מרים טוקאן פרומו (צילום: ישי בוטבול)
"השירה זה מקצוע, המשפטים זה התחביב". מרים טוקאן | צילום: ישי בוטבול

את מרים טוקאן , 27 מהכפר אעבלין, קשה לשכוח. הזמרת הערביה הצעירה ששרה בעונה החמישית של "כוכב נולד" את "כי האדם עץ השדה" ועוררה רגשות רבים. לפני חודשיים וחצי הוציאה את סינגל הבכורה שלה, "סודך", והבוקר היא משחררת שיר שני, "תמיד בשניים", שמבוסס על קצב הפלמנקו ויוצא בעברית וגם בערבית.

את הלחן יצרו אייל פרייברג ומשה פרץ, את המילים בעברית חיברה הזמרת והיוצרת טל גורדון (שתרגמה את "סודך" מאיטלקית). גורדון היא בת זוגו של סולו יורמן, מנהלה האישי של טוקאן בחברת "תטה עושים מוזיקה". את המילים לגרסה בערבית חיברה טוקאן עצמה יחד עם אליאס מאטאר. את העיבוד וההפקה המוזיקלית עשו דורון פלסקוב ואסא רביב, שהפיקו גם את הסינגל הראשון.

"תמיד רציתי לשיר פלמנקו", אומרת טוקאן. "זה סגנון שנולד בחבל אנדלוסיה בספרד, בחיבור בין תרבויות, ערבית ויהודית והפך לסטייל מיוחד, שמתחבר אלי באופן טבעי. באתי ממקום שמחבר כמה תרבויות ואנחנו במדינה פלורליסטית אז זה מתחבר. השיר יוצא בשתי השפות מתוך תקווה שגם תחנות רדיו בעברית ישמיעו א הגרסה בערבית, וההפך".

את "כוכב נולד" סיימה כאמור טוקאן לפני שלוש שנים. מאז שרה בבית הנשיא, הופיעה בערבי שירי משוררים בתאטרון הקאמרי ועם אלון אולארצ'יק בפסטיבל הפסנתר. לדבריה לא חוותה יחס שלילי כיוצאת כוכב נולד או כערביה. "נפתחו לי המון דלתות, בקאמרי היה מדהים, היו לי רגעים בלתי נשכחים. היו לי הופעו בפסטיבלים ואני רוצה שזה יימשך, כי זה פותח אותי לתרבות ומוזיקה חדשה, ונותן לי במה. עכשיו עם השירים שלי זה יותר מרגש וזה דבר שחיכיתי לו".

"מזהים אותי וזוכרים אותי, יש מעריצים יהודים וערבים"

-את מקבלת צ'אנס דומה לזמרות אחרות?
"אני לא יודעת מה קורה עם אחרים. אני מרוצה ממה שקורה לי ומרגישה חום מצד אנשים שמזמינים אותי להופיע בטקסים ואירועים. אמנים שאני מופיעה אותם מראים לי עד כמה הם רוצים שאני אתקדם וכמה הם אוהבים את הסטייל שאני עושה וזה נותן לי פוש. זו טעות גדולה של הרדיו לא לתת צ'אנס ליוצאי כוכב נולד. צריך לתת הזדמנות לאנשים מוכשרים להשמיע את השירים החדשים שלהם".

-עוד זוכרים ומזהים אותך?
"מזהים אותי וזוכרים אותי עד היום ואת השירים ששרתי ומזכירים לי דברים שאמרתי ובמיוחד את הביצוע ל'כי האדם עץ השדה'. בכל הופעה, אין מצב שאני לא שרה את זה. זה הדבר הראשון שמבקשים ממני. רוב התגובות כלפי הן טובות".

-מירה עוואד, שסללה לך את הדרך, נתקלה בהמון קשיים.
"יש קשיים, אבל כוכב נולד קיצרה לי את הדרך. זה חסך לי זמן ובעיות ומאמצים. אני מרגישה שיש לי הרבה דברים שצריכה לעבור בכוחות עצמי. לא קל אחרי התוכנית כשלאנשים יש ציפיות ממני, אבל זה טוב כי זה מוציא ממני את המקסימום. ואין מצב שהקשיים מסתיימים, זה מלווה את האמנים, אבל אני אקח את הטוב מזה".

"ואני רואה שיש תוצאות. אני מרגישה שיש קבוצה של אנשים שמלווים אותי מכוכב נולד ועד היום, מעריצים יהודים וערבים שלא ניתקו קשר, הולכים איתי ומאמינים בי. הם עוקבים אחרי מה שאני עושה ואני איתם בקשר בפייסבוק, במייל, בטלפון לפעמים, יהודים וערבים מכל הארץ".

"דרך המשפטים אפשר לעשות שינוי קטן בעולם"

אין תמונה
"אני עודדתי אותה ללכת לכוכב נולד. אנחנו לא מתחרות, הסטייל שונה". היבה בטחיש

-היבה בטחיש שהיתה בעונה האחרונה של כוכב היא מתחרה שלך?
"אני עודדתי אותה להיכנס לתוכנית והיא היתה מצוינת בעיני, מאוד אמיתית. אני לא מרגישה שהיא מתחרה שלי, כי כל אחת בסטייל שלה, ששונה, עם גוון קול שונה. תחרות חיובית כן יכולה להיות. אני מרגישה שכל אחת הולכת בכיוון קצת אחר. היא לומדת מוזיקה וכבר שנים שרה בתזמורת בנצרת, היא צריכה צוות שיעבוד איתה".

-איך מתקדם האלבום?
"מוקלטים כבר שישה שירים. אני מתכננת להוציא את זה השנה. יש כמה מפיקים - דורון פלסקוב ואסא רביב הפיקו את שני השירים שיצאו ועוד שניים, ויש שיר שכתב והלחין שמוליק נויפלד".

לפני כמעט שנה סיימה טוקאן תואר ראשון במשפטים וכעת היא מתכוננת לבחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין בתחילת מאי. "המשפטים אצלי זה התחביב והשירה זה המקצוע", היא מבהירה. "קשה לי לוותר על השירה ועל המשפטים אני יכולה לוותר, אני מאוד רוצה להיות זמרת. למדתי משפטים בשבילי כי אהבתי להיות משפטנית ואני מחכה להיות עורכת דין. אבא שלי מזכיר לי עד היום שתמיד דאגתי לחלשים בעולם. אני חושבת שדרך המשפטים אפשר לעשות משהו, שינוי קטן. אני רוצה לעבוד בעמותות, לקדם זכויות אדם, זכויות ילדים, מעמד האישה".

"אני מקווה שלא אגיע לפוליטיקה, מעדיפה לעשות ולא לדבר"

-מעניין אותך גם להיות בפוליטיקה?
"אני מקווה שלא. מעניין אותי להיות פעילה חברתית, לעשות דברים ולא רק לדבר, להילחם במעשים ולא רק במילים".

-זכויות אדם פה בישראל או ברשות הפלסטינית?
"בוא נתחיל מפה, מישראל. גם אצלנו זה לא הגיע לרף שאני רוצה שזה יהיה. יש כאן אנשים מקופחים בלי קשר לשיוך שלהם. אני מאוד אדאג לעניין האנושי".

-אבל יש לך דעה פוליטית.
"אני בעד מדינה פלסטינית עצמאית ושלטון עצמאי שלהם לצד מדינתנו, ושיהיה שלום וקשר בין שני הצדדים, קשר של אחווה ושלום, שאם יתקיים נרגיש שגשוג פה ושם".

מרים טוקאן פרומו (צילום: פיני סילוק)
"בוא נתקן קודם את זכויות האדם פה בישראל". מרים טוקאן | צילום: פיני סילוק

-ישראל לדעתך היא מדינה גזענית, פשיסטית?
"קשה לי להגיד מדינה גזענית או מדינה פשיסטית. זה שלטון מסוים ואנשים מסוימים שיש להם דעות פשיסטיות. אני מאמינה שהטוב ינצח ושידאגו שזה לא יקרה. אין מצב שאני עוזבת פה, זה הבית שלי והמדינה שלי. כאילו לאן אעזוב? זו שאלה מעניינת".

-מי שהיום בשלטון לא חושבים כמוך.
"בעיני הם מיעוט. עדיין. יש לי תקווה שעוד שנה עוד חמש או עשר.. אני לא מבקשת פתרונות מהירים, שאקום מחר ויהיה שלום, בטח זה יקח זמן. אני רוצה לחיות עם התקווה הזו שיבוא יום. זה תהליך. ויש מהפכות".

"אם היינו מיישמים את הדמוקרטיה במאה אחוז מחר היה שלום"

-אם זה היה תלוי בך מחר היה שלום?
"זה לא תלוי בי, אלא בשני צדדים, בעם שלם. אם היינו מיישמים את הדמוקרטיה במובן האידיאלי שלה, אז מחר, מיום ללילה, יהיה שלום, אבל בחיים שלנו זה לא פשוט, זה לא דמוקרטיה במאה אחוז וזה תהליך. וויתורים זה חשוב. נראה לי שיהיו ויתורים משני הצדדים ולא כל אחד מוכן לוותר וזה גם תהליך אז זה לא תלוי בבן אדם אחד".

-מה הסיכוי שתהיה לך קריירה מצליחה בארץ כזמרת?
"זה לא קשור אלי כמרים וכערביה, אלא מצד אחר, מבחינת סטייל ואיזה סוג מוזיקה אני הולכת להביא. עד שמגיעים לסטייל לוקח זמן, ולאסוף שירים. כולי תקווה שזה יצליח, זה כל מה שאני רוצה. בתקופת כוכב נולד האחוזים שאצליח היו ממש גבוהים. עכשיו המשא יותר כבד. יש שירים שאני רוצה, שאני בוחרת, ואנשים מתאמצים להביא שירים שמתאימים לקול ולכיוון שלי. אני בתקופת מבחן אבל בתוכי אני מרוצה מאה אחוז. בטוחה מאה אחוז במה שאני עושה".

>> מה הקשר בין מיטל הוכמן למשה קצב וביבי נתניהו?