אין תמונה
מיהו זה ששומר עלי?

אחד האתרים הטרנדיים ביותר ברשת הישראלית, על פי הדירוג של גוגל, הוא אתר dishi, שמתהדר בסלוגן "נגן המוזיקה שלך באינטרנט". בדומה לאתרים רבים בחו"ל, מפעיל האתר שרותי רדיו מקוונים ומאפשר לשמוע מוזיקה מגוונת, מז'אנרים שונים, בחינם. שירים של שרית חדד, אייל גולן, רמי קליינשטיין, אבבא, בראיין אדאמס ועוד אמנים מככבים בעמוד הראשי. אחת האופציות באתר היא האפשרות להירשם ולבנות נגן אישי על פי סגנון וטעם אישי, וכל זה כאמור ללא תשלום. מפעילי האתר אף התגאו השבוע בעיצוב החדש ומתכננים לפתוח ערוץ קריוקי. "לפני כשבוע עלינו עם העיצוב החדש והיו לנו כ-30 אלף כניסות ביום", אומר אביב, שמגדיר את עצמו כנציג dishi בישראל. "האתר עלה בתחילת 2007 ויש לנו כ-15 אלף גולשים רשומים".

מנגד, ובניגוד לאתרים מקבילים בחו"ל, פועל האתר ללא הסכמים ואישורים מתאימים מקו"ם והפדרציה לתקליטים וחברות התקליטים - הגופים האחראים על שמירת זכויות היוצרים והתמלוגים של אמני ישראל. בתגובה טוען נציג של האתר: "האתר אינו משלם תמלוגים ליוצרים, אך! זמרים/יוצרים/חברות הפקה וכד' פונים אלינו על מנת שנפרסם את יצירתם באתר ללא כל בקשת תשלום (הם רוצים פרסום.. וזה מה שאנחנו מספקים..). שרתי האתר יושבים באירופה. כיום לאתר אין אפשרות לשלם תמלוגים לזמרים/יוצרים/חברות הפקה וכד' מכיוון שהוא לא בעל רווח כל כך עצום. השירות שהאתר נותן הוא בחינם לכל גולשיו, וכך ימשיך להיות. על מנת לשלם תמלוגים לזמרים/יוצרים/חברות הפקה וכד', האתר ייאלץ לדרוש תשלום מגולשיו".

איך מתחמקים? מחליפים כתובת

אין תמונה
מיליון או דולר?

מי שניסה לשים סוף ל"חגיגה" הוא מוטי אמיתי, האחראי על אכיפת חוקי זכויות היוצרים בפדרציה לתקליטים וקלטות, שאחראית על גביית תמלוגים בעבור זכויות הקלטה. "פעלנו נגד האתר בצד המשפטי כאשר הכתובת שלו הסתיימה ב-co.il", אומר אמיתי. בעקבות הפנייה שלנו הוא העביר את השרת שלו לחו"ל וכרגע אנחנו פועלים להגשת תביעה אזרחית נגדו".

כמובן ש-dishi לא פועל בחלל ריק. ברשת הישראלית פועלים עשרות אתרי מוזיקה שאינם משלמים תמלוגים, ולצדם עשרות אתרים שעברו הליך רישוי מסודר מול הגופים הרשמיים וכן משלמים עבור השמעת שירים. בבדיקה שנערכה עם אקו"ם - אגודת הקומפוזיטורים והמלחינים בישראל, שגובה תשלומים עבור זכויות יוצרים, ועם הפדרציה לתקליטים וקלטות, שגובה עבור זכויות הקלטה - התברר כי הם לא שמעו על קיומו של האתר המצליח.

"בעקבות פנייתכם אתר dishi כבר נמצא בבדיקה שלנו ונכנס אצלנו לצינורות הטיפול", אומרת לירון בוננו, אחראית רישוי מדיה חדשה באקו"ם - אגודת הקומפוזיטורים והמלחינים. "המטרה שלנו היא להביא אתר לעבוד ברישיון וזה תהליך שלוקח כמה חודשים, כיוון שאנו פועלים על פי הנחיות הממונה על ההגבלים העסקיים". התהליך עליו מדברת בוננו כולל שליחת שלושה מכתבי התראה בהפרש של חודשים לפני שמתחילים לנקוט בצעדים משפטיים.

אקו"ם: "קשה לנו לעקוב אחרי כל האתרים"

-אתם מצליחים לעקוב אחרי כל האתרים?
"אתרים נסגרים ונפתחים מהר, אפילו כל יום, וקשה לעקוב. יש רדיו קטנות של ז'אנרים מסוימים שמבקשות אישורים. סך הכל מגעות אלינו 10-15 פניות ביום לקבלת רישיון, ועל כל אחד שכן פונה יש שניים שלא. צריך לזכור שגם הפדרציה גובה כספים וגם אותה זה מעניין וגם חברות התקליטים, בגלל זכויות ההקלטה".

-הצלחתם לסגור אתר?
"המדיניות בעבר היתה מאוד לסגור אתרים. ברגע שהארגון הבין שהמדיה בעיתית המטרה היא למצוא דרך להעביר אתרים לעבוד ברישיון באמצעות שכנוע והתאמת תעריפים. אתר "קליק FM" פועל כמעט שלוש שנים ברישיון. יש אתרי מוזיקה יוונית שמתחרים אחד בשני ולכולם יש רישיון".

כיוון שאקו"ם לא לבד במשחק, פנינו גם לחברות התקליטים. מרביתן לא שמעו עדיין על dishi. עופר מנחם, דובר "הד ארצי" אמר: "אני לא מכיר את האתר ורק לאחר בדיקה מעמיקה ניתן יהיה לפעול בנושא". מיטל אהרוני, יחצנית "אן.אמ.סי-יונייטד" הסכימה להגיד ש"עניין בבדיקה". שלומית עמיר, יחצנית בחברת "הליקון", אמרה שהם מכירים את האתר, אבל הטיפול בנושא הועבר לידי הפדרציה לתקליטים.

פנינו גם לאנשי יחסי ציבור של אמנים, לשמוע מהם מה הם חושבים על אתר dishi ודומיו. מרבית הפניות לא נענו. מעניינת במיוחד היתה תגובתה של אשת יחס הציבור הבכירה רונית ארבל, שמייצגת בין היתר את ריטה ואייל גולן, שאמרה שגם אתרי אינטרנט גדולים לא משלמים, ועדיין כולם נותנים להם אישורי שידור.