קים ת'ייל הוא איש נחמד וגבוה שחובש כובע, עם עיניים גדולות וידיים גדולות עוד יותר. הידיים האלה, או יותר נכון, האצבעות שבקצותיהן, ומה שהוא עושה איתן, הובילו אותו להיות אחד ממאה הגיטריסטים הטובים בכל הזמנים, לפי מגזין הרוק הנחשב "רולינג סטון".

זה קרה לו כי ברזומה שלו נגינה עם שמות כמו דייב גרוהל ("נירוונה", "פו פייטרס"), ג'לו ביאפרה והירו יממוטו, אבל בעיקר משום שהוא הגיטריסט המוביל של להקת "סאונדגארדן", אחד האייקונים החשובים של הגראנג', שתגיע בשבוע הבא (רביעי, 18 ביוני) לישראל עם הסולן הנפלא כריס קורנל, להופעה באיצטדיון בלומפילד בפסטיבל "רוקנ'רולר", עם מופעי חימום של "גוגול בורדלו" ו"אלישע בנאי וארבעים השודדים".

אחרי שנים של קריירות נפרדות שבו חברי "סאונדגארדן" והתאחדו לפני כמה שנים לסיבוב הופעות משותף שהתארך עד שהוא מגיע גם אלינו. במקביל הם הוציאו שלושה אלבומים וציינו השנה את חגיגות 20 שנה לאלבומם הדנפיטיבי "Superunknown". "אני לא יכול לדבר בשם כולם, אבל אני יכול להגיד שכן, התגעגתי לנגן עם החברים שלי", אומר ת'ייל בשיחת טלפון מחו"ל. "אנחנו שמחים מאוד להופיע יחד, ככה אנחנו מצליחים מאוד".

סאונדגארדן, קים ת'ייל (צילום: Kevin Winter, GettyImages IL)
"אני מתגעגע לאנשים שכבר לא נמצאים איתנו ושהיו מופיעים איתנו בעבר". קים ת'ייל, סאונדגארדן | צילום: Kevin Winter, GettyImages IL

-כריס קורנל הופיע פה פעמיים. מה הוא סיפר לכם?
"אני יודע שהוא כבר ניגן אצלכם, בהופעות הסולו שלו. הוא לא ממש פירט על הביקור שלו בארץ, אבל אני חושב שהוא נהנה מאוד לנגן בישראל".

מאז שחזרתם הוצאתם כבר שלושה אלבומים: אוסף, הופעה וחדש. במה שונה האלבום שלכם שאחרי האיחוד מהאלבומים הקודמים?
"אני חושב שזאת התקדמות מאז 'Down on the up side'. בחלק מהמקרים המשכנו בדיוק מאיפה שהפסקנו ובאחרים עשינו משהו חדש. דרך הכתיבה של החומרים שלנו לא שונה מאיך שכתבנו בעבר. אנחנו כותבים חלק מהחומרים לבד, ולפעמים כולנו כותבים יחד, או שאנחנו עושים ג'אמים כלהקה. כולנו לוקחים חלק בכתיבת המילים והלחנים ואפילו לפעמים עדיין מנסים להרשים אחד את השני עם השירים שלנו. מהבחינה הזאת האלבומים מאוד דומים. גם באלבומים הישנים וגם באלבום החדש יש הרבה סגנונות שאנחנו מנסים לשלב".

-מה נשמע בהופעה בארץ?
"תשמעו חומרים מכל האלבומים. למעשה זאת תהיה הופעה עם כל החומרים שלנו, מהאלבום הראשון שיצא ב'סאב פופ' ועד ל'קינג אנימל' האלבום האחרון".

"סאונדגארדן" בהופעה ב"לולה פלוזה" צ'ילה 2014 - המופע המלא

באופן מעט מוזר, סיבוב ההופעות הנוכחי של "סאונדגארדן" לא כולל את המתופף מאט קמרון, חבר בלהקה אבל גם המתופף של להקת "פרל ג'אם", שהקליט עם "סאונדגארדן" את אלבומה האחרון, אבל העדיף לנגן בתקופה זו של השנה דווקא בסיבוב ההופעות הנוכחי של "פרל ג'אם".

"מאט עדיין חלק בלתי נפרד מהלהקה", אומר ת'ייל. "הוא עדיין לוקח חלק בכל מה שקשור להחלטות פיננסיות או החלטות ניהוליות. הוא חייב להופיע עם 'פרל ג'אם' ולכן המשיך איתם בסיבוב הנוכחי, אבל הוא יצטרף אלינו בהמשך.אנחנו צפויים להופיע עם 'ניין אינץ' ניילז' בארצות הברית ביולי ועם 'בלאק סאבאת'' באירופה, לכן לא דחינו את סיבוב ההופעות והחלטנו לצאת לטור הנוכחי בלעדיו. כמתופף מחליף צרפנו את מאט צ'מברליין שגם הוא מתופף מעולה.

-אתה וכריס קורנל יחד כבר שלושה עשורים. מה הסוד ל"נישואים" כל כך ארוכים?
"אנחנו מכירים אחד את השני באופן אישי ומכירים היטב את העבודה אחד של השני, כך שכל אחד מאיתנו יודע איך להכיל את השני. כשאנחנו יודעים את הדברים האלה, קל יותר להסתדר".

סאונדגארדן, קים ת'ייל, כריס קורנל (צילום: Kevin Winter, GettyImages IL)
"אנחנו מכירים את החיים האישיים אחד של השני". קים ת'ייל וכריס קורנל | צילום: Kevin Winter, GettyImages IL

-חגגתם לאחרונה 20 שנה לאלבום "Superunknown". מתגעגעים לתקופה ההיא? לסיאטל?
"אני חייב להודות שאני מתגעגע לאנשים שכבר לא נמצאים איתנו ושהיו מופיעים איתנו בעבר. אני מתגעגע לזמנים שהלהקות היו מופיעות ומשתפות פעולה אחת עם השניה. אני מתגעגע גם  ללהקות שהתפרקו כבר. בהחלט מתגעגעים".

-אתם מתכננים איזשהו פסטיבל חגיגי, כמו שעשו "פרל ג'אם"?
"בסך הכל אנחנו לא באמת מנגנים יחד 30 שנים, אם מחשבים את זה נכון, אנחנו מנגנים יחד סך הכל 17 שנים בערך. אז לא, אין תיכנונים כאלה".

-הייתם ממובילי הגראנג'. את "נירוונה" הכניסו ממש לאחרונה ל"היכל התהילה של הרוקנ'רול". מתי יגיע תורכם?
"אני לא יודע. יש הרבה להקות גדולות כמו RUSH ו-KISS שנכנסו רק לאחרונה, ויש עוד הרבה להקות גדולות שלא נכנסו עדיין. ההחלטות האלה הן של חבר המנהלים של 'היכל התהילה', זה לא קשור אלינו. אפילו 'דיפ פרפל' עדיין לא שם".

אין תמונה
"מאט עדיין חלק בלתי נפרד מהלהקה". סאונדגארדן

-נתקלתם בפניות להחרים את ישראל?
"שמעתי ש'הרולינג סטונס' הגיעו אליכם. איתנו אף אחד לא דיבר. אנחנו יכולים לקבל את ההחלטות שלנו בעצמנו. מי יכול להגיד לנו מה לעשות? אם לא נרצה להגיע - לא נגיע. אם נרצה - אנחנו נגיע. אנחנו באים - אז כנראה שאנחנו רוצים לבוא".

-לסיום, יש לך משהו למסור למעריצים מישראל?
"אנחנו מחכים להגיע ולהופיע בפעם הראשונה אצלכם, אני מקווה שתהנו מההופעה. אנחנו מופיעים בכל מקום בעולם ואוהבים את המעריצים שלנו בכל מקום. אני יודע שתהנו. ואם המעריצים יהנו, אז גם אנחנו נהנה".

*יואב מרדר כותב את בלוג המוזיקה "המבקר", שמתמחה באלטרנטיב ואינדי.