אין תמונה
"נעשו בסרט כמה שינויי עריכה שהיו קשים לעיכול מבחינתי בצפייה ראשונה"

אורנה דץ הוציאה לאחרונה את אלבום הסולו הראשון בחייה, "שיר ערש פנימי", פרויקט ראשון בו לא מעורב בעלה לשעבר, משה דץ. כיחסי ציבור לסרט הצטלמה דץ לסרט התיעודי "אורנה בלי דץ", שיצר גיל ריבה על הפרידה בין בני הזוג, שהיו בעבר סמל לזוגיות אידאלית. "הסרט היה, מבחינתי, משהו שהייתי חייבת לעבור", אומרת היום דץ. "אני לא מתחרטת עליו, ועדיין מדהימות אותי התגובות שעורר בקרב הצופים לטוב ולרע. לא אכחיש שנעשו כמה שינויי עריכה שהיו קשים לעיכול מבחינתי בצפייה ראשונה. הייתה שם אמירה מאד קיצונית שלי, וזה לא יועד להיות ככה. רציתי לומר המון דברים, ויצא שאני אומרת בעיקר דבר אחד שוב ושוב. בסופו של דבר, מי שמכיר אותי יודע מי אני ומה אני ומה באמת עברתי ואיך זה השפיע עלי".

-שוחחת עם משה אחרי הקרנת הסרט? הסברת לו מה השינויים שנעשו בחומר המצולם ללא מעורבותך?
"משה עצמו הוא מפיק, ומפיק מצוין. הוא יודע מה זה רייטינג, מה זו עריכה, מה זו תקשורת. עברנו את זה יחד כזוג לא פעם ולא פעמיים. אני בטוחה שהוא מבין בדיוק מה באמת נאמר ובאילו הקשרים".

-ובמילים אחרות התשובה היא לא, לא דברתם אחרי הקרנת הסרט.
"את זה אתה אמרת".

את עטיפת אלבומה בחרה דץ להשאיר כמעט ריקה, ללא תמונה שלה. "אנשים יודעים איך אני נראית, לא הייתי צריכה תמונה שלי על עטיפת הדיסק כדי לגלות את זה למישהו", היא אומרת. "נראה לי הרבה יותר נכון לבחור רקע לבן, חלק, נקי. זה נתן לי תחושה של התחלה חדשה. אני יודעת שזה לא מהלך מקובל, אבל אני עושה בשנה האחרונה הרבה דברים בצורה לא מקובלת".

כמעט שנתיים אחרי הגירושים המתוקשרים מבעלה הזמר-מפיק משה דץ, שהפך את השמות "אורנה ומשה דץ" או לחילופין "דץ ודצה" למותג משגשג, אורנה דץ עושה את זה לגמרי לבד. כמעט. חיים שמש חתום כמנהל אמנותי ומשה דעבול כמפיק מוזיקלי על האלבום החדש, שבכתיבת תשעת שיריו חברה גלריה מרשימה של יוצרים ותיקים יותר (אהובה עוזרי, מאיר גולדברג, זאב נחמה, רונית שחר) ופחות (אוהד חיטמן, יונתן כנען, יוני בלוך). אבל ההפתעה הגדולה באמת היא שמהרשימה הסופית של שירי האלבום נעדר "ככה אני רוצה", שנבחר רק לפני כמה חודשים להיות הסינגל הראשון מהאלבום.

-עוד מהלך לא מקובל?
"ככה יצא, נכון? אהבתי את השיר ועמדתי מאחוריו, וגם ברדיו אהבו והשמיעו הרבה, אבל אז סגרנו את רשימת השירים ופתאום 'ככה אני רוצה' נשמע לא במקום. חיים שמש ומשה דעבול הקפידו שהאלבום יהיה לכל האורך קטן, אינטימי, נוגע וקרוב. מהמקום הזה 'ככה אני רוצה' לא מצא את מקומו ובצער גדול השארנו אותו בחוץ".

אין תמונה
"אני לא חושבת על יחסי ציבור, שיווק, סינגלים, להיטים"

- משה דעבול סיפר שרצה לעבוד איתך כי לא חששת לקחת סיכונים עם סגנון שונה לחלוטין ממה שאנשים ציפו לקבל ממך.
"זה נכון. מבחינתי, העובדה שאני אוהבת את התוצאה היא הדבר הכי חשוב. שואלים אותי על זה הרבה לאחרונה ואני מסבירה שוב ושוב: אין לי בעיה עם הדברים שעשיתי בעבר והשירים שבצעתי. אני אוהבת כל מה שאני מזוהה איתו. האלבום הנוכחי נוצר, כי הייתי חייבת לעשות משהו שיהיה כולו שלי, בדרכי, לפני שאמשיך הלאה. אני עושה דברים, כי אני חשה צורך לעשות אותם. לא חושבת על יחסי ציבור, שיווק, סינגלים, להיטים. זה בא הרבה יותר מאוחר. אני לא נוטשת את מה שמכונה 'הקהל הישן שלי'. אעשה בעתיד עוד קלטות והצגות לילדים, אני רוצה לעשות טלוויזיה, אני רוצה לשחק, אני מעלה בקרוב מופע חדש".

- אילו תגובות את מקבלת לשירים מתוך "שיר ערש פנימי"?
"אם אנשים ברחוב הם קנה המידה, מאד אוהבים אותו. אני מקבלת פרגונים בלי סוף. אבל מה שהכי חסר לי זו הבמה כי לא הופעתי המון זמן. אין לי מושג מי הקהל שלי כיום. רק כשאתחיל להופיע אגלה".

- מתי המופע יוצא לדרך?
"אני מקווה מאד שבדצמבר, ואז בקטן לתוך החורף. אני רוצה להביט לאנשים בעיניים כשאני שרה. להיזכר שוב כמה מהנה לעמוד מול קהל. יהיו איתי שלושה נגנים, ועל הקונספט אני עובדת עכשיו עם חיים שמש. שירים מהאלבום החדש, אבל גם שירים ישנים מהאלבומים עם משה ואולי אפילו משהו חדש לגמרי כי אני כבר באיסוף חומרים לאלבום הבא שברור לי מעכשיו שישמע שונה לחלוטין".

- אילו שירים של הדצים מתאים לך לבצע עכשיו?
"לא בהכרח הלהיטים הכי מוכרים. בעיקר אלו שאני יכולה לעבד מחדש ולבצע כמו שאני מרגישה, אני לא פוסלת שום שיר".

- אפילו לא את "כאן"?
"אין סיבה שלא אמשיך לבצע את השיר הזה. אני מתה עליו".