אין תמונה
"השוק פה קטן והפיתרון שלנו הוא לצאת החוצה". בום פם

"אין לנו עניין במה שמכונה 'שירי רדיו', גם אם נשלם על זה מחיר מסחרי. זה לא מעניין אותנו. אנחנו הולכים בדרך אחרת", אומר אורי כנרות, מנהיג ההרכב "בום פם", המשיק השבוע אלבום שני הנושא את השם "Puerto Rican nights", ממנו יצא הסינגל "Ay Carmela". שנתיים אחרי אלבום הבכורה שלהם, הנושא את שם ההרכב, כנרות וחבריו - עוזי פיינרמן, יובל זולוטוב ודודו כוכב, ממשיכים לדבוק בקונספט יוצא הדופן של תזמורת רחוב המבצעת בעיקר קטעים כליים בארומה אתנית-צוענית-בלקנית. במקביל, כנרות כבר מבטיח שינוי בדרך, במהלכו יתווספו בהדרגה אלמנטים של רוק גיטרות מחוספס למוזיקה של "בום פם".

"למעשה, האלבום הנוכחי הוא סוג של פרויקט ביניים", הוא מסביר, "אנחנו כבר מתכננים אלבום חדש לחלוטין, עם חומרים מקוריים, בו נשלב אלמנטים שונים מבעבר מתוך רצון לחדש ולרענן. את האלבום הנוכחי הקלטנו לפני שנה, במקביל לסיום סיבוב הופעות ארוך ואינטנסיבי בארץ ובאירופה, והוא כולל רק ביצועים מחודשים ולא חומרים מקוריים. קטעים שבצענו בהופעות ורצינו להקליט בצורה מסודרת. את 'שיירת הרוכבים', ששר מאור כהן (מוכר בעיקר מהביצוע של צמד "הדודאים", ט.פ), בצענו במקור עוד לפני האלבום הראשון. שיר שלכאורה לא קשור לסגנון שלנו, אבל רצינו לנסות קאנטרי וזה נשמע ממש טוב מה גם שהכימיה עם מאור הייתה מיידית".

-השיר הזה אמור להיות ממשיך דרכו של "בום פם", הלהיט הגדול שהקלטתם בזמנו עם ברי סחרוף?
"הוא לא אמור להמשיך כלום, רק להיות. אנחנו לא שרים בהופעות. אמנים המתארחים בהקלטות שלנו עולים איתנו לבמה רק בהזדמנויות נדירות. דרור אהבה נחום מהגרובטרון שר איתנו את 'מרלין ג'ונס', שבהופעות אנחנו מבצעים כקטע כלי. מעטים קלטו שזה בכלל שיר מפסקול הסרט 'שני קוני למל'. אנחנו לא נשענים על השירים האלה כמקדמי קריירה. נכון ש'בום פם' עשה לנו שירות גדול, אבל לא הרבה קלטו שזה גם שם ההרכב. זוכרים בעיקר קאבר של ברי סחרוף".

-אתה נשמע מריר.
"אני ממש לא. ככה זה. ככה בחרנו להתנהל. אם לא היינו מצליחים לפרוץ לשוק האירופאי, בעיקר בהופעות חיות, היה לנו הרבה יותר קשה לשרוד. אולי בלתי אפשרי. המוזיקה שלנו פונה לגרעין מצומצם של מאזינים. ככה גם באירופה, אבל שם השוליים יותר רחבים כי האוכלוסייה גדולה בהרבה. יש היצע אדיר של פסטיבלים, ברבים מהם השיקול האמנותי עדיין מכריע. לא חברה מסחרית שהחליטה לתת חסות, ואז אתה יודע שתעלה לבמה עם לוגו של קוקה קולה מאחוריך. לא שאין מוזיקה טובה בפסטיבלים כאלה, ולא שאנחנו לא אוהבים להופיע בארץ, להיפך. יש פה הקהל הכי מפרגן בעולם. פשוט השוק קטן מדי, ולמי שלא מעוניין להתפשר יש רק אופציה אחת: החוצה".

למרות שבתחילת דרכם זוהו "בום פם" עם מה שכונה אז במועדוני תל אביב "הטרנד הצועני", ולמרות שהם מארחים באלבומם החדש את תומר יוסף מה"בלקן ביט בוקס", מנושאות הדגל של הז'אנר (שאף יתקלט בפתיחת מופע ההשקה החגיגי המתוכנן לאלבום לצד חברו ללהקה תמיר מוסקט), אורי כנרות מתנער בתוקף מהסטיגמה. "אני כבר לא רואה בלהקה חלק מהקטע הזה", הוא טוען, "אולי לכמה מבקרים המוזיקה שלנו נשמעה הכי קרובה לצועני, אז חברו אותנו לזרם מוזיקלי שבאירופה אכן תפס חזק' אבל בישראל דעך מהר מאד. פשוט לא תפס. אני רוצה ליהנות מחופש אמנותי מוחלט, בלי סטיגמות. אם מחר בבוקר נחליט ללכת למחוזות שונים לחלוטין, וזה בהחלט עשוי לקרות, תנו לנו את החופש לעשות את זה בלי שנצטרך להסביר למה ואיך".

-חשבתם על האופציה להלחין פסי קול לקולנוע או לתיאטרון?
"האמת שכן. אומרים לנו כל הזמן שזה סוג יצירה שיתאים לנו להשתלב בו. הייתי שמח לקבל הצעה מעניינת".

בום פם יקיימו את הופעת ההשקה החגיגית לאלבום "Puerto Rican nights" במועדון קומפורט 13 בתל אביב ב 9 בינואר ב 23:00. המופע יפתח, כאמור, בסט משותף של תומר יוסף ותמיר מוסקט מהבלקן ביט בוקס, ותומר יוסף אף יתארח במופע לצד דרור אהבה רומם מהגרובטרון.