ירמי קפלן, ג'ון לנון בהיכל (צילום: ענבל מור)
משודר כל ערב, מעבר לגדר. ירמי קפלן | צילום: ענבל מור

בשנתיים האחרונות, נראה כי הפופ הים תיכוני שלט בכל מצעד, פינה, חנות, חתונה ותחנה. שנת 2010 הסתיימה ושנת 2011 מתחילה עם סימנים של שינוי במגמה וחזרתו של הרוק הישראלי ללב המיינסטרים.

מי שמובילה את השינוי הזה, היא לא אחרת מ- הפתעה! הפתעה! - גלגלצ. כן, בדיוק, אותה תחנה צבאית "מושמצת" לאורך שנים, שהכניסה לתוך חיינו את ה"סופשבוע רגוע" ו"דור הפודרה" בניינטיז ואת "כנופיית רימון" בשנות האלפיים. אותה תחנה שהפלייליסט שלה נחשב משך שנים לקודש הקודשים של התעשייה המקומית ושבשנה האחרונה העניקה חותם סופי לכך שהמוזיקה המזרחית המודרנית היא הפופ הישראלי החדש, כשאימצה אותה בחום אל תוך הפלייליסט השבועי.

התחנה שהרוקרים אהבו לשנוא הפכה לאלטרנטיבה

כנסיית השכל פרומו (צילום: Antony Dawton)
שורות של חיילים. כנסיית השכל | צילום: Antony Dawton

לא אחת הועלו האשמות שונות כלפי גורמים בתעשיית המוזיקה, כולל עורכי המוזיקה בגלגלצ לגבי קיפוח הרוק הישראלי לטובת הפופ הים תיכוני. אלא שבחודשים האחרונים נראה כי דווקא גלגלצ, התחנה שהרוקרים כל כך אהבו להשמיץ, הפכה דווקא להיות האלטרנטיבה. מבט חטוף בפלייליסט העדכני ובמצעדים השבועיים והמצעד השנתי של התחנה הצבאית מיפו מראה על שינוי דרסטי בכיוון בו המיינסטרים הישראלי צועד.

כוכבי רוק מהעבר וההווה תופסים נתח מכובד הן בפלייליסט והן במספר ההשמעות להן הם זוכים. להקת כנסיית השכל למשל, שאלבומה האחרון והמצוין "שורות של אנשים", לא מצליח עד כה לשחזר את ההצלחה של ה"אוטוביוגרפיה" מלפני כמה שנים, זכתנ לפני שבועיים ל-54 השמעות בתחנות הרדיו לשיר האחרון שהוציאה, מתוכן 26 היו בגלגלצ. גם להקה כמו ג'ירפות, שאלבומה האחרון "אין כניסה לפילים" הוא לא להיט גדול כקודמו "גג", קיבלה מגלגלצ השמעות ביד רחבה לשני סינגלים.

הקהל מצביע במצעד בעד הרוק והגיטרות

מוניקה סקס פרומו (צילום: איליה מלניקוב)
השמלה ממדריד, ההשמעות מיפו. מוניקה סקס | צילום: איליה מלניקוב

הנה עוד דוגמאות מספריות: כשבוע אחרי שלהקת מוניקה סקס יצאה עם הסינגל "השמלה ממדריד" הושמע השיר 55 פעמים ברדיו, מתוכן 32 השמעות היו בגלגלצ, כשבמקביל כבשו יהלי סובול, פיטר רוט ושחר אבן-צור במשך 3 שבועות את פסגת המצעד הישראלי בתחנה. נכון להיום גם הסינגל החדש של ההרכב, "מנגינה", נמצא בפלייליסט. בדומה להם, גם לירמי קפלן יש צמד סינגלים ברשימת ההשמעה - "עוד יהיה לך" ו"מילים מתוקות", שגם כן הגיעו לפסגת המצעד.

לצידם ניתן למצוא בפלייליסט היפואי ובמצעד הלהיטים שמות של הרכבים כמו "קוואמי והחלבות" עם "תסחטי אותי", שמוביל במצעד השבוע, "אלקטרה", להקתו של העיתונאי המקושר ניצן חורש ואייקוני רוק ישראלי שחזרו עם חומרים חדשים כמו ברי סחרוף עם איזבו ב"סוכר", משינה ואסף אמדורסקי, שיותר מחצי מההשמעות של הסינגל שלו "איפה את היום" היו בתחנה הצבאית.

מנגד, לא כל רוקר שמוציא סינגל מושמע אוטומטית בגלגלצ. להקת "איפה הילד" פוצצה לפני כחודש את הבארבי בתל אביב באלף מעריצים, אבל הסינגל שהוציאה מעט לפני כן לא זכה להיות מושמע בפלייליסט של התחנה הקובעת.

גלגלצ: "מקפידים לשמור על איזון מוזיקלי ועל תמהיל מגוון"

חשוב לזכור, אגב, שאת מצעד גלגלצ מדרגים המאזינים. ייתכן מאוד שהפריחה המחודשת של הרוק מגיעה על רקע קבוצות הולכות וגדלות של קהלים, שמאסו בפופ הים תיכוני ומחפשות משהו אחר, גיטרה חשמלית אלטרנטיבית לדרבוקה. ומי שכנראה שוב ירוויחו מה"מאבק" בין רוק למזרחית הם להקה כמו "איזבו" ואמן כמו ברי סחרוף, שעתידים להוציא בקרוב אלבומים חדשים - שניהם דוגמה מצוינת לאפשרות לשלב בין רוק וצלילים ים תיכוניים.

עומר בן רובי, סגן מנהלת גלגלצ, מסביר בתגובה כי "מבחינת גלגלצ ומאזיניה אין פה כל חידוש. לאורך כל השנים, וכך גם בשנתיים האחרונות, אנחנו מקפידים לשמור על איזון מוזיקלי ועל תמהיל מגוון של שירים מכל הז'אנרים, כולל רוק. ולראיה: כבר לפני שנתיים זכו אביתר בנאי ורונה קינן, שניהם רוקיסטים מבטן ומלידה, ברוב קולות מאזיני גלגלצ בתארים זמר וזמרת השנה. יש לכך דוגמאות רבות נוספות, ומי שמאזין לגלגלצ בשנים האחרונות מכיר אותן".

>> מופעי "4 תחנות" של שלום חנוך מגיעים לסדרת הופעות בבארבי