יפעת תעשה 2 (צילום: אילן בשור)
"באלבום ההוא היתה בעיה". יפעת תעשה | צילום: אילן בשור

לפני תשע שנים הוציאה יפעת תעשה (42) את אלבום הבכורה שלה "בדיוק עכשיו" בחברת "הליקון". היא חזרה אז מחמש שנים בארה"ב, לשם נמלטה אחרי ששרה במופע של שלמה גרוניך והחלה לקבל הצעות לחוזים מחברות תקליטים. אבל כששבה מחו"ל נפתחו בפניה הדלתות. אלון אולארצ'יק שר איתה דואט, שמוליק בודגוב הפיק מוזיקלית, ובחברת התקליטים דיברו עליה כ"הבטחה גדולה", והשקיעו לא מעט ביחסי הציבור שלה.

אלא שהסינגלים "עזוב אותך מאהבה" ו"תפסיק לחשוב על עצמך" לא בדיוק קרעו את הרדיו, וב"הליקון" החליטו לחתוך את האלבום בחצי ולהוציא אי.פי. עם 6 שירים בלבד. תעשה, שגם ככה היתה מפוחדת וחסרת ביטחון, כמעט נגמרה. ראיתי את זה בעיניים כשבאה להתארח בתוכנית מיוחדת בתחנת הרדיו בה שידרתי. היא הגיעה לשידור נבוכה ומבוהלת ובקושי הצליחה לסיים משפט וחצי. בן הזוג שלה דאז היה אריק סיני, אבל על חשיפה אישית ברמה של הראיון שנתנו שניהם בסוף השבוע האחרון ל"7 ימים" בכלל לא היה על מה לדבר. תעשה פחדה מהצל של עצמה.

תשע שנים עברו מאז. כשנה אחרי האלבום הקליטה תעשה עם מיקי גבריאלוב את שיר הנושא של הטלנובלה "לחיי האהבה" ויצאה איתו להופעות. בהמשך הקליטה קולות באלבום ההופעה של אריק סיני, שהפיק אסף אמדורסקי, וגם עמדה לצדו על הבמה. מאז תעשה וסיני נפרדו, וחזרו, והיום (סוף סוף) מוציאה הזמרת המוכשרת הזו שיר חדש בשם "אלייך", שכתב והלחין אלעד בוהדנה, מתוך אלבום שני, אותו מפיק עבור תעשה משה דעבול, אחד מאשפי הפופ-מיינסטרים-מזרחי לייט הבולטים בתעשייה בשנים האחרונות.

"הגיל והזמן שעבר לא מפריעים לי"

יפעת תעשה 3 (צילום: אילן בשור)
"דיברו עלי כעל הבטחה וזה מאוד הלחיץ אותי". יפעת תעשה | צילום: אילן בשור

-מזל טוב, יפעת. איך את מרגישה?
"אני מאוד שמחה שהגעתי לשלב שאני מוכנה להוציא שיר חדש. הזה יה תהליך די ארוך עם עצמי. התקליט ההוא לא קיבל את ההכרה או שאני לא הכרתי בו. היתה בו בעיה והרגשתי את זה גם באולפן, אבל אי אפשר לדעת בדיוק מה קרה שם. בשנים האחרונות הרגשתי שאני צריכה התכנסות עם עצמי ופחות התעסקתי במוזיקה. עם מיקי גבריאלוב, למשל, התחלנו לעבוד יחד על חומרים, אבל שוב לא הייתי מוכנה. הקלטתי, הייתי הרבה באולפנים, אבל לא הייתי מוכנה להוציא ממש. יש לי מן קטע כזה שאני מקליטה ומשאירה בבית. אמרתי שאתן לזמן לעשות את שלו. למרות שבמקצוע הזה חשוב הגיל והתזמון, החלטתי שלא אחשוב על גיל ודברים חיצוניים שמטרידים בדרך כלל אנשים אחרים. היה חשוב לי להוציא דברים שאני מרגישה מחוברת אליהם. לא התנצלויות שיהיו 'על יד' השירים. זה משהו עם עצמי, הייתי צריכה לעבור תהליך, אני קצת איטית, זה לקח קצת זמן".

-את כבר לא ילדה, עוד רגע זה כבר יהיה מאוחר.
"אני לא חושבת ככה. לא מפריע לי הזמן וגם הגיל. אני לא מתחילה קריירה, כי כבר עשיתי דרך. דאגתי להיות על במה כמעט תמיד. והיום אני מרגישה עליה נוח. היום זה כבר לא מפחיד אותי או משהו. בתקליט הראשון דיברו עלי ב'הליקון' כהבטחה וזה מאוד הלחיץ אותי. אמרתי שאני רק מתחילה ויש לי עוד הרבה זמן ללמוד. הרגשתי שצריכה לעבור עוד דברים. היום יש משהו שלם יותר, פחות לחוץ ופחות מפחד, וזה מה שעצר אותי לפני עשור. ציפו ממני להיות משהו מסוים ולא יכולתי".

"יש כאלה שאלבום לוקח להם שנה ויש כאלה שזה עשר שנים"

-בשביל לשרוד במוזיקה בארץ צריך המון כוח. זה בכלל מתאים לך?
"אף פעם לא דיבר אלי הקטע של הצלחה בגדול, של חובה להצליח. אם אתה עושה מוזיקה או נמצא בסביבה שלה, אז אתה עושה תקליט, והוא עושה או לא את מה שצריך, קורה או לא קורה, ואני לא יודעת אם זה לא בסדר. ברגע שאתה מתעסק בזה זה כן הופך להיות מקצוע. יש תקופות שאתה יותר בונה את עצמך. זה תהליך. יש כאלה שלוקח להם שנה ויש כאלה שזה עשר שנים. הרבה דברים התערבבו אצלי ולקח לי הרבה יותר זמן. אני במקצוע שלי זמרת, למרות שאני לא כל היום על במות, אבל אני כל הזמן עושה ומקליטה ועכשיו החלטתי שהגיע הזמן".

-את כותבת?
"לצערי לא. אלוהים לא נתן לי את זה. אבל אני מלחינה. בתקליט ב'הליקון' הלחנתי הרבה, אבל חצי מהאלבום נגנז ולא יצא. קוצץ.  רוב הלחנים שם היו שלי, והביקרות טענו שהלחנים לא מבליטים את הקול שלי. עשר שנים מאז חיפשתי חומרים. אני עובדת היום עם משה דעבול. לא הכל מוקלט עדיין, אבל יש כבר עשרה שירים שאנחנו בטוחים בהם. ויש שיר שאסף אמדורסקי הפיק ועיבד, ושיר של לאה שבת, ואחד של אביהו מדינה שאני שרה, שיר ישן בשם "רחל", ששרתי בגיל מאוד צעיר".

יפעת תעשה 1 (צילום: אילן בשור)
"אני עושה בוקינג לאריק, זה מלמד אותי על הצד השני של התעשייה". יפעת תעשה | צילום: אילן בשור

-יהיה דואט עם אריק?
"כנראה בתקליט שלו. אלה התוכניות של שמוליק נויפלד שמפיק לו. בתקליט שלי אני משמיעה לו והוא מעורב וחי את השירים ומאוד חשוב לו לשמוע. את השיר הזה "אלייך" השמעתי לו ואריק אמר שהלחן לא מסתדר לו, אמר לי שיש איתו בעיה. ישבתי עם דעבול ואלעד בוהדנה, שכתב והלחין, וטיפלנו בביע והקלטתי בלי להשמיע לאריק ובהקלטה האחרונה השמעתי לו ואז הוא מאוד אהב. הוא גם משמיע לי ואני בשנה האחרונה כיוון שאין לו משרד בוקינג אני עוזרת לו בזה".

"בקטע של החשיפה האישית משהו נפתח אצלי, כבר לא חוששת מ'מה יגידו'"

אין תמונה
"אריק מעורב בתקליט שלי. מייעץ לי. יש לו מילה". סיני

-איך את מסתדרת עם זה?
"מקבלים ממני יחס אחר כי אני באה ממקום אחר. לא פוחדת מהמקצוע. יש לי פחד, אבל לא פחד של להיות בפרונט. בקטע של החשיפה תמיד דאגתי שלא יידעו יותר מדי ופתאום משהו נפתח אצלי, זה הולך יחד. אני לא יכולה להגיד שאנחנו לא זוג כי זו האמת, או לא להופיע איתו כי הקלטתי את כל הקולות באלבום. היום אין לי את החשש מ'מה יגידו'. שחררתי את זה. אני נפתחת לאט אבל הנה זה קורה. אני גם חיה ליד מישהו שהוא מוכר ואני לידו יכולה להתחבא".

-מה שלומו?
"היום מצבו נהדר. הוא שורד. איש מאוד חזק. לפעמים אני בהלם מהחוזק, כי אחרים היו כבר מתפרקים. חייתי איתו 18 שנה וראיתי מה הוא עבר וזה עוד יותר מפחיד לגביי. כל אדם יש לו את הפחדים, גם אם אתה מאוד מוכשר. הפחד לפעמים משתק, גם אם זה הייעוד שלך. אני רואה זמרים בני 20 שכבר מוכנים ואיפה אני הייתי. והיום אני במקום אחר, האווירה יותר טובה ולי יש חשק לצאת. היום אני מוכנה לזה שתהיה לי קריירה. היום אני כן רוצה להצליח".

יפעת תעשה תתארח בהופעתו של אריק סיני ב-25 ביולי ב"צוותא" תל אביב. בהופעה יתארח גם איתי פרל.

>> צפו בזמר דורון שפר נותן לקהל לבחור את הסינגל הראשון מהאלבום החדש