היית'ם חלאיילה, 24 מהישוב מגד' אל-כרום שבצפון הארץ רצה להגשים את החלום שלו להיות הזמר הכי טוב בעולם הערבי. כבר בגן הילדים הוא התגלה כזמיר, ככישרון יוצא דופן וחזו לו עתיד מזהיר בתום המוזיקה. "הסבתא שלו גילתה מיד את הכישרון שלו עוד כששר בגן הילדים. הוא הדהים את כולם בקול המיוחד שלו", משחזר דודו טהאר חלאיילה, "כולם היו מוקסמים מהקול שלו". חלאיילה המשיך להתמיד בשירה, שר באירועים, בחאפלות, חתונות ולאט לאט צבר מעריצים רבים שהתלהבו משירתו מלאת התשוקה. בשנים האחרונות הוא הופיע בכפרים ובישובים בצפון הארץ, בתחרויות שירה שונות, וגם ברמאללה שם זכה להצלחה עצומה.

לפני כמה חודשים הגיעה קלטת של חלאיילה למפיקי התוכנית "ערב איידול" - ריאליטי השירה של העולם הערבי, המשודרת ברשת הטלוויזיה הפופולרית MBC. מדובר באחת התכנית הנצפות ביותר בעולם הערבי, אשר זוכה למאות מיליוני צופים מידי שבוע. חלאיילה, הזמיר ממג'דל כרום, זומן לאודישנים יחד עם הזמרת מנאל מוסא מהכפר דיר אל אסד, כנציגי פלסטין.

שלב האודישנים: נוסע ללבנון, נחקר במשטרה

אלא שעל מנת להשתתף באודישנים ל"ערב איידול" היה על חלאליילה לנסוע לביירות, בירת לבנון, שהיא כידועה מדינה אויבת לישראל. הכניסה ללבנון מנוגדת לחוק הישראלי והעונש על מעשה כזה הוא שלוש שנות מאסר. למרות האיסור על יציאה ללבנון נסע לשם חלאיילה דרך ירדן, והגיע לביירות כדי להיבחן לתוכנית. "הוא בסך הכל הלך להשתתף בתכנית טלוויזיה הכי נצפית בעולם הערבי ורצה להתפרסם ולזכות בתחרות", מסביר דודו. "הוא לא עשה שום פשע. הוא ילד טוב. מי היה מוותר על חלום כזה על הזדמנות שמקבלים פעם בחיים. אפשר היה להתחשב בו ולא לחקור אותו".

לאחר שעבר את שלב האודישנים חזר חלאיילה לישראל והוזמן לחקירה בשב"כ ובמשטרה, על כך שיצא מהארץ למדינת אויב שלא כדין. "הוא הסביר שמדובר בתכנית מוזיקה ושלא ביצע שום עבירה על החוק ואפילו שר לחוקר שיר במהלך החקירה", מגלה הדוד טהאר, "הם הסבירו לו שמדובר בעבירה על החוק ושהוא לא יכול לנסוע ללבנון מבלי לקבל אישורים מגורמי החוק".

במקביל התבשר חלאיילה שעבר את האודישנים, ולוהק לנבחרת התוכנית כאחד מבין עשרים ושישה המתמודדים בעונה. "היית'ם היה מאוד נרגש בו להתמודד בתכנית", נזכר הדוד טהאר, "הוא הבין שהוא הולך להגשים חלום להיות הזמר הערבי הכי מפורסם בעולם. כל המשפחה היתה על גג העולם, תמכה ועודדה אותו כדי לזכות בתכנית".

שלב הגמר: יוצא שוב ללבנון, צפוי להיחקר

וכך, למרות שקיבל הסברים לכך שהוא עובר על החוק. חלאיילה יצא שוב את ישראל ללבנון כדי להופיע בשלבים הסופיים של התכנית, שם זכה לשבחים רבים מהשופטים על קולו יוצא הדופן ועל אופן הגשת השירים. במהלך התחרות בחר חלאיילה לבצע שיר של המשורר הלבנוני סעיד עקל שלא פעם התבטא באורח קשה נגד ישראל ופעילותה בשטחים נגד הפלסטינים.

היית'ם חלאיילה הגיע לגמר "ערב איידול" שנערך ביום שבת בלילה, זכה למחמאות רבות על קולו ועל השירים שבחר, אבל למרות הציפייה הגדולה שלו ושל משפחתו הוא זכה רק במקום השני והפסיד בתחרות לזמר סורי.

"אנחנו מאוכזבים מאוד מכך שהוא לא ניצח, נכון שגם מקום שני מכובד מאוד, אבל רצינו שהוא יזכה במקום הראשון", ציין דודו טהאר. "אבל גם רצינו שהוא יקבל פרסום גדול בכל העולם הערבי ויוציא תקליט. לכן אנחנו מתרגשים בשבילו הוא זכה להישג טוב ולחשיפה גדולה מאוד".

חלאיילה אמור בימים הקרובים לחזור לישראל ויתכן מאוד שייחקר שוב ואולי אף יועמד לדין על יציאתו ללבנון. ומול האיום בחקיר אומר הדוד הבלתי נלאה: "זמרים כמוהו מגשרים בין ערבים ליהודים, מביאים שלום ולא מלחמה. הלוואי שרק היינו עוסקים בשירה ובמוזיקה זה היה מביא שלום לעולם, שיתנו לו לעסוק במה שהוא יודע. הוא לא עשה שום דבר רע".

מהשב"כ נמסר כי עניינו של חלייאלה מטופל על ידי המשטרה.