בריטני ספירס (צילום: Kevin Winter, GettyImages IL)
לא שיש לי אשליות בקשר ללונדון. בריטני | צילום: Kevin Winter, GettyImages IL

לאחרונה פורסם כי מפיקי סיבוב ההופעות הבינלאומי החדש של בריטני ספירס חתמו על הסכם מול בעלי אולם ה O2 היוקרתי בלונדון. לפי ההסכם תופיע נסיכת הפופ המשתקמת עם אלבומה החדש "Circus" שבועיים ברציפות מדי ערב באולם, המכיל 11 אלף מקומות. חישוב מהיר מראה על למעלה מ 130 אלף צופים, שאמורים לצפות במופע. האומנם ספירס כה פופולארית בבירה האנגלית? הסיבה לדיל היא שאולם ה O2 אידיאלי עבור קהל מכל רחבי אירופה. לכן, במקום לנייד את מופע הענק ממדינה למדינה ביבשת, מאמינים המפיקים שהקהל יגיע אל בריטני ולא להיפך. כך הם גם עושים קופה וגם חוסכים את ההוצאות האדירות הכרוכות בניוד המופע.

הסיפור הזה מעיד על התופעה שתעמוד ככל הנראה בלב שוק המוזיקה העולמי בשנת 2009: המיתון. נפילות הבורסות בכל העולם תפסו את תעשיית המוזיקה (כמו את שאר השווקים) עם המכנסיים למטה. עכשיו צריך למזער נזקים, לארגן מחדש את מה שטרם נקבע, להציל את הקיים ולוותר על הלא הכרחי.

גם מייקל ירון, לונדון מחכה

"פגעי המשבר הכלכלי כבר מורגשים היטב במערך השיקולים של אמרגנים ומפיקים בכל העולם", מאשר המפיק הישראלי הבכיר שוקי וייס, שיביא לארץ במאי את להקת דפש מוד לפתיחת סיבוב ההופעות הבינלאומי החדש שלה. "מצד שני, סיבוב גדול של אמן מוביל מאורגן חודשים רבים מראש, וברור שבמקרה של דפש מוד לא יעשו שינויים או ביטולים. מצבם של אמנים מובילים אחרים, שעדיין לא סגרו תאריכים ולא התחילו למכור כרטיסים, מורכב יותר. אני במגעים תמידיים עם מפיקים בחו"ל לגבי פרויקטים שונים, וכרגע יש תחושה חזקה של 'בואו נחכה ונראה לאן הדברים הולכים לפני שנתחייב למשהו'. יוצאים מנקודת ההנחה שחוקי המשחק ישתנו במהלך השנה הקרובה וצריך להתנהל בהתאם".

במקביל, מעריצי "הגרעין הקשה" של דפש מוד מאירופה כבר ביקשו לרכוש כרטיסים להופעה באצטדיון רמת גן ובהפקה הישראלית שוקלים לתת להם אופציה למחיר "ישראלי". כרטיס למופע בארץ עולה כרגע 300 שקלים, כלומר כ 55 יורו, כמעט רבע מהמחיר לאותו מופע באירופה, שם המחיר הוא כ 200 יורו. כך שבמקרה זה הדיל הישראלי בהחלט משתלם.

רשימת האמנים הבינלאומיים המובילים, המתכננים סיבובי הופעות גדולים לשנת 2009, מעידה שרק תותחי-העל משדרים "עסקים כרגיל". להקת "U2" מתכננת סיבוב בינלאומי בעקבות אלבומה הצפוי "No line on the horizon", אך טרם פרסמה פרטים בנוגע לתאריכים, מיקומים וסדר הגודל. בשבוע שעבר פורסם שלהקת "גאנז נ' רוזס", בראשותו של אקסל רוז, תצא להופעות בעקבות אלבומה המדובר "דמוקרטיה סינית", אך מועדים טרם נקבעו. מקרה זה רגיש יותר, היות וסיבוב ההופעות הקודם של הלהקה פני שנתיים זכה לתגובות מינוריות. בהתחשב בעובדה שהאלבום, שהוקלט במשך 14 שנים, הוא הימור של "הכל או כלום", סביר שמנהליה של "גאנז" לא יתחייבו להופעות לפני שיוכח שמדובר בהצלחה. באשר למלך הפופ מייקל ג'קסון, הוא אמנם מתכנן סיבוב עולמי בן 30 קונצרטים, אך מקורביו דווחו שגם הוא כבר שוקל, כמו בריטני ספירס, להתנחל לשבועיים באולם ה O2 בלונדון ולתת לאירופה לעלות אליו לרגל בניסיון לחסוך בעלויות.

מה הישראלי יכול להרשות לעצמו?

אין תמונה
"נכון לעכשיו הישראלים לא חוששים מהמחיר". מארק רונסון

ומה קורה בשוק המקומי? רוב המפיקים ובעלי המועדונים טוענים שהשפעות המיתון טרם חלחלו לפעילותם השוטפת, אך כולם מודעים לעובדה שככל שיותר מועסקים במשק יפוטרו, בילויים מחוץ לבית יהפכו למותרות שניתן לוותר עליהם. בנוסף, גופים גדולים כמו וועדי עובדים וחברות יחליטו להוציא כספים רק על ההכרחי ולא יהיה מנוס מהתמודדות עם מציאות חדשה ולא קלה. לא בכדי המגזר העסקי, הסופג עד כה את הפגיעה המסיבית ביותר, ומגיב בפיטורי עובדים בהתאם, הוא ההיי-טק. מגזר הנוהג לפנק את עובדיו, בימים כתיקונם, ברכישת הופעות של מיטב האמנים.

"בינתיים הקהל ממשיך למלא את המועדונים", אומר נעם פיינגולד, מבעלי מועדון "זאפה". "'זאפה' הוא כבר מזמן לא מוסד תל אביבי, אלא מקור משיכה לקהל שמגיע במיוחד מכל רחבי הארץ ויודע שאצלנו ניתן לקבל חוויות מיוחדות. זה גם סוד ההישרדות בתקופות מיתון - לתת משהו שאין לו תחליף. כמה מועדונים בעולם מציעים את מייסי גריי במרחק נגיעה"?

-אתם חוששים ש 200 שקל לכרטיס, להופעות של מארק רונסון, זה אולי מחיר שהישראלי החושש ממיתון יחשוב פעמיים אם להשקיע?
"נתוני המכירות נכון לעכשיו מעידים שלא. אנחנו מעורבים גם בהפקת אירועי פסטיבל הפסנתר, וגם שם קצב מכירות הכרטיסים יותר ממשביע רצון. הקהל הישראלי מוכיח שוב ושוב שאם מביאים לו היצע איכותי מספיק הוא מגיב בביקוש. אני לא אומר שהמיתון לא ישפיע. אם בחודשים הקרובים אמנים בינלאומיים יתחילו לצמצם סדרי גודל של סיבובי הופעות, ולא יגיעו ליעדים באירופה שמאפשרים להביא אותם לישראל בעלות סבירה, נראה פחות מופעי חו"ל בארץ. אין מה לעשות נגד זה".

"אנחנו בעשייה מתמדת"

אין תמונה
"אין שום סיבה שעלמה זהר תדרוש 100 שקלים להופעה"

"בקשנו 160 שקל לכרטיס בהופעה של חוזה גונזלס. זה המקסימום שהישראלי הממוצע יכול להרשות לעצמו", אומר שאול מזרחי, הבעלים של מועדון "בארבי", שמספק מופעי אמנים מקומיים במחיר שאינו עולה, ברוב המקרים, על 100 שקלים. "אם אתה דורש יותר ממה שהקהל שלך יכול לתת, תישאר בלי כלום, ואם אמנים בארץ לא יבינו את זה כולם יגמרו רע מאוד. אין שום סיבה שעלמה זהר, עם כל הכבוד שיש לי אליה, תדרוש 100 שקלים להופעה. מה רע ב 80 שקל? שלום חנוך מופיע אצלי כבר שנים עם 'חיות לילה' שלו, ובכל התקופה העלינו את מחירי הכרטיסים למופע מ 80 ל 100 שקל. זה עבור שלום חנוך".

- אתה מאמין שבמצב של מיתון כלכלי הישראלי הממוצע יבחר באופציות הזולות יותר, מה שיעלה את "בארבי" לעומת מועדונים יקרים יותר?
"ל'בארבי' כבר אין לאן לעלות. מה שנשאר זה לאמנים, למועדונים ולמפיקים האחרים לרדת. לרדת לאדמה. להבין איפה הם חיים. אני מאמין שבחודשים הקרובים, אם המיתון אכן יעמיק, הבועה שאני מדבר עליה תתפוצץ לכולם בפנים. יאלצו להתפשר. אמנים יורידו מחירי כרטיסים, נגנים יורידו תעריפים, אפילו סאונדמנים ואנשי תאורה יסתפקו בפחות".

במשרדי ההפקות המובילים העוסקים בבוקינג (שיווק הופעות של אמנים) לא אוהבים, בלשון המעטה, לדבר על המיתון והשפעותיו הצפויות. האווירה נעה מפסימיות זהירה להטמנה מוחלטת של הראש בחול. יעל מרגלית ממשרד 'ווליום הפקות', המפיק בימים אלה את אירועי פסטיבל הפסנתר, אומרת השבוע: "עוד לפני נפילות הבורסה בניו יורק היינו עסוקים עד מעל הראש בהכנות לפסטיבל, וזה המצב גם כרגע. אנחנו פשוט בעשייה מתמדת ולא מתעסקים בנפלא מאיתנו. מעבר לכך, לא ידוע לי על ביטולי הופעות במשרד בתקופה האחרונה. זה כל מה שיש לי לומר בשלב זה".

גיזה יוריסט, ממשרד "כספית הפקות", לקונית עוד יותר: "כן, כולנו בהמתנה עכשיו עם חששות לגבי ההתנהלות הכלכלית לשנת 2009. אנחנו הולכים אל הלא נודע וכל האמנים המיוצגים אצלנו מודעים לזה. לא רק המשבר הכלכלי העולמי משחק תפקיד. גם השינויים הפוליטיים והמדיניים ישפיעו על ההכנסה הכללית, כמות ההופעות, מכירת כרטיסים לכל מופע וכמובן מכירות אלבומים".