ולדי בלייברג פרומו (צילום: אדוארד שטרן)
"המחשבה על זה שאייצג את ישראל באירוויזיון תגרום לכך שבסוף אגיע לשם". ולדי בלייברג | צילום: אדוארד שטרן

בפברואר האחרון עמד ולדי בלייברג בפני הגשמת חלומו הגדול - לייצג את ישראל בתחרות האירוויזיון. הוא כבר היה סגור לתחרות ה"קדם אירוויזיון" עם שיר מתאים, אלא שאז, בשניה, הכל התהפך. אביו של ולדי, אלכסנדר, לקה בלבו באוקראינה ובלייברג קפץ על המטוס הראשון כדי להציל את חייו. ל"קדם אירוויזיון" לקחו מישהו אחר במקומו, החלום נדחה בשנה, אבל האב ניצל.

"אבא שלי כמעט נפטר לי בין הידיים"

"אבא שלי, בן 65, כמעט נפטר לי בין הידיים", משחזר ולדי. "הוא היה בלי הכרה שבוע וחצי. טיפלתי בו. אני כמעט שנה על הקו עם אוקראינה. למזלי כשהוא עבר טראומה כזו היו לי אמצעים כספיים לעזור לו. באוקראינה כל דבר עולה כסף, אין שם קופת חולים ואם אין לך כסף אנשים מתים, לצערי הרב. לאבא, שהוא כידוע לא האב הביולוגי שלי, אלא האב שגידל אותי, היה לאירוע מוחי שקשור ללב. הוא בן אדם לא כל כך בריא והאלכוהול שהוא נהג לשתות לא תרם למצבו. הוא לא חי לפי מה שצריך. יש לו משפחה וילדים מצד אחר אבל הם לא תרמו כלום. היו לו בעיות עם דיבור, היה לו קשה לדבר".

-נשארת אצלו ואז חזרת לארץ.
"כן, אני גר עדיין בחולון עם אמא, אחותי וסבא וסבתא, כמו שתמיד גרתי. בגלל שאני נוסע המון לחו"ל ואני כמעט לא פה אין טעם לשכור דירה אז כשאני פה אני עם המשפחה".

אין תמונה
הכסף נמצא בהופעות בחו"ל. ולדי בלייברג באוקראינה

-אתה מופיע הרבה בחו"ל, שם הכסף.
"כן, הופעתי לא מזמן באירוע שבעים שנה ב'באבי יאר', היה אירוע מאוד עצוב וקשה, זו הפעם האחרונה שהייתי. לפני כן הופעתי במוסקבה, קנדה, אוסטרליה, לטביה, איטליה וכאמור אוקראינה. צברתי בחצי שנה מאה וחמישים שעות טיסה. אני מופיע באירועים של קהילות יהודיות, באירועים פרטיים, ייצגתי את ישראל בתחרות ברוסיה שהיא מעין הקדמה לאירוויזיון שם והשנה הייתי שם אורח כבוד באיוע הפתיחה של עשר שנים לתחרות. בריגה הופעתי בכיכר המרכזית ביום העצמאות. הופעתי בפרס תגלית השנה באוקראינה לפני שנתיים ובתוכנית "גירל אז וונטד".

"אני כותב טקסטים בעברית, ומישה קירקילן מלחין"

-אז יש לך קריירה גם פה וגם שם.
"פה אני הרבה יותר מוכר. ברחוב יודעים מי אני ומפרגנים לי. שם זה הרבה יותר גדול. אני עובד שם ויש קהל מסוים שמכיר אותי, אבל החברים שלי שם הרבה יותר מפורסמים ממני, כמו נציגת אוקראינה לאירוויזיון שזכתה במקום הרביעי. בשביל להיות מפורסם שם צריך לחיות שם ואני לא רוצה לעבור לגור בחו"ל. קיבלתי פעמיים הצעה להתחרות בקדם אירוויזיון של אוקראינה ואני לא עושה את זה כי אני חי כאן ואני רוצה קריירה כאן".

קריירה בארץ זה אומר שירים חדשים בעברית, וולדי בלייברג מוציא היום את השיר החדש "כשהלב מתגעגע", שכתב ארז ברזוליק והלחין אוהד חיטמן, שיר בסגנון בלדות רומנטיות אירופאיות מיושנות עם ארומה רוסית וקלאסית כבדה, עליו עבד באולפן בחודש וחצי האחרונים. יחד עם השיר יוצאת גם גרסת רמיקס מקפיצה. "זה הזמן בשבילי, אחרי הרבה זמן שחיפשתי חומרים ורציתי להיות שלם באלף אחוז עם מה שאני מוציא", אומר בלייברג. "לקח לי זמן למצוא ואני כבר עובד על עוד שירים, יש כבר שלושה מוכנים. לחפש חומרים זה גם עניין נפשי, להיות מוכן לעשות את זה. התחברתי עם מישה קירקילן, חבר טוב שדחף אותי לכתוב מלא טקסטים ויש לנו 7-8 שירים בעברית שהוא הלחין למילים שלי והכל כבר בסקיצות, צריך רק להתחיל לעבוד עליהן, והכל בהשקעה עצמית".

"יש הרבה אנשים שמוכנים לעשות לי עבודה לא בהרבה כסף"

-מאיפה הכסף?
"השם הטוב שלי הולך לפני יש הרבה אנשים שמוכנים לעשות לי עבודה, שרוצים לעבוד איתי, ולא לוקחים ממני הרבה כסף. ברוסיה עובדים בהרבה פחות. אין מה להשוות מחירים כאן ושם. את העיבוד הזה עשה בחור רוסי וכשהגעתי למיקס ומאסטרינג אצל סיימון ויינשטוק הוא אמר שהעיבוד מדהים וזה מאוד לא יקר. אני אוהב מוצר טוב, לא שמות גדולים. ואם יש לך שירים יפים לא צריך השקעה גדולה. אני משוכנע שבהמשך זה יצדיק השקעה יותר גדולה, כי כל שיר צריך לעבוד עליו. הכסף יבוא עם ההופעות. אם ארוויח פה מספיק אוכל פחות לטוס, כי אני שונא לטוס".

-שיר כזה, שנשמע "כבד" ו"קלאסי", יכול לעבוד בארץ?
"לדעתי כן, כי זה נשמע איכותי. רציתי לצאת עם שיר איכותי שלא יגידו 'עוד שיר', כי הקהל אוהב מוזיקה שעשויה טוב. זה מה שהיה מאוד חשוב לי. אני רוצה להתחיל מהסגנון הזה של שאנסון, מוזיקה אירופאית, מאוד מלודית, נעימה, כמו הראל סקעת ודוד ד'אור, ולהביא את הבית שבו גדלתי עם המלודיה הרוסית. אמרתי לאוהד חיטמן שאני יכול לשים לשיר הזה טקסט ברוסית ואני מחפש מישהו שיכתוב לי אותו כדי שהשיר ייצא גם ברוסיה. אני מפחד להרוס את הלחן אז מחפש פרופסור לספרות שיכתוב בשפה גבוהה. השיר מדבר על אהבה אז כל אחד יכול להתחבר אליו. לדעתי יש קהל עצום בארץ שיכול התחבר לזה".

"אני שטותניק בהופעות, עולה על שולחנות"

-וברדיו?
"זו שאלה טובה ואני מקווה. אני יודע שהרדיו אוהב איכות, משהו שעשוי טוב, גם אם הסגנון אחר. אני מקוה שהעורכים והשדרנים יאהבו. אם לא אז השיר הבא יהיה טיפה אחר. אני לא אעצור אם השיר לא יצליח ואמשיך ליצור בעברית כי אני מתגעגע לזה. ואני מגוון. אני שטותניק בהופעות, שר דברים שמחים ועולה על שולחנות, אוהב להלהיט קהל. בכוכב נולד בכל תוכנית הבאתי משהו אחר - שרתי, רקדתי, שרתי בערבית, החלקתי את השיער, עכשיו גם הסתפרתי, ניסיתי להיות שונה אבל איכותי, כי זה נורא חשוב לי. בחזרות התעקשתי על דברים שיישמעו טוב או מאוורר שיעיף לי את השיער, חשוב לי להיות בכל מיני כיוונים".

"בסופי שבוע אני מופיע עם אנה ארונוב במסעדה רוסית"

-איפה אתה מופיע בארץ?
"כל פעם שאני כאן אני בסופי שבוע במסעדת "אנה", מסעדה רוסית בראשון לציון עם רקדנים מ'רוקדים עם כוכבים' כולל אנה ארונוב. זה הבית שלי, הקהל הרוסי וגם ישראלים באים. אני עושה שם משהו די מושקע. חני נחמיאס היתה ויצאה בהלם, אמרה שאין דבר כזה בישראל. הם רקדנים מעולים ואני רוקד איתם, הם מלמדים אותי. ויש לי הופעות של משרד הקליטה שאוהבים ומפרגנים. ב-1 בדצמבר היה ביקור של נשיא אוקראינה בארץ והופעתי בבית הנשיא. מה שקשור לעלייה לארץ, אירועים של 20 שנה לעלייה, זוכרים אותי ומזמינים".

-מי בעצם הקהל שלך היום - מכוכב נולד, רוסים, ישראלים?
"אין לי מדד, אני מדבר עם כולם. לאו דווקא עם ישראלים מברה"מ לשעבר. אני מקבל אהבה גם מאנשים שנולדו כאן, מילדים ועד מבוגרים מאוד. יש סבתות שאוהבות אותי כי שרתי 'היידישע מאמה'. יש לי פורום מעריצים פעיל עד היום ואני מודה להם תמיד. יש בנות מכל הארץ שבאות לכל הופעה ועושות לי טי שירטים ועוגות. ב-1 בינואר אני חוגג יום הולדת והם הכינו לי מתנות".

"אני מעדיף שלא לדבר על החיים האישיים שלי"

רוני דלומי פסנתר (צילום: אורית פניני)
"עוקב אחריה ומעריץ אותה". רוני דלומי | צילום: אורית פניני

-בן כמה תהיה ב-1 בינואר?
"אני בן 29, אבל אני לא אוהב לדבר על הגיל כי אני מרגיש צעיר יותר ולא משדר משהו בכיוון של שלושים. אני מרגיש את ה-20 המוקדמות, 24-25. אבל אני מעדיף שלא לדבר על החיים האישיים שלי. אני לא אוהב. הילדות שלי לא היתה קלה, הקליטה בארץ לא היתה קלה. אני שומר על פרטיות מאז שהגעתי לפה כי באתי ממנטליות אחרת וקשה לי לבטוח באנשים. התרגלתי לשמור את עצמי לעצמי".

-אתה עוקב אחרי כוכב נולד?
"כן, בעיקר דרך האינטרנט. אני עוקב אחרי הקריירה של רוני דלומי ואני מעריץ גדול. היינו יחד ברגע האמת, או אני או היא, ואני משתדל לשמר על קשר. לא באתי לבכורה שלה כי הייתי בחו"ל. אני שמח שמיי כבר אמא. בעונה שאחרינו מאוד אהבתי את דיאנה כי היא מעולה ואני מוריד את הכובע בפני עידן עמדי. אוהד שרגאי אמרו שהוא מזכיר אותי במראה ובהופעה ואני מכיר אותו טוב. מהעונה האחרונה יצא מקום שני מוכשר מאוד, דוד לביא. התרגשתי מ'בית הספר למוסיקה' ואני מוריד כובע בפני משפחת 'טדי'. עצם העובדה שילדים בגילאים כאלה שרים זה מרגש מאוד והרייטינג גבוה".

"החלום שלי נשאר לייצג את ישראל באירוויזיון"

פיליפ קירקורוב זמר פופ רוסי (צילום: חדשות 2)
"אני לא רוצה שישוו בינינו". פיליפ קירקורוב | צילום: חדשות 2

-המודל שלך לעתיד זה פיליפ קירקורוב?
"זו מחמאה כי אין ברוסיה אמן שווה לו. הייתי בהופעות שלו וראיתי את השואו אין מישהו שעושה את זה יותר טוב, זו הפקה בינלאומית מבחינת הרמה. גם מבחינה קולית הוא מדהים. להיות כמוהו אני לא רוצה, כדי שלא ישוו בינינו, למרות שפאסון וסטייל זה לא רע. אני משנה סטייל הרבה. הסתפרתי כי רציתי שינוי והצטלמתי לשיר הזה כמו שמתאים לו. ככה זה זרם לי באותו רגע. אני לא יודע איך אראה מחר וזה גם מעניין לקהל. אני זוכר שמרגול תמיד פרגנה לי על זה שבכל תוכנית אני בא אחרת".

-והאירוויזיון, לייצג שם את ישראל?
"זה החלום, לייצג את ישראל באירוויזיון. הייתי ב'קדם' עם שיר מקפיץ ונעימה אוריינטאלית, נאלצתי לנסוע בגלל אבא וויתרתי על חלום זמנית בשביל משהו אחר. החלום נשאר חלום וזה תמיד יישאר. לא משנה לי לאיזה מקום אגיע באירוויזיון, ואני יודע שאגיע לשם, כי המחשבה שזה יקרה תגרום לזה שאגיע לשם ואני מקווה לייצג את ישראל בצורה כי טובה שיש. אני מקווה ללכת לאירוויזיון השנה. אם יהיה קדם אירוויזיון אז כבר יש לי שירים מוכנים. בינתיים אני רוצה שאנשים יאהבו את השיר החדש שלי".

>> סקעת ומעודה באירוויזיון , גרסת אזרבייג'ן; חן אהרוני במפגש מעריצות