביהו שבת, ג'ולייטה ועידן יניב. מבין הזמרות הותיקות יותר חזרו ועלו שמותיהן של מאיה בוסקילה ומירי מסיקה. ברשות השידור חשבו להציע גם לשירי מימון לנסות שוב את מזלה בתחרות, אבל נראה שרעיון זה נגנז בינתיים.

ועדת האירוויזיון תחליט מי ה-30 שיעלו לתחרות

מאיה בוסקילה הופעה (צילום: קוקו)
תתחרה במיני-ריאליטי? מאיה בוסקילה | צילום: קוקו
אולם נדמה כי כאשר מדובר במיני-תוכנית ריאליטי חדשה שבבסיסה תחרות, מי שכבר זכה בתוכנית ריאליטי לא ישוש להשתתף בעוד אחת, ולו כדי לא לצאת מפסיד. גם מאיה בוסקילה ובטח שמירי מסיקה לא ירוצו להתמודד בתחרות שירה מול זמרים מקומיים אחרים. גם לא בטוח שבוסקילה ומימון, שנמצאות בהריון, ימצאו את הזמן. מי שדווקא כן היו רוצות להשתתף בתחרות שכזו הן קלרה סבג בוגרת "כוכב נולד" ואור אדי בוגרת "דה ווייס".

מי שיקבע את שמות 30 האמנים תהיה (שוב, איך לא) ועדת האירוויזיון המפורסמת של רשות השידור, הנתונה בשליטתם של יואב גינאי, מנהל חטיבת התוכניות של הערוץ הראשון וחברו הטוב יעקב נווה, יושב ראש הועדה ונציג האמנים בה. מי שהשפעתו על הנעשה בוועדה צומצמה מאוד הוא המפיק המנוסה יצחק זוננשיין, שהיה יו"ר המשלחות של ישראל לאירווזיון משך כעשור שנים. שם חשוב נוסף בוועדה הוא דרור קבלרו, ראש מחלקת הבידור והתרבות של ערוץ 1.

ראש מחלקת הבידור: "שמענו את הביקורת בשנה שעברה"

אביהו שבת, שחור לבן (צילום: נעם יוסף)
מתאים לו אירוויזיון? אביהו שבת | צילום: נעם יוסף
"בינתיים קיבלנו הצעות להפקת הקדם ובדקנו אותן", אומר קבלרו ל-mako. "אנחנו יושבים על התכנית עם אנשי מקצוע ועד סוף השבוע יוחלט. נגיש למנכ"ל והוא יחליט מי יפיק את הקדם אירוויזיון. הכוונה להפיק 4 משדרים עם 30 זמרים. הקדמנו את כל תהליכי הבחירה והרבה יוצרים יוכלו להשתתף בארבעה אירועים גדולים ויפים. שמענו את הביקורות בשנה שעברה ואנחנו מנסים להגיע לכמה שיותר קהלים ויוצרים".

-על 30 הזמרים תחליט ועדת האירוויזיון של הרשות?
"כן את רשימת ה-30 תבחר ועדה מקצועית של רשות השידור. בניקוד כמו באירוויזיון - 12 נקודות, 10 נקודות, 8 והלאה".

-ולועדה יהיו ב-4 המשדרים 50% מהקולות ולקהל בבית 50%?
"אני עוד לא יודע . יהיו 3 חצאי גמר, הציבור יצביעו באסאמאסים. יהיה לדעתי משקל יותר גדול לקהל בבית מאשר לוועדה. כשאתה עושה איוונט אז אתה נותן יותר לקהל. בשנה שעברה היו בעיות עם סלוצקי שאילצו אותנו ללכת לפיתרון אחר".

-מי קובע את הרכב הועדה?
"עוד לא נכנסנו לזה. ברגע שנבחר מפיק נשמע ממנו ונביע את רצוננו ומה שאנחנו חושבים ויוחלט מה ומי. בסוף כולם יידעו מי יושב בועדה. אני מעריך שיהיו נציגי הועד המנהל של הרשות וגם אנשים חיצוניים. בעבר הועדה הורכבה מנציגים של הועד המנהל פלוס אמנים שונים וידועים והיה גם נציג של משרד החינוך. אני הייתי מנהל הועדה בלי זכות הצבעה, נציג האמנים יעקב נווה היה יו"ר הועדה ויואב גינאי היה מזכיר הועדה".

-התחושה היא שבסופו של דבר יואב גינאי הוא "האיש החזק", שמשפיע על מי שייסע לאירוויזיון.
"ממש לא. הכל שקוף. ממש לא נכון. הבחירה היתה שקופה, הטפסים הוצגו לחברים אחרי שאיזבו נבחרו. הטפסים הראו שהכל היה שקוף. יואב גינאי לא היו לו יד ורגל. הוא רק מזכיר הועדה לא מצביע ולא בוחר. לא היה 'פוטש' בועדה. אנשים בחרו את איזבו לפי דעתם, חלקם זמרים, חלקם מפיקים בעלי ידע וניסיון".

-בעבר חשפתם את שמות חברי הועדה רק בסוף התהליך.
"הרכב הועדה יפורסם הרבה לפני".