מדונה ובריטני בנשיקה מפורסמת (צילום: Scott Gries, GettyImages IL)
הנשיקה שהסעירה את העולם כולו. מדונה ובריטני ספירס | צילום: Scott Gries, GettyImages IL

"Like a Virgin"

עד שנת 1984 היתה מדונה עוד נערת פופ בעלת הופעה מרוטה, שזימרה על חגיגות וריקודים ושאר פזמוני אהבה תמימים. התדמית המדונאית המוכרת לנו היום היטב נולדה עם שיר הנושא של אלבומה השני, "Like a virgin". אמנם הסינגל הצליח יותר מכל הסינגלים שקדמו לו, אך הפרובוקציה המינית שעוררו מילות השיר הייתה שערורייתית ברמה בינלאומית. העולם השמרני של שנות השמונים עדיין לא היה מוכן לבחורה שתגנח ותיאנח תוך כדי שהיא שרה משפטים כמו "מרגיש כל כך טוב בפנים, כשאתה אוחז בי ואוהב אותי".

שיא הסנסציה סביב השיר הגיע כשמדונה עלתה על הבמה בטקס פרסי MTV של שנת 1984 בשמלת כלה חושפנית מתחרה לבנה, ובמהלך ביצוע השיר נמרחה על הבמה והחלה, ובכן, לעשות איתה אהבה. העולם כולו פער פה בתדהמה, וההופעה הבלתי נשכחת הזאת הקפיצה את מדונה שלב אחד קדימה בדרך להפוך למלכת הפופ.

"Papa Don’t Preach"

שנתיים לאחר מכן, מדונה שיחררה את "Papa Don’t Preach", הסינגל הראשון שקידם את אלבומה השלישי, "True Blue". הוא מיד כבש את פסגות המצעדים העולמיים. אבל מאחר והשיר עסק בהריון מחוץ לנישואין ומדונה שרה בו "I’m keeping my baby" - היא נגעה בנקודה רגישה באמריקה השמרנית והשיר הצליח לקומם קבוצות דתיות רבות בארה"ב ובארצות נוספות עולם.

למעשה, זו הייתה תחילתה של המלחמה הגדולה של מדונה, נוצרייה מבית קתולי טוב, עם הכנסייה הקתולית העולמית. עד עכשיו היא הצליחה להרגיז את הכנסייה עם לבוש חושפני ורמיזות מיניות נשכניות, אבל פתאום היא מגיעה עם דעה פוליטית ואמירה חברתית בועטת. הסקנדל היה בלתי נמנע, מה שרק עזר לשיר להפוך ללהיט ענק ואותו אלבום נחשב לאלבום האולפן הנמכר ביותר של מדונה עד היום, עם מכירות של למעלה מ-20 מיליון עותקים. עם הפרובוקציה הזאת מדונה רשמית הפכה לזמרת הסולו המצליחה ביותר בעולם.

"Like a Prayer"

בשנת 1989 הוציאה מדונה את האלבום הרביעי שלה,"Like a Prayer". שיר הנושא שלו רימז על הדמיון בין תפילה לסקס, ובקליפ שלו מדונה נראית מתנשקת בכנסייה עם ישו, אשר מוצג כאדם שחור, ורוקדת ומלטפת את עצמה על רקע צלבים בוערים. לא רק שמדונה הטריפה שוב את כל העולם הנוצרי, הפעם הוותיקן הוציא הודעת גינוי נגד המוזיקה שלה.

חברת "פפסי", אשר שיחררה פרסומת עם מדונה שרה את השיר כקמפיין הפרסומי החדש שלה, חששה שתיפגע עקב החרם על השיר וביטלה את הקמפיין. אם חשבתם שמדונה נפגעה מזה, תחשבו שוב - היא שמרה את 5 מיליון הדולר שקיבלה על הפרסומת, ובמקביל למהומה, הצלחת הסינגל הייתה גדולה יותר מכל קודמיו וכוחה של המלכה רק עלה.

"Justify My Love"

שנה לאחר מכן, עם פרוץ שנות התשעים, מדונה הוציאה אוסף להיטים ראשון שסיכם את להיטיה הגדולים משנות ה-80 ועוד שני שירים חדשים, ביניהם "Justify my love", אותו כתבה עם לני קרביץ. התוכן הסופר-אירוטי של השיר היה מספיק נועז לכשעצמו, אבל מדונה רצתה לבדוק את הגבולות של הקהל והחליטה לצלם קליפ, שבזמנו נחשב לפורנוגרפיה ממדרגה ראשונה. הצ'יקונה שלבה בו כל אלמנט פרובוקטיבי שאפשר - אוננות, פטישיזם, הומוסקסואליות, נימפומניה ומה לא.

הקליפ נפסל לשידור ב-MTV, ובכך הפך לקליפ הראשון שאי פעם נפסל לשידור ברשת המוזיקה העולמית. מדונה לא נשארה חייבת והוציאה את הקליפ כוידאו-סינגל, שמכר כ-350 אלף עותקים. השיר עצמו זכה להצלחה מטורפת ושהה שבועות רבים במקום הראשון בכל העולם. באותה תקופה מבקרים רבים האשימו את מדונה, שהפרובוקציות שלה מכוונות במטרה לקדם את המכירות שלה. מדונה אמרה בתגובה שהיא רואה את עצמה לא רק כזמרת, אלא כאמן, ולכן יש לה את הזכות להחליט על דרכי הפעולה שלה. מלכה או לא?

"Blond Ambition Tour"

באותה שנה בדיוק מדונה יצאה למסע ההופעות "Blond Ambition", אותו האפיפיור קרא להחרים. למה? היא החליטה לקחת את ההופעה השערורייתית של "Like A Virgin" מ-1984 כמה צעדים קדימה, ובזמן שביצעה את השיר היא ליטפה את עצמה קצת יותר מדי, כשהיא על מיטה ענקית לצד שני בחורים חסונים. ברגע השיא של השיר היא מבצעת אקט אוננות פרוע ואינטנסיבי עד להפי-אנד.

משטרת קנדה אסרה עליה לבצע את הקטע הזה בהופעה בטורונטו, ואף עצרה אותה בסוף המופע. מדונה, כמובן, לא פספסה הזדמנות לעשות קצת כסף מכל הבלגן ותיעדה את כל החומר העסיסי שרץ מאחורי הקלעים של המופע לסרט התיעודי "במיטה עם מדונה", שגם הוא זכה להצלחה רבה בכל העולם.

"Erotica"

שנתיים לאחר מכן פרסמה מדונה את ספרה הראשון "SEX", בו שיתפה את העולם בפנטזיות הסקס המגוונות והיצירתיות שלה: מסקס חד-מיני דרך מין אנאלי ועד סאדו-מאזו ושאר ירקות. אם זה לא מספיק, הספר הציג תמונות של מדונה בעירום מלא, מממשת את אותן פנטזיות. במקביל לצאת הספר, הוציאה מדונה את האלבום "Erotica", אשר באופן טבעי עסק באותן פנטזיות ברוח הספר. כמובן שגם הקליפ של שיר הנושא כלל צילומים מתוך הספר.

לראשונה, גם השיר וגם הספר עוררו דעת קהל שלילית ביותר. האלבום נחשב לאלבום האולפן הכושל ביותר של מדונה עד אז (חמישה מיליון עותקים בלבד). העולם החליט שהפעם מדונה הגזימה, ובגדול. בנוסף, משום שהשיר הכיל דוגמית של קטע מתפילה לבנונית, גם העולם המוסלמי יצא נגדה, והאלבום החדש נאסר למכירה במדינות מוסלמיות. לימים מדונה הכריזה שהיא לא מתחרטת על הוצאת האלבום והספר.

"What It Feels Like For A Girl"

אחרי הסערה הגדולה סביב תקופת "Erotica", מדונה החליטה להצניע לכת וניסתה לרכך את התדמית שלה: הופיעה בסרט "אוויטה", הפכה אימא לראשונה, התחתנה שוב ונשארה מלכת הפופ גם בלי הפרובוקציות. בשנת 2000, כשהייתה בהריון עם בנה השני, רוקו, הוציאה מדונה את האלבום "Music". הקליפ לסינגל השלישי מתוכו, "What It Feels Like For A Girl", שבויים בידי בעלה הטרי, גיא ריצ'י, נפסל לשידור בכל רשתות המוזיקה בגלל תוכנו האלים במיוחד.

בקליפ מדונה הפושעת הסוררת נוהגת באוטו במהירות מופרזת עם סבתא שלה לצידה, ועל הדרך דורסת כל מה שנקרה בדרכה. כן, כולל אנשים. באחת הסצנות היא אף שולפת אקדח מים מול שוטר ויורה בו. שוב היא מוכיחה לעולם שהיא יודעת לייצר רעש גם בלי להשתמש בפרובוקציות מיניות.

"American Life"

שלוש שנים לאחר מכן יצא האלבום "American Life", בו מדונה העבירה ביקורת נוקבת על סגנון החיים האמריקני. שיר הנושא של האלבום לווה בקליפ מחאה רועם נגד הלוחמה בעיראק רגע לפני שפרצה מלחמת המפרץ השנייה. הקליפ צונזר בכל ערוצי המוזיקה בגלל תוכנו האלים – אנשים עולים באש, גפיים קטועות ועוד כל מיני זוועות שכאלו.

בהמשך החליטה מדונה לגנוז את הקליפ ולצלם קליפ חלופי, בו נראית דמותה על רקע של דגלי כל מדינות העולם. מדונה הסבירה את החלטתה בכך שהקליפ צולם לפני המלחמה, וכעת, לאחר שהמלחמה החלה, היא לא רוצה לפגוע ברגשותיהם של חיילי צבא ארצות הברית, שבהם היא תומכת ומתפללת לשלומם. הרבה אנשים בכלל לא מודעים לקיומו של הקליפ הבועט הזה, שהמסר הפציפיסטי שלו עובד עד היום.

"Hollywood"

כסינגל שני מאותו אלבום הוציאה מדונה את השיר "Hollywood", שביקר גם הוא את החברה האמריקנית, ובזכותו העולם זכה לנשיקה ה"לסבית" הראשונה על הבמה בין שתי כוכבות סטרייטיות. זה קרה במופע הפותח של טקס פרסי MTV, כשמדונה התחברה על הבמה עם כוכבות הפופ העולות בריטני ספירס וכריסטינה אגילרה. המופע נפתח עם "Like a virgin” הנצחי של מדונה, כשהיא מגלמת את החתן ובריטני וכריסטינה את הכלות. ברגע השיא של ההופעה מדונה ניגשה לבריטני ונישקה אותה על השפתיים מול הקהל ההמום.

הקהל והצלמים כל כך נדהמו מהנשיקה של מדונה ובריטני, שכמעט ולא התייחסו לכך ששנייה לאחר מכן מדונה נישנשה גם את כריסטינה. תמונות של מדונה וספירס מתנשקות כיסו את עמודי השער של עיתונים רבים בעולם ביום למחרת. על הנשיקה הזאת מדונה בטח לא מתחרטת כי הרעש שהיא עשתה בתחילת העשור הקודם החזיר אותה לכותרות בתור פרובוקטורית חסרת תקנה - בדיוק כמו שהיא אוהבת.

“Girl Gone Wild"

בשנים האחרונות מדונה נשארה מלכת המיינסטרים ובחרה להישמר מפרובוקציות, אבל השנה היא חזרה במלוא תפארתה עם אלבום חדש שרק שמו לבד מעורר הרמת גבה מיידית - "MDNA"., שנשמע ממש כמו MDMA החומר הפעיל בכדור האקסטזי. בלהיט השני מתוכו, “Girl gone wild", מדונה החליטה לחזור לסורה וקידמה אותו עם קליפ הומו-אירוטי, שהזכיר לכולם למה היא היוצרת הכי פרובוקטיבית בסביבה. הקליפ מציג עירום גברי בוטה, קלוז-אפים של ישבנים, גברים על עקבים ורמיזות ברורות לאוננות וכרגיל, את מדונה כבולה באזיקים מתמזמזת עם בחורים חסונים.

היום את המושכות של עולם הקליפים כבר לא אוחזת MTV אלא יוטיוב, אך גם הרשת החברתית הגבילה את הצפייה בקליפ מגיל 18 בלבד, ואף פנתה לנציגיה של מדונה עם רשימת קטעים אותם דרשה להסיר. ליז רוזנברג, המייצגת את מדונה, הסבירה ל"ניו יורק פוסט" בתגובה: "יש דברים שלא משתנים, זה מחזיר אותנו לתקופה בה MTV סירבו לשדר את הקליפ של Justify My Love". עולם כמנהגו נוהג ומדונה, בדרכה, תמיד נשארת מלכת הפרובוקציות.

 

>> מצעד 50 הלהיטים הגדולים של מדונה

>> הכל על הביקור והמופע של מדונה בישראל